Chrome färg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Chrome färg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Chrome färg

Hejsan...

Undrar om någon kan hjälpa mig...

Har en del wobbler jag ska måla om...

Skulle vilja ha tag på en chrome färg.....Silver...

Fungerar bra här hemma i vattnen...

Vet inte var jag kan köpa riktig chrome färg nånstans...

Skickar med en bild, så ni förstår vilken chromefärg jag menar...

Tacksam för all hjälp....
    Senast ändrad av ilhgösen; 2008-06-09, 19:02.

Ursprungligen postat av ilhgösen Visa inlägg
    Hejsan...

Finns egentligen ingen "riktig" Chrome-färg. Silver kan alltid fixas.
    Att kroma något betyder att man jobbar med elektrolys, dvs el.
    Man låter krom "vandra" till ett elektriskt ledande material. Att kroma en plastdetalj som ett drag tex görs genom lackering med elektriskt ledande färg - seadan utförs kromningen.
    Hur det fungerar är ganska intressant, du hittar säkert en del på nätet om detta under kromning eller förgyllning.

MVH

Mats
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

chrome färg

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
      Finns egentligen ingen "riktig" Chrome-färg. Silver kan alltid fixas.
      Att kroma något betyder att man jobbar med elektrolys, dvs el.
      Man låter krom "vandra" till ett elektriskt ledande material. Att kroma en plastdetalj som ett drag tex görs genom lackering med elektriskt ledande färg - seadan utförs kromningen.
      Hur det fungerar är ganska intressant, du hittar säkert en del på nätet om detta under kromning eller förgyllning.

MVH

Mats

Jag menar alltså silverfärg...!! På min wobbler på bilden är det silver/ blå..

Det är silverfärgen jag är ute efter.....Har sett många som målar med den,

men var köper man den...????

Kommentera

Biltema

Jag köpte en sprayburk med kromfärg på Biltema. Står på burken att det tåla ej beröring så det bli väl att skydds lacka över. Har tyvärr inte hunnit prova ännu.

Kommentera

Bror på om du vill ha klarlackad yta då får du nog lyssna på amb5000 annars kan du ta chromefärg för fälgar och dylikt men klarlacka inte över den för då blir den grå .Annars har Alsacorp en utrustning som du sprayar en kromliknande färg med men det systemet kostar Flis

Kommentera

Ursprungligen postat av ilhgösen Visa inlägg
            Hejsan...

Hej Ilhgösen; Först kan vi väl klargöra att "chrome" eller krom inte sitter i evighet på några wobbler. Efter en tids fiske med gäddbett och repande krokar brukar kromet nötas bort, fläckvis eller nästan helt och hållet.

Mitt tips är att limma fast frysfolie av aluminium med den blanka sidan utåt på dina wobbler som du vill ha i silverkromfärg. På transparenta celluloidwobbler kan du lösa upp ytan genom att pensla aceton på den. Sedan slätar du snabbt ut aluminiumfolien på en sida i taget. Eventuellt kan du rita fjällmönster på sidorna innan underlaget hinner torka.

Du kan även lägga ett lager Karlsson klister eller epoxylim på wobblersidorna och sedan limma fast aluminiumfolien.

Ännu ett alternativ är att köpa aluminiumtape som du lindar runt hela wobblern och sedan målar du rygg, buk och ögon i önskade färger. Röda ögon drar på sig de flesta huggen!

Sist och allra viktigast är att skydda de silverblanka sidorna och hela wobblern mot framtida gädd- och gösbett. Det kan du göra med 3-5 strykningar golvlack, men då blir wobblern mera guld- än silverglänsande. Några lager glasklar epoxylack brukar fungera bra som skyddslack.

Tycker du att mina råd verkar krångliga och jobbiga kan du köpa någon burk fälgspray i silver.
            Inget är roligare än att få nästa rekordgädda på egentillverkade eller färgsatta beten.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Ilhgösen; Först kan vi väl klargöra att "chrome" eller krom inte sitter i evighet på några wobbler. Efter en tids fiske med gäddbett och repande krokar brukar kromet nötas bort, fläckvis eller nästan helt och hållet.

