tjenare jag har en äldre yamaha 30 hk motor! den planar inte så bra ! och nu undrar jag om det kan va något att sätta dit sådana där trimplan!? som sitter ovanför propellern!? och isf hur monteras dem? jag har väldiga problem med planingen! Jag skulle bli mycket tacksam för svar MvH BuffeN
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trimplan
Collapse
X
-
Hej Buffen; Sitter du på motorkåpan när du försöker få upp din 30 hkr Yamaha i planing?Ursprungligen postat av buffen Visa inläggtjenare jag har en äldre yamaha 30 hk motor! den planar inte så bra ! och nu undrar jag om det kan va något att sätta dit sådana där trimplan!? som sitter ovanför propellern!? och isf hur monteras dem? jag har väldiga problem med planingen! Jag skulle bli mycket tacksam för svar MvH BuffeN
Testa att skruva fast motorn baktill på en liten 12´-14´ katamaran och du ska få se på grejor!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
-
okey! ja men det va ju inte frågan! jag undrade om nån har testat trimplan!? + att lite svårt att sitta på motor såpan på en typ selco om man är själv! om du vet hur dem ser ut!? men tack för svar!Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Buffen; Sitter du på motorkåpan när du försöker få upp din 30 hkr Yamaha i planing?
Testa att skruva fast motorn baktill på en liten 12´-14´ katamaran och du ska få se på grejor!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
Hej igen Buffen; Ja, du förstod att jag skämtade! För många år sedan när jag hade en 17 fots långkölad Askeladden hade jag en 35 hkr Evinrude tvåtaktare på akterspegeln. Båten gick för det mesta med fören pekande upp mot himlen och båten ville absolut inte plana. Då köpte jag från någon marinhandlare i USA en trekantig Shark trimfena av plast att skruva fast på båda sidorna av motorns kavitationsplatta. Vips...så gick båten upp i planing och farten ändrades från 7-8 knop till 21-23 knop. Jag tror att dessa trimfenor finns att köpa i Sverige idag hos välsorterade båtbutiker.Ursprungligen postat av buffen Visa inläggokey! ja men det va ju inte frågan! jag undrade om nån har testat trimplan!? + att lite svårt att sitta på motor såpan på en typ selco om man är själv! om du vet hur dem ser ut!? men tack för svar!
Nothing is for ever!
Old Firehand
Kommentera
-
Ja joo jag förstodd det!! okey ja det är så fruktansvärt tråkigt att sitta där och kolla upp i himmelen efter ett tag!Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej igen Buffen; Ja, du förstod att jag skämtade! För många år sedan när jag hade en 17 fots långkölad Askeladden hade jag en 35 hkr Evinrude tvåtaktare på akterspegeln. Båten gick för det mesta med fören pekande upp mot himlen och båten ville absolut inte plana. Då köpte jag från någon marinhandlare i USA en trekantig Shark trimfena av plast att skruva fast på båda sidorna av motorns kavitationsplatta. Vips...så gick båten upp i planing och farten ändrades från 7-8 knop till 21-23 knop. Jag tror att dessa trimfenor finns att köpa i Sverige idag hos välsorterade båtbutiker.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com
men kopiera på länken och kolla om det kan vara ngt att rekomendera https://www.clasolsson.se/Product/Ca...;251207;379411 tacksam för svar igen!
Kommentera
-
Buffen, hur många foot är din båt.
Eller hur lång är den.
Sen hur gammal är din motor.
Kan vara så enkelt att motorn är slut i kompressionen.
En 30 hk motor betyder inte alltid 30 hk.
Det är kubiken som betyder mest.
En liten kubik som jag misstänker är på din 30:a.
Fungerar perfekt på en lättdriven och mindre båt.
Selcon borde då stämma om det är den lilla modellen av Selco på lite över 4 m.
Har du testat att flytta riggsprinten längst in mot akterspegeln.
Om du gjort det och motorn är på topp i kompet.
Och att du har rätt proppeller i oskadat skick.
Allt ska stämma för att en motor ska göra sitt jobb rätt.
Kolla i varje fall proppen och riggsprint inställningen.
Sen kan du höra av dig.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
heej!det är ingen selco men något liknande fast med sport båt om man säger! min båt är ca 3.5 lång! ca1:15 bred. det sitter en yamaha motor på en ärdre från 80 talets mitt någon gång! jo jag har kollat sprinten i sommras! men när jag åker själv i den är det inget problem men när jag har någon mer i då gräver den ner sig! och om jag har sprinten längst ner mot akterspegeln så går det förvisso lite bättre! men inte till räckligt bra! så därför undrar jag om det skulle kunna bli bättre med sådana där trimplans saker!?
Kommentera
-
Hej!
Jag har tittat på "trimfenorna" på C O.Den modellen är väl stor även om dom skriver att det är från 5hk.
Jag köpte en modell mindre på vår lokala marina.Monteringen består av att man borrar två hål i kavitationsplattan/sida sedan är det ett spår i fenan och det hela kläms fast med genomgående skruv/mutter.Det känns lite vekt men det funkar.Även när du driver har du fördel av dessa "trimfenor".
Det är bara att testa.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 528 visningar