Ursprungligen postat av Chris
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddslakt Ironneby
Collapse
X
-
Jätte bra idé men jag har tappat hoppet om den berörda myndigheten, de skulle ändå inte skicka ut nån eller göra nått tror jag iaf. Vi fiskare borde kunna gå tillsynsmanskurs för kusten och ha befogenhet att ge böter direkt på plats eller nått liknande.
-
Fria fisket gæller husbehovs fiske. Hundratals kilo kan knappast rymmas innom det begreppet?
Tråden startades væl før att det var något som hotade gæddfisket i blekinge. Något som en C&C klass i festivalen i høgsta grad gør!
Vem ær din kælla, och hur kan han veta till 100%?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Jag vet att jag drog iväg lite o.t, men det kändes rätt relevant i tråden ändå.Ursprungligen postat av Chris Visa inläggJag håller med om det mesta när det gäller C&C. När det gäller denna medlem så är han från Kroatsien och har man Kört ca 1400 km enkel resa för detta vill man nog deltaga.
Vill bara påpeka att denna tråd startades inte för att diskutera Blekinge Gäddfestival. Den startades för att se om vi som sportfiskare kan göra något för att få igenom en fångstbegränsing. Som tex max 2 gäddor per dag 7 gäddor per vecka 12 st per månad. Jag är fullt medveten att detta blir oerhört svårt att kontrollera, om inte omöjligt. Dock kan man om man bevittnar en (gäddslakt) upplysa dom berörda personerna om vad lagen säger. Och i värsta fall ringa berörd myndighet.
Chris
Försöker hålla mig till din tråd då...
Jag är helt med på en fångsbegränsning, hur man ska hålla koll är en annan femma, men det viktiga är att det finns begränsningar för slaktarna! Jag personligen skulle dessutom gärna göra skillnader i svenskar och turisters rätt till fiske, och deras rätt till allemansrätten. Detta överutnyttjas något helt sjukt av vissa, tex vad gäller gädd- och abborrslakt. Vi här uppe runt kalmartrakten har under väldigt många år haft problem med tyskar och polacker som kommer och fyller frysen till bristningsgränsen. De bryr sig inte det minsta om hur de påverkar bestånden, utan vill bara ha så mycket fisk som möjligt med sig till köparen. Skulle ett område bli för dåligt, åker de bara till nästa.
En begränsning på en slaktad gädda per person och dag, med maximimått på 80cm vore bra, även om det blir rätt mycket om man fiskar ofta... Det skulle få bort mycket av köttandet, och de större skulle finnas kvar till oss som uppskattar dem för annat än kr/kg.mer minor i trålarna
Kommentera
-
Ett enkelt sätt som används på bla Västervik, är att det i stugorna finns en pärm med förhållningsregler på både svenska, engelska, tyska, holländska, polska och italienska, där de fiskande får förklarat om campens egna regler vad gäller fångstbegränsningar. Efterlevs inte detta, så kan "böter" dras från deras depositionsavgift.mer minor i trålarna
Kommentera
-
Ja , vad ska man säga.
Ta hem en gädda är väll okej.
Men att ta hem mat i deras volymer får en att bli ilsk. Här i skärgården går det 3-5 båtar med 3-4 gubbar i varje båt under hela april-maj. Tar upp allt som är gädda.
JA, någon kvot skulle ju finnas även för fritidsfiskare med spö.
Kommentera
-
Jag är helt för fångstbegränsning i det fria fisket. T ex max 2 gäddor/gösar per dygn och fiskare.
Skulle dessutom ta bort det eviga gnället om man får ha ett, två ellet 5 spön vid t ex ismete, får man trolla, samt liknande meningslösa diskussioner.
/D
Kommentera
-
Jag har läst någonstans att det finns någon form av begränsning i Norge. I den artikel jag läste var det turistfiskare som fastnat i tullen på väg ut från från nämda land med alldeles för mycket fisk.
Om denna regel funnits i Sverige så skulle det kanske vara ganska enkelt att tipsa tullen. Denna myndighet brukar vara ganska duktiga på att följa upp tips som kan resultera i beslag oavsett var det gäller.
Givetvis finns det säkert många som säljer fisk svart här i Sverige men det går inte att lösa alla problem på en gång.
Kommentera
-
Jag har läst samma artikel. Jag får gå igenom mina fisketidningar och återkomma med citat.Ursprungligen postat av Bjorn Visa inläggJag har läst någonstans att det finns någon form av begränsning i Norge. I den artikel jag läste var det turistfiskare som fastnat i tullen på väg ut från från nämda land med alldeles för mycket fisk.
Om denna regel funnits i Sverige så skulle det kanske vara ganska enkelt att tipsa tullen. Denna myndighet brukar vara ganska duktiga på att följa upp tips som kan resultera i beslag oavsett var det gäller.
Givetvis finns det säkert många som säljer fisk svart här i Sverige men det går inte att lösa alla problem på en gång.
Chris
Kommentera
-
Går knappast att jæmnføra att ta några 10kgs sejar och 20kgs torskar på i Nordnorge, med att dra samma mængd gædda i skærgården? Tænk att ta den mængden i en harrstrøm i Lappland? Då finns det inte en enda fettfena kvar på ett antal kvadratkilometer.. Man måste anpassa uttaget efter førutsættningarna.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggIntressanta åsikter fast de flesta av oss tycker att det är helt ok att åka till norge och fiska.
Danne67, du får lobba lite för din idé nånstans så att det kan bli verklighet.
15kg fiskfile får man ha med sig från norge.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
12 935 visningar