sanning????? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sanning?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
    Bra jobbat, fiska upp skiten. För länge sen (snart 20 år sedan) gick jag på Leksands folkhögskiola, vatten & fiskevård där vi kämpade som djur för att få i ordning fina lekvatten åt siljansöringen...
    Resultaten var ganska fina men så här med färska nyheter så känns det lite jobbigt.

En annan sak som jag hörde var att den förrymda fisken kalasade på någon liten fisk som "bara" fanns där??? Vad kan det vara för fisk? Den hörde jag aldrig talas om när jag bodde där uppe. Någon som vet?

edit: Och för att vara petig... regnbågen kallas i facklitteraturen för regnbågsÖRING och tillhör släktet Stillahavslaxar (Oncorhynchus), en nära släkting är strupsnittöringen (som i stort sett bara skiljer sig genom två röda "streck på strupen) och andra medlemmar i "släkten" är bl.a. indian-, puckel- och kungslax. /edit

Du tänker nog på bliktan. Den finns inte bara i siljan men heter nog bara blikta i Siljan. Om jag inte minns fel så är det siklöja..
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Bliktan... ja, det var ordet han nämnde till mig.
      Jag sa som du att det nog var ett lokalt namn på en "annan" fisk. Okej, siklöja = blikta... lärandet fortsätter. :-)

Kommentera

Blikta

"Siljans siklöja kallas för blikta. Faktum är att bliktan är en siklöja och inte en speciell sorts fisk som bara finns i Siljan och i någon Schweizisk alpsjö, vilket många vill hävda. "Våran blikta" är speciell på sitt vis, men är fortfarande en vanlig svensk siklöja som under den senaste istiden kom invandrande från öst.

Siljan är inte den enda sjön i Dalarna som det finns siklöja i. Det finns siklöja i sjöarna Skattungen, Oresjön och Venjanssjön också. Det finns säkert siklöja i flera sjöar än de nämnda. Alla sjöar har dock sin egen speciella siklöja som under årtusenden har anpassat sig till sin speciella miljö. Alla de ovan nämnda sjöarna har en något mindre siklöja än Siljan." Citerat från Stefan Green's projekt arbete: Siklöjan i Siljan

Kommentera

ska kanske upp om en vecka vart kann ja köpa fiskekort?

Kommentera

Ursprungligen postat av raketjohan Visa inlägg
            ska kanske upp om en vecka vart kann ja köpa fiskekort?
            Beror på vart du ska.

Kommentera

I december rev isen sönder 3 burar utanför Björka och ca 150 000 med vikt mellan 2 - 3.5kg rymde.

I början av mars skar någon hål på 2 burar i Insjön och ca 50 000 fisk rymde...vikt 2 - 5hg

För en månad sedan tog isen och rev en till kasse ute på Siljan i Björka men det är oklart hur många fiskar det handlar om, vikterna på fisken tros dock vara 3 - 6kgs...

Och så ännu ett sabotage nere i Insjön för någon dag sedan. Det rycktas om 3st ungdomar i 13-14års åldern som blev tagna på bar gärning.
              Omfattningen är dock fortfarande oklar..

Om det nu är isen, sabotage eller bara försäkringsbedrägeri tänker jag inte kommentera men nu får det jävlar räcka med denna idioti!

Sen i december har det rymt uppemot 300 000 fisk!!
              Fisk som simmar runt i våra vatten och som nu i lektider skövlar såväl rom och försvarslösa yngel av alla arter.
              Detta i väntan på den svältdöd dom kommer gå tillmötes när fettreserverna tar slut..
              Odlingsfisk från ca 1kg och uppåt har tappat det naturliga jaktbeteendet och kommer till 95% inte överleva ute i det fria..
              Redan nu flyter det omkring flera hundra döda regnbågar ute på Siljan.

Detta tycker jag är ett miljöbrott som någon måste reagera mot!!

Och visst är det bra att det är mycket folk här i dalarna och fiskar upp så mycket som möjligt av våra rymlingar.
              Men när vuxet folk börjar kalla små barn för könsord och elaka öknamn bara för att dom fått upp en fisk i ett pimpelhål dom inte borrat själva tycker jag gränsen är nådd.
              Eller när gamla gubbarna klipper av varandras linor och börjar veva med knytnävarna så polisen måste komma.

