Bra tider att fiska regnbåge i put&take sjö!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra tider att fiska regnbåge i put&take sjö!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra tider att fiska regnbåge i put&take sjö!?

Hej

Jag fiskar regnbåge som bara den men där jag fiskar så verkar fisken helt ointressrad av _allt_ .. För 3-4veckor sedan i samma sjö fick jag massa hugg och 3st fångade! på typ 4h...

Sen de senaste 2ggr jag fiskat (idag och förra veckan) har det somsagt varit rätt så dött... Är det dåliga tider nu?

När är det bra tider? Är september/oktober dålig fiskemånad?
    Vattnet är ca 9-11grader i sjön..
    och hur ska jag fånga fisken när den verkar ligga och sova nånstans?

Jag lyckades iaf fånga en idag på rena turen...
    Kastade efter ett vak(var typ 10vak på 8h fiske så det kändes rätt dött somsagt..) Fick hugg direkt där fisken just hoppat och när jag tar upp fisken i hoven ser jag detta:

Kroken satte sig alltså på stjärten på fisken Det måste vara one in a life time shoot !

Vet du om dom har släppt i fisk eller inte ? vid P&T bör du tänka på allt vad det gäller om tid te.x om dom släpper i fiskar på torsdagar så brukar vanligtvis fisken hugga 1-2 dagar efter visst vissa fiskar hugger direkt men dom är ju heller inte roliga att fiska efter.
    Därför bör du undersöka om dom inte har ändrat på dagarna.

September oktober samt november brukar vara bra tider för fiske oftast med aggressiva och roliga hugg.

Tänk på vädret, finns det några insekter i luften som fisken äter? fisken kan leta mat under utan eller strax under ytan och därför inte göra så tydliga vak.
    Sen är det ju så med fiske vissa dagar kan man ha otroligt fiske och andra dagar tror man att nån har dragit nät över hela sjön/ån.

Grattis till fisken det kan man ju kalla tur iaf =)

Kommentera

tack

Jo iofs väldigt lite flugor och sånt så det är vel en anledning till att fisken inte hoppar och far.. De brukar lägga i fisk varannan vecka på fredagar.
      Men jag har bara fått känslan av att det finns typ 3 fiskar i hela sjön de 2 senaste ggr jag fiskat... Kan fisken verkligen ta slut? ...Det känns bara dött och med tanke på vattentempen vad jag förstått ganska bra så borde fisken va liiiite mer aggresiv..
      Fast o andra sidan när jag fiskade där i somras så såg man kanske 200vak på en dag utan ett enda hugg... Jag väljer nog bara fel dagar jämt....

Vädret kändes riktigt bra.. ganska mörk himmel och ganska stilla på vattnet. Jag trodde att det skulle smälla hela tiden men icke...

Ingen fick fisk där idag så länge jag va där iaf..(förutom jag då såklart )

Kommentera

Mina erfarenheter från Fyrväpplingen säger att bästa tiden är nu och fram till sjöarna stänger. Hela dan är bra.
        Min uppfattning är att fiskarna går mera inne på grunt vatten nu än på sommaren. De går även mera ytligt över de djupaste ställena.
        Det har inte så stor betydelse hur fort du tar hem en spinnare wobbler eller skeddrag. Regnbågarna tar dem i alla fall.
        Insektsimitationer bör väl fiskas så som man kan förvänta sig att den insekten skulle bete sig.
        Ställen där löv och barr samlas av vinden är intressanta platser. Regnbågarna kollar av dessa smörgåsbord med stor noggrannhet.
        När frosten börjar göra sig påmind faller insekter som sökt skydd i strandvegetationen ut i vattnet. Gissa vilka stryker runt stränderna för att förse sig av godiset!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Mina erfarenheter från Fyrväpplingen säger att bästa tiden är nu och fram till sjöarna stänger. Hela dan är bra.
          Min uppfattning är att fiskarna går mera inne på grunt vatten nu än på sommaren. De går även mera ytligt över de djupaste ställena.
          Det har inte så stor betydelse hur fort du tar hem en spinnare wobbler eller skeddrag. Regnbågarna tar dem i alla fall.
          Insektsimitationer bör väl fiskas så som man kan förvänta sig att den insekten skulle bete sig.
          Ställen där löv och barr samlas av vinden är intressanta platser. Regnbågarna kollar av dessa smörgåsbord med stor noggrannhet.
          När frosten börjar göra sig påmind faller insekter som sökt skydd i strandvegetationen ut i vattnet. Gissa vilka stryker runt stränderna för att förse sig av godiset!

Jag fiskade i i örsjön men det är vel ganska lika förhållanden ändå.. bara vart i fyrväpplingen 1 gång...

Jag fiskade i stort sett hela sjön, hade ett spö med räkmete i hela tiden och så kastade jag med det andra.

Kändes somsagt som sjukt bra förhållanden men det tyckte tydligen inte fisken...

Kommentera

Kroken satte sig alltså på stjärten på fisken Det måste vara one in a life time shoot !

Farsan min fick en sjukilos lax i norsk laxälv för många år sedan sent på kvällen spinnfiske kroken satt i ett av de små hålen på nosen som jag antar är näsan!
            Nosryckt i mörkret helt klart stod väl där och sov när draget träffade skallen!
            Snacka om oflyt (fisken då)
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Visst fisken kan ta slut men i större sjöar (inte dammar) finns det alltid fisk.
              På Hösten brukar vaken bli mindre i kvantitet men större och mer vågade än vad dom är på sommaren då dom oftast är mitt ute i sjön och frossar på fjädermyggor.

Testa att sätt dig ner vi vattnet och tänk lite vad vädret är vart fisken borde vara sen om du har tålamod så kan du räkna ut fiskens "bana" där den simmar och käkar och sedan kasta i dess bana.

Allt handlar i princip att kunna sitt vatten och kunna läsa av det på ett bra sätt visst får man fisk endå men det är lätt mycket roligare och oftast mer lönsamt att ha mer kunskap =)

Kom ihåg att vara anpassbar att lätt kunna byta från spinnfiske till mete och flugfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                Visst fisken kan ta slut men i större sjöar (inte dammar) finns det alltid fisk.
                På Hösten brukar vaken bli mindre i kvantitet men större och mer vågade än vad dom är på sommaren då dom oftast är mitt ute i sjön och frossar på fjädermyggor.

Testa att sätt dig ner vi vattnet och tänk lite vad vädret är vart fisken borde vara sen om du har tålamod så kan du räkna ut fiskens "bana" där den simmar och käkar och sedan kasta i dess bana.

Allt handlar i princip att kunna sitt vatten och kunna läsa av det på ett bra sätt visst får man fisk endå men det är lätt mycket roligare och oftast mer lönsamt att ha mer kunskap =)

Kom ihåg att vara anpassbar att lätt kunna byta från spinnfiske till mete och flugfiske.
                hmmm så tänker inte jag när jag fiskar... jag kastar ut där det känns bra för stunden Vadå åker fisken i banor nu också?? :O

Hur ska jag kunna veta vilka banor de simmar i? har du något tips ?

Jag har alltid ett spö redo med spinn-fiske som jag kör med när jag orkar... men jag får aldrig napp med det ändå...om jag nu inte träffar fisken med kroken som på bilden

Jag har kastat typ 2miljoner kast i den sjön med olika drag och jag har fått hugg typ 2ggr -_-

Kommentera

Ursprungligen postat av phille Visa inlägg
                  hmmm så tänker inte jag när jag fiskar... jag kastar ut där det känns bra för stunden Vadå åker fisken i banor nu också?? :O

Hur ska jag kunna veta vilka banor de simmar i? har du något tips ?

Jag har alltid ett spö redo med spinn-fiske som jag kör med när jag orkar... men jag får aldrig napp med det ändå...om jag nu inte träffar fisken med kroken som på bilden

Jag har kastat typ 2miljoner kast i den sjön med olika drag och jag har fått hugg typ 2ggr -_-
                  speciellt regnbågar brukar ha vissa rutter som inte är helt otydliga. oftast i cirklar. har man tålamod så kan man ganska ofta förutse vart fisken kommer vaka nästa gång.... men det är väl ganska mycket kunskap också. men som sagt..... tålamod är fiskarens bäste vän ...
                  sigpic

Kommentera

Phille vi andra fiskare är tacksamma mot dem som använder din taktik. Ni hjälper till att hålla kortpriserna nere för oss andra.
                    Börja med en studie över djupkartan för Örsjön. Finns på http://www.orsjonsfiske.se/sjon.html
                    Säger djupangivelserna dig något?

Mig säger de att när vattnet är som varmast finns det få bra platser. Nu på hösten har den södra grunda delen blivit mycket intressant. Grunt område, perfekt för fluga.

De snäva vikarna är som gjorda för räkmetaren. Placera dig så du lägga flötet i en patrullväg. Regnbågarna patrullerar längs vikarnas kanter för att se vad som faller från ovan och vad som vill upp ur vattnet. Samma med öarna. Runt dem letar de föda. Parkera dig där och fisken kommer till dig.
                    Slutligen dit vinden och vågorna samlat ihop löv och annat, dit för vind och vågor också insekter som regnbågarna letar rätt på.
                    Fiske på måfå är fåfängt, där metodiska fiskare må få fångst!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 472 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art