Vad krävs för att gäddor skall bli stora? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att gäddor skall bli stora?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad krävs för att gäddor skall bli stora?

    Jag har funderat på vilka faktorer som egentligen spelar in för att riktigt stora gäddor (med mina mått mätt, över 7 kilo) skall kunna växa till sig i en sjö?

    Har hört att sjöar behöver vara både djupa och stora, men samtidigt har man ju hört talas om gäddor på över 10 kg som fångats i ganska små och grunda sjöar.
    Rent spontant tycker man ju att det mest borde vara tillgången på mat som styr, men vad vet jag

    En annan sak, tror ni man skulle kunna få ledtrådar till huruvida det finns stora gäddor i en sjö igenom att titta på hur fisksammhället i övrigt ser ut i den sjön? dvs om det t.ex. finns jättemycket vitfisk, mycket smågäddor, nästan inga smågäddor, mycket abborrar, nästan ingen abborre och så vidare?

    så kort sagt vill jag utröna ifall de finns några "ledtrådar" att kolla efter när man letar efter intressanta sjöar att testfiska.

  • #2
    Mycket betesfisk och lagom djup sjö så den har mycket mat och tillgång till svalare vatten under sommarn ?

    nå sånt typ ? :P

    Kommentera


    • #3
      7kg+ fiskar kan du i prinsip fånga i alla vatten, samma sak med fisk runt 10kg. När du ska upp på vikter över 12kg regelbundet det är då det börjar bli klurigt.

      Kommentera


      • #4
        Samtidigt ska det inte vara för mycket konkurans mellan gäddorna. Då kan man få STORA gäddor.

        Jag själv fiskar ibland i en sjö som ser ut att innehålla MONSTER GÄDDOR. Sjukt mycket betesfisk, mkt vass men iofs ganska grund. Jag har bara fått smågäddor hittils (2-3kg).
        I sommras när vi kollade ett nät i sjön upptäckte vi följande. 12 gösar, 2 gäddor + massa vitfisk.

        Så gösen kanske gör så gäddorna utrotas?
        http://www.silverbums.com

        Kommentera


        • #5
          Kan vara att den blir lite syrefattig på vintern när isen lagt sig? Läste i någon tråd här på fiskensack att det krävs god syretillförsel i sjörna för att det ska bli stora gäddor!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

          Kommentera


          • #6
            Nätfiske är ruskigt effektivt samt skadar många fiskar också som sliter sig så
            utan nät är den bra start.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

            Kommentera


            • #7
              Ok, tillgång till svalare vatten under sommarn, inget nätfiske, liten konkurrens samt att sjön inte blir för syrefattig på vinter.

              Men varför behöver gäddorna ha tillgång till svalare vatten på sommaren för att bli stora? Varmt vatten ökar ju ämnesomsättningen, men så länge det finns mycket betesfisk borde ju gäddorna snarare bli större tycker man. Min PB gädda på dryga 7kg togs i en meterdjup sjö. Största jag hört talas om från den sjön skall ha vägt 12.

              Vilka faktorer kan göra en sjö syrefattig på vintern?

              Om man fångar väldigt få gäddor i sjön trots att det finns mycket betesfisk, är det ett bra tecken?

              Kommentera


              • #8
                Trivseltempen är ju +14C för gädda.
                Övergödning är en sån sak som bidrar till syrebrist, alltså att det rinner in fosfater ifrån åar/bäckar ifrån jordbruk.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                Kommentera


                • #9
                  Jag kan säga att jag inte har någon erfarenhet av bra gäddvatten men jag kan nog ett par faktorer som spelar roll..

                  ...Fisketrycket!
                  ...pH-värdet i sjön
                  ...Givetvis ska det också vara näringsrikt vatten//innehålla betesfisk
                  ...Stora djup är väl bra, om sjön är väldigt grund så blir det nog tjock is och syrebrist?
                  ...Hyffsat bra med växtlighet
                  ...Botten kanske spelar roll? inte för stenigt? ren gissning!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ok, med syrebrist så menar ni att många gäddor dör varje vinter och alltså inte hinner växa sig stora?
                    Är stora fiskar mer eller mindre känsliga för syrebrist än små, vad tror ni?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 165 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 452 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 296 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X