Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uppdrag Granskning!
Collapse
X
-
Programmet framställer ju inte sportfiskare som ett stort hot mot torskbeståndet. Det handlar ju om det oetiska i att ryckfiska på lekande torsk. Sen tror jag också att det är omöjligt att flytta fokus i torskdebatten från yrkesfiskarna. Alla med en någorlunda normal intelligensnivå vet och förstår att det är yrkesfisket som är anledningen till att torskbestånden ser ut som de gör idag. Istället tror jag allt som fokuserar på torskens situation är bra för beståndens framtid.
-
Här handlar det om att fisken iallafall hugger. Dessa stackars torskar rycks/krokas ju upp! Situationen för dessa fiskarter du nämner ser ju också lite annorlunda ut än vad det gör för torsken.Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inläggOförsvarbart att fiska på lekfisk säger endel här på forumet.
Gäller det all lekfisk eller bara torsken? För såvitt jag vet så är nuvarande svenska rekordet på Gädda en romstinn hona från vättern som var så svårt krokad att den behövde avlivas...
Brax, Sutare m.fl är vär arter som fiskas som aktivast efter under lekperioden...
Finns en heldel hycklare här på tråden tror jag.
Kommentera
-
Nej du har fel Piip. Så som man vinklade reportaget, sättet man klippt ihop intervjuerna på, faktafelen man sammanblandar...
Det var en attack mot sportfisket till förmån för yrkesfisket. Det låter kanske som jag skyller ifrån mig men det är yrkesfiskarintresse bakom detta program. Det har jag fått bekräftat.
Sedan är det så att allmänheten tyvärr är väldigt dåligt insatt i denna fråga precis som i så mycket annat. De köper vad som sägs i TV. Fokuset har flyttats bort från problemets kärna och vi sportfiskare får försvara oss istället för att kunna lobba mot fiskeripolitiken.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Har också tänkt på det, nu för tillfället är det ju abborrar, gäddor, idar och liknande som fiskas för fullt. Dock så rycks ju inte dessa fiskar fast...Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inläggOförsvarbart att fiska på lekfisk säger endel här på forumet.
Gäller det all lekfisk eller bara torsken? För såvitt jag vet så är nuvarande svenska rekordet på Gädda en romstinn hona från vättern som var så svårt krokad att den behövde avlivas...
Brax, Sutare m.fl är vär arter som fiskas som aktivast efter under lekperioden...
Finns en heldel hycklare här på tråden tror jag.
Kommentera
-
Torsken leker vid olika tider i olika bestånd. I Öresund börjar torsken samla sig i bulor i slutet av december och står kvar i bulor tills mitten av mars. Detta är ett normalt år men årstiderna är ju inte normala längre. Den mesta leken sker i januari och februari. Torsken leker i omgångar och all fisk leker naturligtvis inte samtidigt. Därför pågår leken under ca 3 månader. Till skillnad mot vad många tror så leker torsken inte i bulorna. De bara samlas för lek i dem. Leken sker uppe i mellanvattnet och där går det inte att fiska efter dem. Men när de står i bulor på botten så bara väntar de på lek och kan mycket väl hugga, speciellt i slutet av säsongen när de har lekt några gånger och är hungriga. Dock är det ju inte så att de alltid gör det och det är ju därför vissa använder dubbla trekrokar i 10/0 storlek och bodybuildarryck för at felkroka fisken. Detta är ryckfiske och det är inget jag propagerar för.
För övrigt så finns det både fler och större bulor på sommaren. Varför fisken samlas i bulor då vet jag inte. Kanske har de kafferep för de är åtminston väldigt sugna på att hugga då. När man jämför bulefiske med ryckfiske är man således fel ute. Dock är det ju så att man kan ryckfiska när man bulefiskar.Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2008-04-09, 21:32.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Jag är helt med dig Anders på att det var en attack mot sportfisket. Jag anser bara inte att detta (ryckfiske) är sportfiske och således att det var en befogad attack. Jag förstår inte heller på vilket sätt det skulle vara till förmån för yrkesfisket. Skulle det vara enbart genom att svartmåla sportfiskare? Är det så du menar förstår jag dig (men håller inte med).Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggNej du har fel Piip. Så som man vinklade reportaget, sättet man klippt ihop intervjuerna på, faktafelen man sammanblandar...
Det var en attack mot sportfisket till förmån för yrkesfisket. Det låter kanske som jag skyller ifrån mig men det är yrkesfiskarintresse bakom detta program. Det har jag fått bekräftat.
Sedan är det så att allmänheten tyvärr är väldigt dåligt insatt i denna fråga precis som i så mycket annat. De köper vad som sägs i TV. Fokuset har flyttats bort från problemets kärna och vi sportfiskare får försvara oss istället för att kunna lobba mot fiskeripolitiken.
Skulle också vara intressant om du kunde berätta hur du fått bekräftat intressena bakom programmet. Inte för att jag inte tror dig. Hade bara varit intressant...
Kommentera
-
Mmmm. Du missade nog poängenUrsprungligen postat av Jenk Visa inläggFattar inte tjafset om lekfisk hela tiden. Bonkar du en gadda i september eller en torsk sa kommer inte de leka heller.
Fabrikör Stava rules...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 142 visningar