Jag brukar alltid ha en nylontafs på en meter av 0.35 eller dyl längst ut just pga att nylonen klarar bättre skav mot stenar osv. Det är mer en säkerhetsåtgärd än för att öringen skulle vara skygg mot färgade linor.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Störs havsöringen av färgade linor?
Collapse
X
-
Om du tycker att jag är en idiot, varför tar du ens åt dig?Ursprungligen postat av Kimbow Visa inläggFår jag skriva någonting i detta forum utan att du skall kasta dig in och håna, förlöjliga eller bara jävlas?
Det börjar gå så långt att jag borde se till att träffa dig.
Sluta svara på mina inlägg om du skall mucka gräl.sigpic
Kommentera
-
Det viktigaste är ju endå vad du själv tycker! Har du tron att linan skrämmer fisk så kommer den göra det också, iaf enligt dig.Ursprungligen postat av Teegee Visa inläggok verkar som om den generella uppfattningen bland er som varit härinne tycker inte att färg på linan spelar någon roll.
Bryr du dig inte gör inte heller fisken det.sigpic
Kommentera
-
En fördel enligt min åsikt är att om du använder tafs får du färre vindupphängningar av draget på linan än om du knyter fläten direkt.Ursprungligen postat av Teegee Visa inläggahh det e klart det varierar juh nog mycket på vad det e dom äter mycket av förtillfället osv. tack för tipset.
har du alltid kört med tafs på flätad lr har du nån gång provat utan? jag har juh snöat in lite på just det där lin fenomenet. jag menar om det funkar utan tafs så finns det juh egentligen ingen anledning att köra med det. med tanke på risk för eventuella linbrott osv.
En havsöringsgalning jag känner använder alltid upp till en meter nylon framför är övertygad om att fläten fiskar sämre.
Mest tror jag ljuset har största betydelsen soligt och relativt lungt väder gör dem väldigt svåra normalt just pga att de kan syna grejorna maximalt, då är det läge för riktigt finlir på både beten och lina.
Mjuka armbågar är aldrig fel när man använder flät lika viktigt som en fin slirbroms när det kommer till att parera good luckI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ja å fin hantering me innan du ska släppa tillbaks fisken, å du behöver inte bli irriterad, öringarna på bilden e ju små!Ursprungligen postat av Kimbow Visa inläggSåhär fiskar jag HÖ med spinn. Funkar fint..
Dubbelhugg inga problem
Kommentera
-
jag förstår hur du tänker och vill gärna tro på det. Men jag har en lite mer vetenskaplig bild på fiske än så. min åsikt påverkar ju inte i realiteten om öringen kommer att hugga på ett bete lr inte.Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggDet viktigaste är ju endå vad du själv tycker! Har du tron att linan skrämmer fisk så kommer den göra det också, iaf enligt dig.
Bryr du dig inte gör inte heller fisken det.
Kommentera
-
Givetvis inte, det jag menade var att tror man inte på det man gör kan man lika gärna skita i det. Jag är helt övertygad om att en lina som syns tydligt stör fisket, därför sitter det alltid en FCtafs i ändan.Ursprungligen postat av Teegee Visa inläggjag förstår hur du tänker och vill gärna tro på det. Men jag har en lite mer vetenskaplig bild på fiske än så. min åsikt påverkar ju inte i realiteten om öringen kommer att hugga på ett bete lr inte.sigpic
Kommentera
-
Sorry jag hade glömt antibiotikan, fiskedoktorn och silkesvantarna hemma.Ursprungligen postat av mandatory Visa inläggJa å fin hantering me innan du ska släppa tillbaks fisken, å du behöver inte bli irriterad, öringarna på bilden e ju små!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 291 visningar