Tips på ismetetafs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på ismetetafs!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Peder: Körde en del med det, men den small av då och då. Inte just på stora fiskar och inte alltid i knutarna, utan bara lite slumpvis. Kan dock ha berott på bristande talang från min sida, eller så använde jag för klent material.

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
    Jag rekommenderar entrådig, knytbar titantafs som heter Malin's Boa!
    Kinkar inte, är följsam och helt omöjlig för gäddan att bita av. Suveränt tafsmaterial.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
      Jag rekommenderar Malin's Boa!
      ..är följsam..
      I jämnförelse med vaddå?

Det hårdaste och klumpigaste vajermaterialet jag har testat är det garaterat
      sigpic

Kommentera

Då har du nog testat en grov variant. Den tunna ÄR superföljsam och jättefin. Som sytråd, nästan. Misstänker att han inte kört med den grovleken som används till jerktafsar.

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        I jämnförelse med vaddå?

Det hårdaste och klumpigaste vajermaterialet jag har testat är det garaterat

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
          Då har du nog testat en grov variant. Den tunna ÄR superföljsam och jättefin. Som sytråd, nästan. Misstänker att han inte kört med den grovleken som används till jerktafsar.
          Malins Boa 30lbs, snodde till mig en "testtafs" när dom första fpningarna landade från CWC och det skulle vara så jävla revulutionernade...

Antingen tänker du på fel eller så heter den något annat. (Att jag skulle ha fel finns som vanligt inte med bland alternativen)

sigpic

Kommentera

Givet att du inte kan ha fel, så måste ju faktiskt jag ha fel. Har inte kvar paketet så vet inte vilken grovlek det är jag har, men jag upplever den som mycket mjuk och följsam (och bräcklig).

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
              rädslan är mer om de lyckas bita över uptracen när de attackerar betet...
              Låter ju inte som någon optimal lösning med FC då, med tanke på att uptracen ska få en att känna sig säkrare. Tur för mig att jag fiskar i Norrland då, där fisketrycket sällan är så högt att FC är aktuellt

Kommentera

Ursprungligen postat av arcade Visa inlägg
                Låter ju inte som någon optimal lösning med FC då, med tanke på att uptracen ska få en att känna sig säkrare. Tur för mig att jag fiskar i Norrland då, där fisketrycket sällan är så högt att FC är aktuellt
                Ny är det ju inte för skyggheten som jag skulle använda FC - har man 40 cm wire närmast så spelar det liksom ingen roll. Det jag undrade över var erfarenheten av FC när gäddan de facto bitit över den. Det verkar inte vara några bekymmer och dessutom så har jag aldrig varit med om att gäddan bitit över tafsen - trots att jag har haft id som har flytt upp mot ytan. Det kan ju vara tur naturligtvis men det är också därför jag kör en up trace istället för lång kroktafs nu för tiden.

Kommentera

har använt ProLeader till ismete 3 vintrar och har aldrig varit missnöjd. Då jag nästan enbart går in för gös är den jätte bra eftersom den är mjuk och att den tål gäddangrepp för de kommer man ju inte ifrån.

På 3 vintar har jag bytt tafsen en gång och det tycker jag är godkänt

Använder även ProLeader på sommaren till gädda och gös och jag är super nöjd. synd bara att de höjde priset på den nu.
                  www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                  11 svar
                  13 558 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85