Sen vad det gäller all nedskräpning är detta ett kapitel för sig.
              Stora skatbon med lina, pizzakartonger och andra matförpackningar, och slaktplatser med flera hundra kilo rens...

Jag tycker det är dags för Länsstyrelsen, Kommun, Miljödomstolen att undersöka Slotts Lax existens i Siljan/Österdalälven...

Kommentera

Kan väl tillägga thep att det gick ännu en kasse i måndags. Fisk från 1,5-5hg.
                jag tog upp en igår och ska försöka få fler men det är inte fiske, det är miljövård...

Kommentera

Det är fan inte ens roligt att fiska i siljan nu. På grund av alla idioter som fiskar där.
                  När jag och tjejen var upp för någon vecka sedan så blev vi kallade både det ena och det andra, bara för att vi fiskade från båt.
                  Jag kan ta ett exempel: Vi trollade förbi en udde drygt hundra meter ut. På udden satt det en barnfamilj och bredvid dom satt två killar i 25års åldern.
                  Det var vi i våran båt och bredvid oss en äldre man som stod i sin båt och kastade.
                  När vi såg att han fick fisk så stannade vi för att pröva lite spinnare vi också.
                  Då började vi höra hur dom pratade inne på udden.
                  Mannen i barnfamiljen sa tex: Därifrån där jag kommer ifrån så ankrar man då fan inte där andra fiskar. (vi var minst 100meter utanför). Men dom är väl inte som alla andra sa han. Då sa en av 25åringarna: Nä dom kan ju lika gärna komma och hämta fisken direkt ur våra påsar, man skulle fan ta och kasta sänket i skallen på dom...
                  Jag tog det inte så seriöst förens jag började höra hur det plumsade bredvid båten. När det plumsade andra gången förstod jag vad det var. Dom stod verkligen och försökte träffa oss med sina sänken som dom använde till bottenmete!!!
                  Det enda vi kunde göra var att åka därifrån.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Kan väl tillägga thep att det gick ännu en kasse i måndags. Fisk från 1,5-5hg.
                    jag tog upp en igår och ska försöka få fler men det är inte fiske, det är miljövård...
                    I Björka eller i Insjön?

Kommentera

Ursprungligen postat av Freek_style Visa inlägg
                      Det är fan inte ens roligt att fiska i siljan nu. På grund av alla idioter som fiskar där.
                      När jag och tjejen var upp för någon vecka sedan så blev vi kallade både det ena och det andra, bara för att vi fiskade från båt.
                      Jag kan ta ett exempel: Vi trollade förbi en udde drygt hundra meter ut. På udden satt det en barnfamilj och bredvid dom satt två killar i 25års åldern.
                      Det var vi i våran båt och bredvid oss en äldre man som stod i sin båt och kastade.
                      När vi såg att han fick fisk så stannade vi för att pröva lite spinnare vi också.
                      Då började vi höra hur dom pratade inne på udden.
                      Mannen i barnfamiljen sa tex: Därifrån där jag kommer ifrån så ankrar man då fan inte där andra fiskar. (vi var minst 100meter utanför). Men dom är väl inte som alla andra sa han. Då sa en av 25åringarna: Nä dom kan ju lika gärna komma och hämta fisken direkt ur våra påsar, man skulle fan ta och kasta sänket i skallen på dom...
                      Jag tog det inte så seriöst förens jag började höra hur det plumsade bredvid båten. När det plumsade andra gången förstod jag vad det var. Dom stod verkligen och försökte träffa oss med sina sänken som dom använde till bottenmete!!!
                      Det enda vi kunde göra var att åka därifrån.
                      Men att stanna och fiska inom kasthåll för andra fiskare på stranden är lite respektlöst.

Drabbas själv av det varje år på Kullaberg när båtfiskarna inte inser att man kastar 90-110 meter med 13 fots spö, amba och 100 grams pilkar. Ligger en båt inom kasthåll får man ta en paus, ibland upp till en timme!!

Har man båt behöver man inte lägga sig inom kasthåll för strandsatta fiskare!
                      Senast ändrad av salmo32; 2008-04-28, 15:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 507 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85