Kustfiske i Kenya? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske i Kenya?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiske i Kenya?

Tja
    Ska i Januari åka till Kenya i 3 veckor med klassen. Sista veckan då vi även kommer att ha sportlov kommer att tillbringas på ön Lamu vid kusten.
    Ska ta med mig utrustning själv men undrar om någon vet hur fisket är där? arter mm. är grymt sugen att försöka ta mig en haj från land, genom någon slags surfcasting eller nåt. Vill gärna ha tips om det! bete utrustning mm.

Mvh Rasmus
    På jakt efter 15+

Jag har tyvärr inget bra svar på detta men har faktiskt varit i Kenya och kollat upp fiskeutbudet. Vi var dock nog på ett posh ställe där killen skulle ha en mindre förmögenhet för en tur, å andra sidan kanske det skulle varit värt det för båten var asgrym.

Jag vet inte hur det är på det ställe du nämner men om det är mer charterinriktat så borde det finnas turer som inte är tokdyra. Fisk finns iallafall. Vi snorklade vid ett rev vid kusten och det formligen kokade, även om det verkade vara sämre med predatorfisk.

Kenya är väl annars kännt för sitt fina öringsflugfiske vad jag vet. Men att komma åt de vattendragen är nog rejält knepigt, åtminstone om man är turist, man hoppar ju inte in i närmsta buss i första taget där, Kenya kan vara farligt.

Ta med dig så mycket grejer du kan, allt importerat är svindyrt därnere och jag tror inte den lokala fiskeindustrin är nåt att hänga i granen direkt.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Kan inte låta bli:

"Resultat 1 - 10 av ungefär 2 440 000 vid sökning efter kenya fishing"
      .................................................. ......................
      :popcorn

Kommentera

Jorrå, nog är Google din vän alltid!

Jag var en sväng i Malindi faktiskt. Ha det bäst!

Kommentera

Om jag ska försöka vara lite mer konstruktiv (och samtidigt gå tillbaka till topic) så kan jag säga att om du är runt kusten och fiskar från land (gissar att det är samma på Lamu som fastlandet), så kan du vid lågvatten (är mycket sånt där) vada ut till revet tar slut och kasta därifrån. Vattnet borde vara ca knähögt och du borde kunna experimentera med flötmete med tungt sänke. Vid Diani så harpunerar ungarna fisk utanför revet och säljer. Tänk på att göra bra knutar och ha kraftiga grejer med dig.

Detta är en longshot naturligtvis. Jag har inte prövat det själv men skulle gissa att det är det bästa sättet om du tvunget ska stå vid kusten och inte hyra båt vilket är dyrt.

Skitfiske

Kommentera

Tackar för svaren, vad gäller google så hittade jag nästan bara om big gamefiske, vilket jag har hört att det kan kosta en förmögenhet samt att utrustningen på detta ställe är rätt kass. har dock hört att man kan åka med de lokala fiskarna och fiska från deras båtar mycket billigt. Men är främst ute efter mete från land. Det om lågvattnet låter intressant! Har ej tillgång till någon jätteutrustning karpspö i 2,75 pundsklass samt shimanos 10000 baitrunners.(vilka jag tänkte spola på rätt kraftig flätlina på).
            Kan ju ej ta jättestora hajar med de grejerna men skulle ett spö knäckas så är inte det hela världen. Kanske ska omvandla frågan till, hur mycket haj eller andra predatorer finns det runt kenyas kust? samt simmar de nära land? har hört från en i min klass som varit där innan att dom har sett rejäla hajar när dom har badat där...
            vad gäller flugfiske mm. i bergen. så går det bort helt och hållet, kan ej resa till något annat ställe när jag är där med skolan...
            På jakt efter 15+

Kommentera

Menar ungefär fiske som det här:

hans utrustning såg inte mycket kraftigare ut än min, ser nästan ut som ett karpspö tillochmed
              På jakt efter 15+

Kommentera

Återigen mycket lekmannamässigt från mig, men jag skulle tro att det är svårt att få större fisk om man inte hyr en båt, men ta det inte från mig utan försök! Glöm inte bara att du måste ge dig ut när det är lågvatten så att du kan stå på de yttersta reven.

Tycker dessutom att du borde kunna luska fram lite folk online som varit där och kan ge dig tips, fråga mig inte hur bara...

Det som är bra är att folk pratar jättebra engelska där och att du därför inte kommer ha svårt att få kontakt med lokalbefolkning du träffar på stranden, förvänta dig dock inte att fiskargubbarna ligger där och latar sig hela dagarna, ju öppnare du är desto större chans till fiskaräventyr.

Glöm bara inte att Kenya är genomkorrupt och att kriminaliteten är skyhög, ta det lugnt när det behövs.

Kommentera

Låter som en intressant resa, kolla dock med flygbolaget om man kan ta spöt som handbagage eller inte, samt hur mycket bagage man får ha med sig.
                  Spö+tuber kan ju väga en del.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Rassie

pma mej om du vill låna ett surfcastingspö (har 2st) med kastvikt upp till 250gr
                    hur du skulle få med det på flyget e ju en annan sak hehe . kan fixa lite tackel med (gratis) men då får du visa vad du vill ha , har det mesta från 50 olika havsfiskekrokar sänke mm mm hmm idag var jag snäll
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen