sanning????? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sanning?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Slotts hade bara tillstånd för ca 55-60ton, så det var på tok för mycket fisk i kassarna.
    Men återigen, isen hade söder kassarna på siljan, och den sista i insjön har polisanmälts för sabbotage.

Kommentera

Ursprungligen postat av leon_ Visa inlägg
      Om man är sugen på att åka dit och fiska, vart ska man hålla till då om man säger så är det i Rätvik, mora eller ngon annan by som ligger vid sjön?
      känns lite värdelöst att åka dit och fiska om man inte vet vert man ska hålla till.
      Vilken metod ska jag andvända mimg av? Pimpla, fluga(Isf finns det nå rinnande vatten?), kansta med spinnere eller små skeddrag?

Alla tips är väldigt intresanta..
      jag har hållt till vid odlingen i Insjön, du ser den på höger sida när du står/åker på bron emot leksand/mora. jag har endast kört med bottenmete (powerbait) pga av kylan (-13 vissa dar) linan fryser fast i spöringarna. fisket har varit bra men inte överdrivet bra ca 20 st på 5h, ok det är bra men för ett år sen fick man 10 st på 5h på samma ställe...

rosa powerbait har funkat bäst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dasiy Visa inlägg
        Slotts hade bara tillstånd för ca 55-60ton, så det var på tok för mycket fisk i kassarna.
        Men återigen, isen hade söder kassarna på siljan, och den sista i insjön har polisanmälts för sabbotage.
        Hur vet man att det var på tok mycket fisk i kassarna ?? Vem är det som vet sånt, odlingen lär ju knappast säga sanningen det om så var fallet. Måste ju vara helt omöjligt för någon som inte är insatt i inköpt antal fisk dvs fiskodlingen och veta sånt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wismut Visa inlägg
          Hur vet man att det var på tok mycket fisk i kassarna ?? Vem är det som vet sånt, odlingen lär ju knappast säga sanningen det om så var fallet. Måste ju vara helt omöjligt för någon som inte är insatt i inköpt antal fisk dvs fiskodlingen och veta sånt.
          För att folk som är insatta i frågan har uttalat sig.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
            För att folk som är insatta i frågan har uttalat sig.
            Precis, har en nära bekant som är Länsfiskedirektör.
            Och det ser jag som en säker källa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dasiy Visa inlägg
              Precis, har en nära bekant som är Länsfiskedirektör.
              Och det ser jag som en säker källa.
              Snackade precis med Ulf Pierrou Länsfiskedirektör angående odlingarna i Siljan. Han har absolut inte snackat om någon överproduktion med någon (bekant) menade tvärtom att de (Slotts) är såpass nystartade inte har möjlighet att komma upp till sitt odlingstillstånd. Vidare så är inte fisken det man har som mått på produktionen utan baserar sina tillstånd på använd mängd foder dvs det som ger miljöpåverkan i sjön.
              Så man undrar ju: hittar du/ni på eller ljuger karln för mig ??

Kommentera

- Jag är inte nöjd med de svar jag har fått från Slotts lax så jag har ställt ett antal nya frågor som de ska besvara senaste den 29 februari, säger länsfiskedirektör Ulf Pierrou till Gävledala.

Den 17 december ifjol havererade en av kassarna vid Slotts Lax fiskodling i Siljan. Den ligger utanför Björkens fäbodar i Mora kommun. Sen dess har Siljan fullkomligt kokat av fisk och fritidsfiskare har tagit upp tonvis med regnbåge.

Slotts Lax har vägrat kommentera det hela, men i ett svar till länsstyrelsens fiskeriavdelning medger man nu att fisken kommer från deras odling. Men företaget svarar inte på hur mycket fisk som rymt. Det spekuleras i flera hundra ton.

Länsfiskedirektör Ulf Pierrou har därför begärt nya svar från Slotts Lax. Av hans brev framgår att misstankar finns om att företaget haft mer och större fisk i kassarna än tillståndet medger.

Han kritiserar också att företaget inte informerat vare sig länsstyrelsen eller fiskevårdsområdena om den stora rymningen - som kan få konsekvenser för det naturliga fiskbeståndet i Siljan.

-Om det står i lokal tidningen att det är ca60000 tusen individer på vift och medel vikten ligger på ca2kg
                så får jag det till 120ton, alltså över vad tillståndet gav (om nu 55-60ton var det tilllåtna)

Kommentera

De fakta jag lägger fram är från Lokoalpress och tv.

Kommentera

Siljans Lax vill odla 600 ton regnbåge öster om Björka
                    MORA. Slotts Lax AB i Leksand vill starta en fiskodling i Siljan, öster om Björka i Gesunda. Nu har företaget lämnat in en ansökan om tillstånd för fiskodlingen.
                    Slotts Lax vill ersätta sin nuvarande fiskodling i Barkdal i Leksand med en ny öster om Björka. I tio stora högsjökassar ska Slotts Lax odla 600 ton regnbåge om året.

Nu ska länsstyrelsens miljöenhet ta ställning till Slotts Lax begäran och det ska också länsfiskedirektören Ulf Pierrou göra.

- Jag ska bland annat titta på risken för smitta,...

600ton/10 kassar =60ton per kasse

Kommentera

Vart ska man fiska om man vill fiska vid odlingen i Insjön? eller finns det bra ställen i Siljan där det är öppet?har bara pimplat i olika vikar där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 525 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85