hoj, kommer troligtvis köpa elmotor till båten, och då två st batterier, typ 75Ah, ett till motorn och ett till ekolodet. och jag funderar på om man kan fixa något så man ser hur mycket det är kvar i batterierna. som en permanent mätare, räcker det att sätta i en voltmätare i så fall, och hur låg spänning kan man ha som lägst för att elmotorn ska snurra?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
voltmätare i båten
Collapse
X
-
En Amperemätare är vad Du behöver den funkar lite förenklat som en soppamätare för tanken fast för batterierna och visar på ett ungefär hur Du ligger till i kapacitet med batterierna, koppla ihop batterierna och kör allt på det då dubblar Du i princip drifttiden på elmotorn och den lilla ström som ekolodet drar är försumbar i detta sammanhang.Ursprungligen postat av bakos Visa inlägghoj, kommer troligtvis köpa elmotor till båten, och då två st batterier, typ 75Ah, ett till motorn och ett till ekolodet. och jag funderar på om man kan fixa något så man ser hur mycket det är kvar i batterierna. som en permanent mätare, räcker det att sätta i en voltmätare i så fall, och hur låg spänning kan man ha som lägst för att elmotorn ska snurra?
Kommentera
-
Finns gör det iafUrsprungligen postat av pasi75 Visa inläggTror inte det finns
Kanske finns ngn smidig lösning från Claes Ohlsson också, för en hundralapp eller så tom?
Iaf så tror jag utan att ha åkt elmotor mer än några enstaka gånger att man "känner" när batterierna börjar ta slut, man får köra på 4an ist för 3an typ?sigpic
Kommentera
-
det va ju inget direkt hi-tech, färdigbyggt jag tänkte på, utan en helt vanlig voltmätare, som jag monterar i båten, och voltmätare finns det juUrsprungligen postat av pasi75 Visa inläggTror inte det finns
Rospigg: aha, en amp mätare skulle ju klart vara bra, men om jag har den kopplad på batterierna då får jag ju värdet på batterierna. men om jag samtidigt som jag kör med en förbrukare (motorn i detta fallet) får jag fortfarande värdet på hur mycket det är kvar i batterierna? eller mäter den hur mycket motorn förbrukar?
ang koppla ihop batterierna, jag hade fått för mig att man inte skulle köra lodet på samma strömkälla som elmotorn, varför vet jag inte
Kommentera
-
Nja Amperemätaren visar ungefärlig status på batterierna och kör Du bensinmotorn med laddning så fyller den på batterierna och då kan ju värdet gå upp men kör Du bara elmotorn så mäter mätaren vad den förbrukat så Du har koll på hur mycket Ampere Du har kvar då det är vad som är intressantUrsprungligen postat av bakos Visa inläggdet va ju inget direkt hi-tech, färdigbyggt jag tänkte på, utan en helt vanlig voltmätare, som jag monterar i båten, och voltmätare finns det ju
Rospigg: aha, en amp mätare skulle ju klart vara bra, men om jag har den kopplad på batterierna då får jag ju värdet på batterierna. men om jag samtidigt som jag kör med en förbrukare (motorn i detta fallet) får jag fortfarande värdet på hur mycket det är kvar i batterierna? eller mäter den hur mycket motorn förbrukar?
ang koppla ihop batterierna, jag hade fått för mig att man inte skulle köra lodet på samma strömkälla som elmotorn, varför vet jag inte
.
Volten är inte så intressant i detta fall för om den sjunker vilken den ju gör när batteriet laddas ur så märker Du det direkt då elmotorn sackar, men då har Amperen sjunkit rejält redan.
Varför skulle det vara olämpligt att köra lodet på samma batteri som elsnurran??
Det har jag gjort jämt och aldrig varit något problem, bara lodet är ordentligt avsäkrat vilket det ju ändå alltid ska vara så kan inget hända!!
Kommentera
-
fast voltmätaren visar exakt status på batteriet. Börjar det närma sig 12 volt på batteriet är det dags att ladda, annars riskerar det att tappa i kapacitet för fort. Ett friskt fulladdat 12 volts batteri ska hålla ca: 12.8 volt, halvfullt 12,3. Har inte dom exakta siffrorna nu och måste till jobbet. Jag ska leta fram nån gammal Båtliv och klistra in lite text från Skyllermark.
En voltmätare är det du ska ha iallafall för enklaste visning.
En amperemätare visar strömförbrukning
Kommentera
-
Nej det där håller jag inte med om, många tittar sig blinda på Volttalet och har det som något mått men i detta fall säger Volten ingenting som är av intresse, om det är 12,8 eller 12,3V har ingen betydelse för motorns drift den går bara lite sångsammare men går gör den.Ursprungligen postat av Viesker Visa inläggfast voltmätaren visar exakt status på batteriet. Börjar det närma sig 12 volt på batteriet är det dags att ladda, annars riskerar det att tappa i kapacitet för fort. Ett friskt fulladdat 12 volts batteri ska hålla ca: 12.8 volt, halvfullt 12,3. Har inte dom exakta siffrorna nu och måste till jobbet. Jag ska leta fram nån gammal Båtliv och klistra in lite text från Skyllermark.
En voltmätare är det du ska ha iallafall för enklaste visning.
En amperemätare visar strömförbrukning
Elmotorer är gjorda för att fungera inom ett volttalsområde och funkar oavsett om volten ändras 2-3V +- och visst sjunker volten när man kör men det krävs ingen mätare för att märka det, bara lyssna på motorn så hör man det, däremot är det intressant att hålla reda på hur mycket av batteriets kapacitet som förbrukats och det är just vad en Amperemätare gör!!
Vill man ha koll på batterispänningen Volt så kan ju många av dagens ekolod visa det i displayen bara kolla om just det lodet kan det annars är det en onödig utgift med voltmätare, klart enklare och billigare är en lös multimätare från CO eller Biltema som visar volt om man nu absolut vill veta men inget jag saknar iaf.
Kommentera
-
En amperemätare visar väl inte vad som finns kvar i batteriet. En amperemätare visar väl vad en förbrukare använder? Den sitter ju i serie mellan batteriet och förbrukaren och visar bara hur många ampere som passerar mätaren. Om du stänger av alla förbrukare (Elmotor mm) Så ska den visa noll då det inte passerar någon ström igenom mätaren? Eller är jag ute och cyklar? Däremot en voltmätare visar ju batteriet kondition. Om spänningen passerar under 12,5V så börjar det att tappa kapacitet och därmed bör det laddas. Förutsatt att du inte tar någon ström när du mäter.Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggDu har koll på hur mycket Ampere Du har kvar då det är vad som är intressant
.
Volten är inte så intressant i detta fall för om den sjunker vilken den ju gör när batteriet laddas ur så märker Du det direkt då elmotorn sackar, men då har Amperen sjunkit rejält redan.
!!
Rätta mig gärna om jag har fel.Sluta snacka, ut o fiska..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 558 visningar
0 gillar