Tips på ismetetafs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på ismetetafs!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för tipsen! Pro leader är den jag använt och som sagt var inte nöjd med!
    Men de andra tipsen kan vara värda å kolla upp men är det någon mer som har tips så är jag glad om det skrivs här i tråden!

Kommentera

Flode ,va ?
      Jag har kört de och många andra jag känner,ingen har arit missnöjd.
      Keep talking about me, You are just making me famous..
      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

jag har kört med en massa olika, men fastnat för prologics softwire eller vad den nu heter, går kanon att knyta och har aldrig gått av för mig.. kör på lite krympslang över krokar, o knutar så blir det kalas! e lite skeptisk till proleader vid mete, har tappat fisk då den gått av, samt att den varit snubblande nära att gå av vid flertalet tillfällen, å då ha tafsen vart ny..
        I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

Tjena Fidde! Nu fick du lite att tänka på.. Vintern 05-06 körde jag med 0.60 Fc. Tappade en av cirka ett hundratal, pga tafsbrott. Den gick direkt i mothugget. Fick dock inga "stora". Håller nog ändå på att nån form av vajer känns tryggare, speciellt om en av de stora skulle behaga nappa. F.ö. är det väl inte ismete än? Jerkade upp 2 snipor i söndags. Ha det!
          Insnöad o sönderfiskad!

Kommentera

En varning för krympslang är att jag upptäckte då jag slaktade mina ismetetackel från förra säsongen att det kommit punktrost på vajern och rost i kroköglorna som täcktes av krympslangen. Nu har jag inte haft något tafsbrott förra vintern, och för att vara säker gjorde jag nya tackel till denna säsong utan krympslang.

Rosten hade kommit både på Owner och VMC-krokar, trots att de är väldigt rostbeständiga. Jag har dessutom varit noga med att alltid låta tafsar och annan utrustning torka efter passet, men tydligen så stannar fukt kvar under krympslangen.
            www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
              En varning för krympslang är att jag upptäckte då jag slaktade mina ismetetackel från förra säsongen att det kommit punktrost på vajern och rost i kroköglorna som täcktes av krympslangen. Nu har jag inte haft något tafsbrott förra vintern, och för att vara säker gjorde jag nya tackel till denna säsong utan krympslang.

Rosten hade kommit både på Owner och VMC-krokar, trots att de är väldigt rostbeständiga. Jag har dessutom varit noga med att alltid låta tafsar och annan utrustning torka efter passet, men tydligen så stannar fukt kvar under krympslangen.
              Varför skall man använda krympslang, har aldrig fattat det...
              sigpic

Kommentera

Har missat två gäddor som bitit av 0,68FC. Skall man köra ren FC skall den vara ordentligt grov, ca 1mm?

Alla ståltafsar runt 30Ibs funkar bra. Det är inte märket på tafsen som avgör om fisken hugger, eller ej?

Om man inte verkligen brinner för ismetet är det bäst att strunta i det. Låta dom stackars gäddorna vila lite tills man kan fånga dom under bra mycket intressantare förutsättningar.
                Fångas dom några ggr under vintern, kanske skadas lite, är dom inte lika sugna på att nappa när isen försvinner och dom är inte heller lika fina..
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
                  Flode ,va ?
                  Jag har kört de och många andra jag känner,ingen har arit missnöjd.
                  Gäddorna blir det på lång sikt...
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    Har missat två gäddor som bitit av 0,68FC. Skall man köra ren FC skall den vara ordentligt grov, ca 1mm?

Har det varit FC hela vägen då? Jag har börjat köra 0.68 FC som uptrace ovanför 40 cm wire och vill inte höra talas om några avbitna tafsar .

Kommentera

Har varit med om att fc gott av på gös tom. skulle aldrig köra det på gädda! Tycker att E.sox super seven 28ib funkar bra, den är smidig och jag har hittills aldrig fått tafsbrott, kört med den i två år till mete.
                      Gädda & Jäger
                      www.gaddajager.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 547 visningar
                      0 gillar