Nytt rekord på Vänerlax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt rekord på Vänerlax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av peter Visa inlägg
    Jo, mikweed (otippat att du skulle hugga på fettfenan direkt, och misstänka tjuvfiske istället för "wow, vilken grym fisk"...) visst har den lite fettfena, men om man kollar på bilden så ser den lite kapad ut i överkant, och det är inte ovanligt att de klipper lite för lite när smolten ska sättas ut, så att det nästan blir en normal fena av den. Kollar du på ryggfenan så ser du på deformeringen att det handlar om odlad fisk. Jag tror inte att det är minsta fel med varken fångst eller att den är lovlig. Hur fan skulle en riktigt duktig guide som lever på detta, och är beroende av sitt goda rykte, kunna göra en sån tabbe???

F.ö. vore det en klarälvslax, och någon nödvändigt skulle ta upp den, så hade han ju klippt bort varenda millimeter av fenan själv innan foto.
    Ni har säkert rätt men jag ville ha fler åsikter och som sagt det är inte min starka sida att avgöra hur man klipper lax och öring ,fick detta tips av en fiskekompis från vänern och tyckte jag ville höra vad fler ansåg.Det är ju inte ovanligt att det busas på vänern både av guider och så kallade yrkesfiskare,Nu verkar det på era kunskaper som petter inte fuskat.Bra att det finns folk med kunskaper att fråga när såna här grejer dyker upp.

Kommentera

hittade denna info när jag surfade angående detta ämne.

ustbevakningen hittade vildfödd lax hos yrkesfiskare
      >söndag 30 december klockan 19,56

Kustbevakningen ertappade i helgen en fiskare som fångade vild lax i ekens Skärgård. Det handlar om fyra laxar som fötts i vilt tillstånd - och sådana är skyddade.

Den vilda laxen har varit fredad i Vänern i 15 år. Den odlade lax som får fångas har en bortklippt fettfena. Men här hittades alltså vild lax hos en yrkesfiskare.

Beslaget gjordes strax söder om Värmlandsnäs. Fisken har tagits i beslag och ärendet har överlämnats till polisen i Värmland.

Kommentera

Det syns oxså mycket väl på ryggfenan att det är en odlad fisk , den knäcken har inte en vild lax.

Grattis till en mycket fin fisk..

Kommentera

Off! vilken rekordfisk. Grattis.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg