"Varför hugger inte fisken?" Av Olle W. Nilsson - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Varför hugger inte fisken?" Av Olle W. Nilsson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "Varför hugger inte fisken?" Av Olle W. Nilsson

    Är någon av det gamla gardet här som har läst och kommer ihåg den gamla klassikern från 80-talet "Varför hugger inte fisken?" Av Olle W. Nilsson??

    Känner mig lite gammal och tjatig som drar upp den, men av de hundratals fiskeböcker som jag läst så är det den som påverkat mitt fiske mest. Den är resultatet av tester gjorda i tank för att kartlägga fisken huggreflexer, huggperioder och andra relaterade vanor. Känns som om innehållet är värdefullt ännu idag och jag hoppas få lite feedback från andra som har läst boken.

    Kanske vi till och med kan få igång en debatt om vad som fortfarande känns aktuellt i boken?

    Ser fram emot era inlägg.

  • #2
    Ingen som känner till den? Ni suger!

    Kommentera


    • #3
      Jag söker den men har inte läst den.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Jo, jag gillar den, Rolf Smedman hade illusterat den så fint, han kunde verkligen rita fiskar. Innehållsmässigt kommer jag inte ihåg om den var så märkvärdig,
        men det var ju ganska många år sen jag läste den, då den försvann i en flytt.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

        Kommentera


        • #5
          Stod och bläddrade i den på biblioteket idag sedan jag läst inlägget i den här tråden. Den verkade lite si sådär, tyckte jag.
          Fastnade istället för Hans Nordins "Vobbler" (ISBN 91-7586-447-9). En fantastisk bok för den som är intresserad av att göra eller börja göra sina egna beten. Jag rekommenderar den.
          /Jaar
          Senast ändrad av jaar; 2008-01-30, 01:13.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av jaar Visa inlägg
            Stod och bläddrade i den på biblioteket idag sedan jag läst inlägget i den här tråden. Den verkade lite si sådär, tyckte jag.
            Fastnade istället för Hans Nordins "Vobbler" (ISBN 91-7586-447-9). En fantastisk bok för den som är intresserad av att göra eller börja göra sina egna beten. Jag rekommenderar den.
            /Jaar
            Jo, den känns lite basic på ett sätt. Men jag minns hur den beskrev nogrannt i hur och när gäddan använder synen och sidolinjen i vilket stadie under angreppet.

            Även hur det krävdes mindre och mindre retningar för att utlösa huggreflexerna ju längre den gått utan mat. Tycker ofta jag läser inlägg här som om huggbeteendet och huggreflexer som är lite och ute och cycklar.

            Man ska inte lära sig springa innan man lärt sig krypa är väl det jag försöker säga.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
              Är någon av det gamla gardet här som har läst och kommer ihåg den gamla klassikern från 80-talet "Varför hugger inte fisken?" Av Olle W. Nilsson??

              Känner mig lite gammal och tjatig som drar upp den, men av de hundratals fiskeböcker som jag läst så är det den som påverkat mitt fiske mest. Den är resultatet av tester gjorda i tank för att kartlägga fisken huggreflexer, huggperioder och andra relaterade vanor. Känns som om innehållet är värdefullt ännu idag och jag hoppas få lite feedback från andra som har läst boken.

              Kanske vi till och med kan få igång en debatt om vad som fortfarande känns aktuellt i boken?

              Ser fram emot era inlägg.
              Då kanske ska du se det här norksa programmet som jag har tipsat om i en annan tråd.
              https://tv.nrk.no/serie/hvorfor-biter-fisken
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
                Då kanske ska du se det här norksa programmet som jag har tipsat om i en annan tråd.
                https://tv.nrk.no/serie/hvorfor-biter-fisken
                Tack!
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                  Är någon av det gamla gardet här som har läst och kommer ihåg den gamla klassikern från 80-talet "Varför hugger inte fisken?" Av Olle W. Nilsson??

                  Känner mig lite gammal och tjatig som drar upp den, men av de hundratals fiskeböcker som jag läst så är det den som påverkat mitt fiske mest. Den är resultatet av tester gjorda i tank för att kartlägga fisken huggreflexer, huggperioder och andra relaterade vanor. Känns som om innehållet är värdefullt ännu idag och jag hoppas få lite feedback från andra som har läst boken.

                  Kanske vi till och med kan få igång en debatt om vad som fortfarande känns aktuellt i boken?

                  Ser fram emot era inlägg.
                  Hej Brownie;

                  Boken "Varför hugger inte fisken?" har jag i min bokhylla tillsammans med två av Olle W"s andra böcker "Gäddan och gäddfisket" LT´s förlag 1993 samt "Året om på fiskevattnen" Gebers Förlag 1963...

                  Min personlige vän Olle W. Nilsson var redaktör för SPORTFISKARNA´s tidning Svenskt Fiske. Han var flera gånger gäst i min båt utanför Mörkö då vi fiskade Gädda och Gös...


                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  https://www.google.com/search?q=leif...hrome&ie=UTF-8
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2023-07-26, 16:38.

                  Kommentera


                  • #10
                    https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Var...e%20fisken%20?
                    Det finns flera exemplar av boken på bokbörsen, ett exemplar kostar endast 15kr. "Nära nyskick."

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X