Fritids- VS Yrkesfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritids- VS Yrkesfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fritids- VS Yrkesfiske??

Tjo!

Pluggar på LTH och sitter för tillfället och skriver om vilka metoder man kan använda för att bestämma vilka infrastrukturinvesteringar som ska prioriteras. Detta innebär att jag fått gräva ner mig i så kallade samhällsekonomiska analyser. Dessa görs exempelvis av banverket och vägverket, men även av de flesta andra myndigheter i sverige.

Den metod som oftast används är den så kallade Cost-Benefit analysen. den innebär att man räknar samman kostnader och intäkter samt att man räknar om mjuka parametrar i priser. Ex, Vad kostar ett statistiskt liv i trafiken, (nollvisionen). Detta räknas samman med kostnader och intäkterna av investeringen för att sedan se om investeringen är samhällsekonomiskt effektiv!

Dvs. tjänar vi i samhället på investeringen? Användes statens resurser så effektivt som möjligt?

DÅ ÄR FRÅGAN!

Har det gjorts samhällsekonomiska kalkyler på exempelvis torskfisket?
    Har man jämfört mer än bara omsättning? Dvs, vägt in miljö, bidrag, ekosystem mm?
    -Jag är övertygad, att om man skulle jämföra fritidsfiske med yrkesfiske så skulle den stora vinnaren vara fritidsfisket.

Är det någon som vet, eller har tankar kring det jag skrev?
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Inte kring torskfisket men inom laxfisket finns det en del arbeten gjorda
    Om inte annat så får du väl beräkna torsken, kanske inte rätt fisk att fritidsfiska men ändå..
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

observera att till fritidsfisket hör de som lägger nät för husbehovsfiske. men de kan även sälja fångsten. skillnaden är bara mindre antal nät och mindre antal fisketillfällen.
      menar du sportfiskare bör du jämföra med dessa istället. sanningen är faktiskt att fritidsfiskarna drar upp en betydande del av fisken i jämförelse med yrkesfisket. ofta är det mer än yrkesfisket totalt.

läs den senaste rapporten från fiskeriverket.
      Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

Det finns några repotage i FiN eller aof, ska kolla vilka nummer men det är som sagt sportfiske efter lax vs yrkesfiske. Säg till om du är intresserad..
        Hur som helst så ger sportfisket åtskilliga fler miljarder i omsättning och skapar fler heltidsjobb än yrkesfiskare.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Alltså ok att fritidsfiskare dra upp mer fisk( abborre, gädda, ädelfisk), men syftet med analysen är ju att fler saker vägs in. En fördel med en sådan analys är ju också att "högljuda" grupper får ta ett steg åt sidan för samhällets effektivitet.

Jag skummade lite i rapporten fiskareboden Ab gav mig, den handlar väll mest om fiskeriverkets befogenheter, men det står precis som jag eftersökte också om samhällsekonomiska värden!

Jag ville dock att det skulle gälla torskfisket lite mer eftersom det känns välldigt aktuellt just nu. Rapporten ovan handlar mer allmänt om sverige!?

En sak som är mycket intressan är att de konstaterat att vi fritidsfiskare är villiga att i allmänhet betala dubbelt så mycket som nu för att dubblera fångsten. Vilket får en att inse vilken stor maskin fritidsfiske skulle kunna bli. frågan är ju då om det är bra?

Ledsen att jag svamlar så mycket men allt det jag läst det senast har dragit igång hjärnkontoret!

SEN tycker jag ju siffrorna för torskfisket är mycket intressanta!!

Tabell 8.1 Yrkesfiskets och fritidsfiskets fångster 2006
          Torsk yrksefiskare: 13 246 Fritidsfiskare: 894

Sen att säga att fritidsfiskare dra upp mer fisk är att ljuga eftersom yrkesfiskare tar otroligt mycket sill! Däremot så är ju fritidsfiskare klart överrepresenterade exempelvis på arterna abborre, gädda och ädelfisk.

mmmm... torskfiske siffrorna sa ju en del! helt klart yrkesfisket som ska minskas eller stoppas, om vi nu ska förändra något.
          Senast ändrad av Grävlingen; 2008-03-08, 13:28.

Kommentera

@motor: kan ju bero på att de är "fikusar" som du säger men det vet jag inget om... Men det är ju så att yrkesfiskare tenderar att skrika högt!! Oftast är det ju så att de som gör mest väsen av sig får rätt. Om man läst lite sjukvård vet man att man måste ta hand om de som är tysta först eftersom de som skriker faktiskt kan skrika!! Jag vet inte riktigt hur man ansöker och så men jag menar att du borde "skrika" lite till om du inte redan har gjort det

Lycka till i alla fall!

@Guideline, ja du kan väll skicka PM med länkar till mig eller bara posta dem här!

Kommentera

Sporfiske är enormt mycket mer samhällsekonomiskt än yrkesfisket.

Läs Lövins bok "tyst hav" för att få lite fakta och inspiation. Rekommenderas STARKT

Blanda inte ihop fritidsfiskare och sportfiskare !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg
                Sporfiske är enormt mycket mer samhällsekonomiskt än yrkesfisket.

Läs Lövins bok "tyst hav" för att få lite fakta och inspiation. Rekommenderas STARKT

Blanda inte ihop fritidsfiskare och sportfiskare !!!
                Fritidsfiskare och sportfiskare är samma under lagen. Sportfisket räknas in under Fritidsfisket.

Kommentera

Ta inte boken "tyst hav" på för stort allvar.. inehåller en del stora sak fel. hon skrev inte hela sanningen bara halva..

Kommentera

Upplys oss gärna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar