Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uppdrag Granskning!
Collapse
X
-
De filmade inte alla landade torskar?Ursprungligen postat av andreas9 Visa inläggNån mer än jag som inte får ihop matematiken?
Kommentera
-
De såg såg inte alla fiskar dras upp. De fick siffran 50st som total för turen. De såg 21 fiskar landas varav 3 var rättkorkade enligt dem.Ursprungligen postat av andreas9 Visa inläggNån mer än jag som inte får ihop matematiken?
Edit: Var det så svårt att förstå?
Kommentera
-
Jag har fångat mycket torsk genom åren. Men mitt pers ligger likafullt på blygsamma 5,7 kg. *rodnar*Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggDäremot minns jag inte att torsken rycktes fast när vi fiskade med 45 grams Elbe torsk med Nr 2 enkelkrok. Vi fick inte några stora torskar då. Den största låg på drygt 5 kilo.
www.trumman.com
Å det var inte en romstinn hona.
Uttern_Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Säger bara fy fan! Ryck och köttfiske av värsta sort.Bara fylla frysen till varje pris, rejäla spölyft/ryck i stimmen av lekfisk givetvis är "betet" försett med två stora trekrokar i var ände..För säkerhets skull. Det är enligt min mening mycket långt från sportfiske.Mycket. Tycker som fiskvårdvårdaren i programmet: Totalt fiskeförbud under lektid i de viktigaste lekområdena för torsken. Skulle oxå gärna vilja se ett totalt ryckfiskeförbud året runt för att tvinga fram metoder som minimerar felkrokningar. En aspekt av ett sådant eventuellt förbud är att huggkrok ju bara är bara tillåtet om fisken i övrigt är fångad på godkänt sätt. Måste då tas med håv vid felkrokningar...Inte läge att köra dubbel uppsättning trekrok då..Läge för en enkelkrok..och mindre ryckande..
Kommentera
-
För övrigt så är det grymma faktafel i reportaget. De får det att framstå som att Öresund är lekkammaren för all torsk i svenska vatten. Bestånden i Östersjön och Kattegatt är dåliga säger man (korrekt) och så säger man att sportfiskarna drar upp torsken när den samlas för lek i Sundet (korrekt)
Men när man kombinerar de två påståendena så om man gör så får man det att framstå som att all utrotningshotad torsk skulle samlas för lek i Sundet och där slaktar vi sportfiskare den. Vilket skitsnack. Torsken i Öresund är ett eget bestånd. För övrigt så leker torsken i Östersjön nere vid Bornholm just nu och där ligger trålarna och öser upp fisk. Det har yrkesfiskare själva sagt (läs i tråden om Torsken i Östersjön) Man tar sin kvot på 5-10 ton på en dag. Det finns båtar som fiskar upp andras kvoter. Jag vet inte hur det fungerar med mygel eller om det är lagligt men en båt tog 72 ton på 3 dagars fiske. Vilket är problemet?Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Du behöver inte oroa dig, jag dömer inte alla sportfiskare efter ett program i TV, tyvärr får man inte samma behandling tillbaks.Ursprungligen postat av elanen Visa inläggNu har yrkesfiskarfolket fått nåt att gå till motattack med. Lobbyn har väl redan börjat skissa på nåt.
Morgan vår yrkesfiskar trätobroder har fått luft under vingarna.
Kommentera
-
Jag tyckte programmet var bra!
Enligt min mening försökte man inte i programmet påstå att sportfiskare i allmänhet och bulefiskare i synnerhet har, eller har haft någon inverkan på torskbeståndet i Öresund. Det man sa var ju att det var oetiskt och omoraliskt att riktat fiska på lekande torsk med åt helvete för stora redskap.
Detta måste ju alla hålla med om att det är också!
Vidare är det väl också ganska självklart att det ligger yrkesfiskeintressen bakom programmet, men Jalle i inslaget sa ju bara att det var ett oetiskt fiske och inte att det hade någon påverkan på beståndet i sundet. Vad jag förstår det som har meningen med inslaget varit att visa att det finns rötägg bland sportfiskare också, precis som det finns bland yrkesfiskare (Jalle verkade dock vara en trevlig och vettig prick). Torskdebatten är ju ett av de hetaste ämnena som går att diskutera idag och jag tyckte det var helt ok att visa bulefisket istället för yrkesfisket. Det har ju faktiskt redan fått väldigt mycket utrymme i debatten. Dagens program tillförde bara ytterligare en väckarklocka för alla oss som anser att torsken borde skyddas genom lagstiftningsåtgärder.
Mitt förslag på lösning är att man fredar torsken helt och hållet januari till april, totalförbjuder ryckfiske även i haven samt att man gör skepparna på turbåtarna (som ju faktiskt också är yrkesfiskare) ansvariga för vad som sker på deras båtar. Skulle de riskera straffansvar för vad som händer under deras turer hade de nog tänkt till både en och två gånger innan de ordnade otillåtna fiskeresor.
Tack för mig
ps. Jag besparar mig svar från elanen. ds.Senast ändrad av piiliip; 2008-04-09, 20:54.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 150 visningar