Abbarn,De jag såg var runt 7-9kg men om inte minnet sviker så var det en rengbågsfiskare som fick en 14kilos på räka där för något år sedan så det finns större.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
KARP i stockholm
Collapse
X
-
Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
-
Snackade i förra veckan med en dam som är med i fiskeklubben som sköter Trekanten.
Och är fiskevakt på samma sjö. Frågade henne om Karpar.
Inga nya karpar var isatta i vattnet sen 80-talet av fiskeklubben (glömt namnet på föreningen).
Hon påstod att det var ett gäng karpar som gick ihop som ett litet stim.
Och det var dom som fanns påstod hon till mig.
Sen är det ju möjligt med avkomma och andra smyginsättningar.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Hej Elanen och ni andra. I trekanten har det skett olovlig isättning av karp i minst tre omgångar under 90 talet. Angående karplek så blev det syrebrist i Lötsjön/Solna runt 1992-1993 och så gott som all mört och gädda slogs ut. Minns bilderna på nyheterna och man beslöt att sätta i en syresättnings/cirkulationspump i sjön. Redan nästkommande år lekte karparna i sjöns östra del. På hösten kryllade det av tusentals småkarpar i sjön. De närmaste åren flyttades det mer än 4000st karpar från sjön till diverse vatten runt stockholm genom hårt slit av ett tiotal killar. I minst fyra av dessa vatten har föryngring skett och återigen har tusentals småkarpar förflyttats. I två av dessa vatten har leken lyckats minst tre olika år och de håller idag stora bestånd av karp. Min gissning är att vitfisk såsom mört äter upp karprom och yngel och därför blir det minimal överlevnad i många sjöar. Karparna i Ösbysjön dog när sjön fick syrebrist och det låg ruttnande gräskarpar, karpar och silverkarpar längs stränderna och inte fasiken dog dom i något kollektivt självmord. Du vet att jag gillar dig Elanen och jag slänger gärna lite käft med dig om detta i butiken, men i det här fallet kan jag garantera att du har fel.
Kommentera
-
Henrik S, he he. Borde kommit ihåg rätt på båda vatten du nämner. Blandade ihop Råckta Träsk med Lötsjön. Kommer ihåg det du nämner med syrebristen. Vet ju att bröderna Teuchler fiskade stenhårt i Ösbysjön. Och där hade svenskt rekord ett tag. Var väl Lasse som hade det.
Du vet närminnet och det vanliga minnet suddas ut med åren. Kallas container syndromet.
Hade inte fel utan mindes fel. Känner igen allt du nämnde.
Vet att det var många specimegäng i Stockholm som flyttade runt fisk i alla dess fomer.
Jag flyttade både ruda, sutare, abborre, sarv och en karp.
Får en gång till med ge att jag känner igen allt du skrev.
Men inte precis på antal fisk kanske.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Nu ger han sig
Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henrik S Visa inläggHej Elanen och ni andra. I trekanten har det skett olovlig isättning av karp i minst tre omgångar under 90 talet. Angående karplek så blev det syrebrist i Lötsjön/Solna runt 1992-1993 och så gott som all mört och gädda slogs ut. Minns bilderna på nyheterna och man beslöt att sätta i en syresättnings/cirkulationspump i sjön. Redan nästkommande år lekte karparna i sjöns östra del. På hösten kryllade det av tusentals småkarpar i sjön. De närmaste åren flyttades det mer än 4000st karpar från sjön till diverse vatten runt stockholm genom hårt slit av ett tiotal killar. I minst fyra av dessa vatten har föryngring skett och återigen har tusentals småkarpar förflyttats. I två av dessa vatten har leken lyckats minst tre olika år och de håller idag stora bestånd av karp. Min gissning är att vitfisk såsom mört äter upp karprom och yngel och därför blir det minimal överlevnad i många sjöar. Karparna i Ösbysjön dog när sjön fick syrebrist och det låg ruttnande gräskarpar, karpar och silverkarpar längs stränderna och inte fasiken dog dom i något kollektivt självmord. Du vet att jag gillar dig Elanen och jag slänger gärna lite käft med dig om detta i butiken, men i det här fallet kan jag garantera att du har fel.
Men vad hände sen då? flyttade dom all karp från lötsjön eller finns de några kvar där?Djurgårn härskar
Kommentera
-
Givetvis flyttades inte all karp därifrån. I Lötsjön är det totalt fiskeförbud och har varit länge. Karparna som jag refererade till och är flyttade är samtliga under 7-8 hekto. Flyttning av fisk är inget jag rekommenderar, men det hade inte varit något som helst karpfiske att tala om i stockholm med omnejd om inte dessa hade flyttats. Finns ju inga vatten med naturliga bestånd av karp direkt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 141 visningar