Flerspömete/rovfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flerspömete/rovfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

bättre och sätta begränsningen
    på fångsten + att det e lättare och kontrollera detta
    Spöböj !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalton Visa inlägg
      bättre och sätta begränsningen
      på fångsten + att det e lättare och kontrollera detta
      är det ?

Ska du bli tagen för tjuvfiske så ska du bli tagen på bar gärning med krokarna i vattnet mer eller mindre. Då syns det om du har 14 spön i vattnet. Sen om du burit upp 3 kassar med fisk i skogen är ju mkt svårt att veta.

Självtycker jag det låter vansinnigt med 14 spö. Och om han nu metade med dom fattar jag knappt hur han kunde hålla reda på så många.

4 spön max kan jag tänka mig att använda vid normalt fiske, Alltså karp, ismete osv.

Kommentera

Ska man kunna hålla koll 14 spön måste de rimligen ha någon form av larm vilka i sin tur är kopplade via ett portabelt trådlöst nätverk till en bärbar dator eller en smartrhone.

Sån utrustning finns kanske inte färdig på marknaden idag men den som har kunskaperna kan nog plocka ihop prylarna som behövs och få ihop det till en fungerande enhet.

Från och med nu är det en tidsfråga innan Delkim, Fox, ProLogic med flera presenterar sina lösningar med programvara och allt.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
          Instämmer - får en känsla av att mikwed vill provocera bara. Jag tror inte att någon som fiskar med 14 spön för att äta och/eller sälja är tillräckligt intresserad av fisket för att hänga på en sådan här sida så Mikweds tanke är nog bara att skapa en diskussion om folk som använder flera spön...och provocera...
          Jag vet inte om provocera är rätt ord, diskussion om folk som använder för många spön är syftet med informationen.Som det ser ut på en del ställen i skärgården och med tanke på hur fisket i en del områden hela tiden blir sämre så vill jag att man begränsar dessa herrars rovfiske.En del tycker att det är larvigt att jaga folk om hur många spön man får använda men lagen är tydlig som säger spö och ingenstans i texten står det spön.Kbv kommer att köra efter ett spö och inte tillåta flera spön,dessa herrar bryr sig ändå inte om regler.Vi behöver följa dessa enkla regler som finns för att försvara det fria fisket inför vattenägarna som vill förbjuda fria fisket och ett av argumenten är just att folk missköter sig på deras vatten.
          Senast ändrad av mikwed; 2007-09-24, 11:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
            Nu ska inte svensson behöva vara nervös om han gör bort sig och råkar använda två spön brukar man få en tillsägelse första gången man gör fel,tre spön är ingen tvekan om att man vet att det är fel och där kommer det att bli beslag och anmälan.
            Det där var ett minst sagt underligt resonemang. Varför vet man att det är fel med tre spön och inte att det är fel med två spön? Det finns en lång tradition av att meta med flera spön (dock inte 14) efter sik, ål och gös. Att det helt plötsligt inte är tillåtet är ganska nytt för flertalet fiskare och därför bör man kanske i första hand säga till och inte gå på beslag.
            Dessutom kan man faktiskt rovfiska precis lika mycket med ett spö som med tre, det hänger på hur man beter sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Det där var ett minst sagt underligt resonemang. Varför vet man att det är fel med tre spön och inte att det är fel med två spön? Det finns en lång tradition av att meta med flera spön (dock inte 14) efter sik, ål och gös. Att det helt plötsligt inte är tillåtet är ganska nytt för flertalet fiskare och därför bör man kanske i första hand säga till och inte gå på beslag.
              Dessutom kan man faktiskt rovfiska precis lika mycket med ett spö som med tre, det hänger på hur man beter sig.
              Jag tog bort det ur texten för att jag förstod att det skulle misstolkas.Det är inte helt plötsligt förbjudet utan det har varit förbjudet sedan det fria fisket infördes,skillnaden är att det är så många som missköter det fria fisket att man har börjat tillämpa lagen.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                Jag tog bort det ur texten för att jag förstod att det skulle misstolkas.Det är inte helt plötsligt förbjudet utan det har varit förbjudet sedan det fria fisket infördes,skillnaden är att det är så många som missköter det fria fisket att man har börjat tillämpa lagen.
                Eftersom vi tydligen ska vara petiga så har det inte varit förbjudet sen det fria fisket kom. Eftersom det inte funnits någon dom i målet så har tolkningen att fler spön varit tillåtna varit lika mycket laglig som någon annan tolkning. Men nu är det ju förstås annorlunda, men jag tycker att domen mot flerspömetaren i Vaxholm fått för lite publicitet, vore den mer omskriven så skulle antagligen fler fatta att dom gör fel.

Kommentera

Om man lägger ut 14 spön så ockuperar man kanske fyra fiskeplatser på ett populärt ställe. Bort det.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Eftersom vi tydligen ska vara petiga så har det inte varit förbjudet sen det fria fisket kom. Eftersom det inte funnits någon dom i målet så har tolkningen att fler spön varit tillåtna varit lika mycket laglig som någon annan tolkning. Men nu är det ju förstås annorlunda, men jag tycker att domen mot flerspömetaren i Vaxholm fått för lite publicitet, vore den mer omskriven så skulle antagligen fler fatta att dom gör fel.
                    Domen skrivs ju inte om i tidningen men i korthet stod det att mer än ett spö med rulle kan inte användas åt gången för att räknas till fria fisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                      14 spön skulle jag inte ens andvända om det var tillåtet.Vem fan kan hålla reda på 14spön? Jag tror inte killen är nån person som läser Fiskejournalen och häckar här.Jag får vibbar åt en snubbe med ett sexpack folköl och Biltema grejor.
                      När vi träffar på folk med väldigt många spön är det aldrig sportfiskare,jag hoppas att ni som vill fortsätta fiska under fria fisket ringer kbv när ni ser sånt här och rapportera in det .Det är såna här herrar som kommer att se till att vattenägarna försöker stoppa fria fisket.Vi ska vara rädd om fria fisket,tänk om det försvinner, att hålla reda på var man får och inte får fiska och vilka fiskekort man måste ha.Många på detta forum är nog för unga för att veta hur det var när fisket inte var fritt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen