Fritids- VS Yrkesfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritids- VS Yrkesfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har varit och nostar lite i den rapporten, tycker den var lite väl tung. kommer nog läsa den i mån om tid!

Men det jag ville komma fram till är om man skulle kunna förbjuda yrkesfiske efter torsk genom att motivera det med en samhällsekonomisk helhetsanalys, gärna med multikriterieanalys som komplement till cost-benefit och effektprofiler.

oh well... får väll läsa tyst hav innan jag spinner vidare på det här!

Sov gott alla fiskare!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg
      Ta inte boken "tyst hav" på för stort allvar.. inehåller en del stora sak fel. hon skrev inte hela sanningen bara halva..

Vilka sakfel??? Kan du inte redogöra för dessa fel.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Fiskare, hon får nog journalistpris etc med sakfel ? Redogör gärna vilka sakfel hon har, vore väldigt intressant att höra. Själv tror jag havet mår sämre än vad hon framhäver.

Med fritidsfiskare avses nog till 99% nätfiskare som gör detta på fritiden, alltså inte som yrke. De måste rapportera in sina fångster och därmed ger det data till fritidsfisket. Vi sportfiskare rapporterar INTE in våra fångster till fiskeriverket, så sportfiskarna är ett stort mörkertal i Fiskeriverkets databas.

Om du läser tyst hav så lär du få insikt i hur dyrt (ekonomikst och naturvärde) yrkesfisket är kontra sportfiske. Hon, författaren, lägger fram flera argument till hur dyrt det egentligen är. Så där har du material till till arbete, helt klart.

Fiskeriverkets nya förslag

http://www.fiskeriverket.se/arkiv/pu...780002872.html

Kommentera

Tjo!

Ni missförstod mig nog, jag håller inte på med en rapport om fiske på något vis, jag konstaterade bara att det hade gått att tillämpa där, har sett ett par exempel från fiskeriverket där de använt de metoder ja pratat om!

Jag vet inte men jag har de senaste kännt mig manad att göra något åt situationen i våra hav. haven ger ju oss sportfiskare så otroligt mycket så det känns som om man måste ge något tillbaka!

Har skrivit ut tyst hav nu, jäklar vad det tog på bläckpatronen

Kommentera

Att bara titta på fångsterna är fel, man bör göra en bedömning av hur mycket fisket förstör (lekbottnar osv) samt hur mycket fisk som dör av skador pga fisket....
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Tjo!

Pluggar på LTH och sitter för tillfället och skriver om vilka metoder man kan använda för att bestämma vilka infrastrukturinvesteringar som ska prioriteras. Detta innebär att jag fått gräva ner mig i så kallade samhällsekonomiska analyser. Dessa görs exempelvis av banverket och vägverket, men även av de flesta andra myndigheter i sverige.

Den metod som oftast används är den så kallade Cost-Benefit analysen. den innebär att man räknar samman kostnader och intäkter samt att man räknar om mjuka parametrar i priser. Ex, Vad kostar ett statistiskt liv i trafiken, (nollvisionen). Detta räknas samman med kostnader och intäkterna av investeringen för att sedan se om investeringen är samhällsekonomiskt effektiv!

Dvs. tjänar vi i samhället på investeringen? Användes statens resurser så effektivt som möjligt?

DÅ ÄR FRÅGAN!

Har det gjorts samhällsekonomiska kalkyler på exempelvis torskfisket?
              Har man jämfört mer än bara omsättning? Dvs, vägt in miljö, bidrag, ekosystem mm?
              -Jag är övertygad, att om man skulle jämföra fritidsfiske med yrkesfiske så skulle den stora vinnaren vara fritidsfisket.

Är det någon som vet, eller har tankar kring det jag skrev?
              Hej Grävlingen; Dina ord är kloka och genomtänkta! Det var inte länge sedan det skrevs i tidningarna att fritidsfisket (sportfisket) var tio gånger mer värt för landet än yrkesfisket! Personligen tror jag att yrkesfisket kommer att minska mer och mer för varje år. Vi skattebetalare har helt enkelt inte råd att subventionera ett yrke som bara kostar och egentligen inte behövs. Matfisk går bevisligen att odla i dammar och kassar. Fisken som lever i Östersjön, insjöar, åar och älvar behöver inte decimeras via snörpvad, storryssja, trål, kilometerlånga flytnät och bottengarn. Dessa nät "tappas bort", blir många gånger kvar och bortglömda i stora insjöar som Vänern och Vättern. Även i Östersjön händer det att näten försvinner under någon storm. Här fortsätter dessa självfiskande "dödens ridåer", de kvarglömda näten att snärja och döda fiskar år ut och år in tills någon råkar fastna i dem och av ren barmhärtighet plockar upp de asluktande näten i sina båtar. Genom att avskaffa statliga bidrag och subventioner till yrkesfisket minskas yrkesfiskarkåren automatiskt. Väntar vi för länge blir åderlåtningen av våra fiskbestånd så stor att vissa arter helt kommer att försvinna.
              Old Firehand

Kommentera

Yrkesfiskarnas lobbyister går till motattack!

Det är uppenbart att yrkesfiskarna känner sig trängda av opinionen. Deras lobbyister börjar nu jobba för att rikta fokus åt andra håll än mot dem som tar varje tillgänglig fisk.

Edit: Insändaren införd i Östhammars Nyheter 2008-03-06. Kanske den även införts i andra tidningar.
                Edit 2. För att undvika copyrightintrång tar jag bort bilden av insändartexten.
                Länk finns längre ner
                Senast ändrad av BeBest; 2008-03-11, 12:00.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bebest, du har inte copyright på den, kan du inte länka till det istället?
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag har hittat en länk:

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack så mycket BeBest!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85