Jo de e ju sant att det finns c&c med i festivalen. Men antalet tävlanden i den klassen minskar markant från år till år, vilket jag tycker är mkt bra. Har inget emot att man tar upp en matfisk då och då, men det är ju inte det som det handlar om i denna tråden. Själv tar jag aldrig upp en gädda(om nu den inte fått så omfattande skador så att detta kräver avlivning) och försöker påverka andra till att också köra c&r.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddslakt Ironneby
Collapse
X
-
Det är inte grejen att man tar upp en matfisk ibland som är fel, jag äter gärna fisk... Felet är att man tävlar i att slå ihjäl så stor gädda som möjligt! Att c&c klassen minskar tycker jag är bra, men den skulle inte finnas över huvud taget. Det känns förlegat, och inte särskilt hållbart att slå ihjäl de tyngsta, alltså dem i bäst kondition, om man vill ha en bra kvalité på fisken. Det är ju enkelt för tävlingsledningen att bara stoppa den klassen... Jag kommer nog inte att ställa upp i tävlingen fler gånger så länge det finns en C&C klass.mer minor i trålarna
Kommentera
-
Berætta vad du tror då? Blir ingen sanning, bara en anledning att kanske høra sig lite før næsta gång men hyr boende? Om det ær en uthyrare som stællt upp med frysar till ett halvt ton gædda? Vilket man får intrycket att det ær på ditt sætt att skriva?Ursprungligen postat av JerkJohan Visa inläggDetta va nog nått av det jä****** jag har hört på länge. Hade faktiskt hört att det skulle vara ett helt gäng som skulle fiska här den veckan, men inte trodde jag att det var sånt de höll på med. Kanske inte så lustigt att det var lite tröga resultat i vår Gäddfestival då, eller vad säger du Chris. Tror mig faktiskt veta vart de fiskade och utgick ifrån, men ska inget säga då jag inte är säker.. Håller med om att de borde sättas upp gränser, för att bevara vår roligaste sportfisk.. Ha de gott alla!! O skitfiske på er!! //Johan
Se det som ett sætt att bevara ert eget hemmafiske. Att sprida difusa rykten på ett forum førhindrar inte att det kommer hænda igen? Om det nu har hænt?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
det finns alltid ett ärligt svar hemlijaureUrsprungligen postat av Erlando Visa inläggSom jag brukar säga. Fråga mig vad du vill om mitt fiske men aldrig var jag fiskar. För du kommer aldrig få ett ärligt svar.
Kommentera
-
En medlem i Monarch-Dok av Totalt 17 st var med i den klassen pga av någon missat hans anmälning det går nämligen inte att efteranmälasig i C&R.Ursprungligen postat av peter Visa inläggSamtidigt som alla tycker det är hemskt att det kommer hit tyskar och slaktar en massa gädda, och förespråkar C&R, så finns det en C&C klass i blekinge gäddfestival, och inte nog med det, utan flera (vet inte hur många) av medlemmarna i Monarc Doc teamet var med i just denna slaktar-klassen!!! Hur får man ihop det?
Denna medlem tog upp en gädda och denna blev till en måltid kvällen efter.
Chris
Kommentera
-
Men har var uppenbarligen för tävlingskåt för att skippa invägningen och fiska C&R alldeles frivilligt, tycker det låter helt sjukt.Ursprungligen postat av Chris Visa inläggEn medlem i Monarch-Dok av Totalt 17 st var med i den klassen pga av någon missat hans anmälning det går nämligen inte att efteranmälasig i C&R.
Chrissigpic
Kommentera
-
Jävla idioter säger jag, men det är klart bor dom inte här så skiter dom i vad de lämnar efter sig. Man ska absolut få ta upp någon matgädda. Men de bästa matgäddorna ligger på 1-2 kg anser jag. Desto större gädda desto fler romkorn och alltså mer fisk i framtiden, därför bör de större skonas. Även om det fanns begränsningar på gädda i blekinge undrar jag om någon hade kunnat göra nått. Tjuvfiske och överfyllda kvoter är ju inte något folk åker fast för allt för ofta.
Kommentera
-
Jaså var det bara en? Jag fick uppfattningen att det var flera... Då ber jag om ursäkt, och omformulerar till EN medlem... Själv hade jag skitit i att tävla, och stuckit ut och fiskat bara för att det är kul i så fall. Ännu ett tecken på hur förlegat upplägg det är hos tävlingen, när man inte kan efteranmäla i c&r klassen.Ursprungligen postat av Chris Visa inläggEn medlem i Monarch-Dok av Totalt 17 st var med i den klassen pga av någon missat hans anmälning det går nämligen inte att efteranmälasig i C&R.
Chris
Att ta upp en matgädda tycker jag är helt ok, men inte att tävla i det, det rimmar dåligt med "sportfiske" eftersom man slår ihjäl gäddan för att få en belöning...mer minor i trålarna
Kommentera
-
Jag håller med om det mesta när det gäller C&C. När det gäller denna medlem så är han från Kroatsien och har man Kört ca 1400 km enkel resa för detta vill man nog deltaga.Ursprungligen postat av peter Visa inläggJaså var det bara en? Jag fick uppfattningen att det var flera... Då ber jag om ursäkt, och omformulerar till EN medlem... Själv hade jag skitit i att tävla, och stuckit ut och fiskat bara för att det är kul i så fall. Ännu ett tecken på hur förlegat upplägg det är hos tävlingen, när man inte kan efteranmäla i c&r klassen.
Att ta upp en matgädda tycker jag är helt ok, men inte att tävla i det, det rimmar dåligt med "sportfiske" eftersom man slår ihjäl gäddan för att få en belöning...
Vill bara påpeka att denna tråd startades inte för att diskutera Blekinge Gäddfestival. Den startades för att se om vi som sportfiskare kan göra något för att få igenom en fångstbegränsing. Som tex max 2 gäddor per dag 7 gäddor per vecka 12 st per månad. Jag är fullt medveten att detta blir oerhört svårt att kontrollera, om inte omöjligt. Dock kan man om man bevittnar en (gäddslakt) upplysa dom berörda personerna om vad lagen säger. Och i värsta fall ringa berörd myndighet.
Chris
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 025 visningar