Mitt tips är att limma fast frysfolie av aluminium med den blanka sidan utåt på dina wobbler som du vill ha i silverkromfärg. På transparenta celluloidwobbler kan du lösa upp ytan genom att pensla aceton på den. Sedan slätar du snabbt ut aluminiumfolien på en sida i taget. Eventuellt kan du rita fjällmönster på sidorna innan underlaget hinner torka.

Du kan även lägga ett lager Karlsson klister eller epoxylim på wobblersidorna och sedan limma fast aluminiumfolien.

Ännu ett alternativ är att köpa aluminiumtape som du lindar runt hela wobblern och sedan målar du rygg, buk och ögon i önskade färger. Röda ögon drar på sig de flesta huggen!

Sist och allra viktigast är att skydda de silverblanka sidorna och hela wobblern mot framtida gädd- och gösbett. Det kan du göra med 3-5 strykningar golvlack, men då blir wobblern mera guld- än silverglänsande. Några lager glasklar epoxylack brukar fungera bra som skyddslack.

Tycker du att mina råd verkar krångliga och jobbiga kan du köpa någon burk fälgspray i silver.
              Inget är roligare än att få nästa rekordgädda på egentillverkade eller färgsatta beten.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com
              Mmmm.

Jättefint, men nu är det nog säkert så att vederbörande vill ha ett professionellt utförande - och inte ha sina wobblers invevade med en massa ugnsfolie.
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                Mmmm.

Jättefint, men nu är det nog säkert så att vederbörande vill ha ett professionellt utförande - och inte ha sina wobblers invevade med en massa ugnsfolie.

Hej Ambassadeur 5000; Glad Påsk och tack för komplimangen! Professionell har jag aldrig varit, men däremot en mycket envis och uthållig amatörfiskare. Om inte minnet sviker mig helt beskrev jag redan på 1960-talet i tidningen Svenskt Fiske och i min bok Gäddfiskarens Specialknep (1972) hur man tillverkar egna LEF-Kid och LEF Strikerwobbler med både guld- och silverblanka sidor, där aluminiumfolie var grunden till de blanka, huggstimulerande silversidorna. Jag har kvar åtskilliga av dessa, idag ganska gäddbitna och många gånger reparerade, egentillverkade wobbler med lackade aluminiumfoliesidor. De flesta av dessa egna skapelser har "invevade med en massa ugnsfolie" även fångat några hundra godkända gäddor varav ganska många över 12 kilos vikt och några mellan 13 och 15 kilo...men det är historia idag...
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Ambassadeur 5000; Glad Påsk och tack för komplimangen! Professionell har jag aldrig varit, men däremot en mycket envis och uthållig amatörfiskare. Om inte minnet sviker mig helt beskrev jag redan på 1960-talet i tidningen Svenskt Fiske och i min bok Gäddfiskarens Specialknep (1972) hur man tillverkar egna LEF-Kid och LEF Strikerwobbler med både guld- och silverblanka sidor, där aluminiumfolie var grunden till de blanka, huggstimulerande silversidorna. Jag har kvar åtskilliga av dessa, idag ganska gäddbitna och många gånger reparerade, egentillverkade wobbler med lackade aluminiumfoliesidor. De flesta av dessa egna skapelser har "invevade med en massa ugnsfolie" även fångat några hundra godkända gäddor varav ganska många över 12 kilos vikt och några mellan 13 och 15 kilo...men det är historia idag...
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com
                  Glad Påsk på dig också

Vill givetvis inte vara en trist besservisser. Jag tror nog att killen vill ha ett resultat som ser ut som bilden han lade in.
                  Om man skall ha det som bilden så finns det bara ett knep!!! Lämna in draget för kromning, draget på bilden är alla gånger kromat. Dvs lackat med en elektriskt ledande färg - sedan utsatt för elektrolys med krom. Sånt ser man på tex plastmodeller/plastbyggsatser. Man kan liksom inte lacka på silver eller guld.

Det finns inga genvägar för den som vill ha riktig krom på en detalj - Så är det!!! Silver kanske, vem bryr sig?

Sammtidigt är det inte "kärnfysik" att lösa dessa önskemål, ring en förkromare/förgyllare - då får man fanimej vackra saker

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Chrome färg

OK...

Tackar för svaren..

Då vet jag hur det ligger till...

Passar på att önska alla En Glad Påsk....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen