Sveriges äldsta ål? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sveriges äldsta ål?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänk om ålarna kanske blir så på bara 15 år? För förutom ögonen såg den inte annorlunda ut än vilken miniål som helst.

Tänk om ögonen kanske t.o.m såg ut så redan när de släppte ner den.

Finns ju inget som bevisar att den är typ 100 år med de där ögonen.

Kommentera

Det var iaf de största ögonen jag sett på en ål, men det betyder inte att den är 150 år, men att den kan vara det. Tror att driften ålar har att ta sig till deras lekplats får dem att bli gamla tills de tillslut kan ta sig dit för att leka och sedan dö.
      RobinJohansson

Kommentera

Synd att dom inte kolla hur gamal den var, hade varit häftigt om det visat sig att uppgifterna stämde, shiit vilka ögonen ålen hade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Tänk om ålarna kanske blir så på bara 15 år? För förutom ögonen såg den inte annorlunda ut än vilken miniål som helst.

Om det är ett svar på mitt inlägg så har jag inte sagt att åldern och ögonen har något med varandra att göra. Tycker att det dock är ett intressant fenomen och att det utöver åldersbestämmning skulle kunna vara en anledning att ta den för vetenskaplig undersökning, Sen kan ju ögonen sett ut så när den släpptes i, men i så fall lär den ju varit en aningen avvikande, vilket i sig är intressant för studier. Då hade de kanske kommit ett steg längre i strävan efter ett svar om ålens ögon blir så på grund av näringen eller brist där på elle ljusförhållanden eller något annat.
          Senast ändrad av lex; 2008-04-11, 15:43. Anledning: felstavning och tillägg
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

klart som fan att dom inte tog död på den =P det är ju mitt i naturen "hej alla barn, det här är världens äldsta ål...nu tar vi död på den och stoppar upp en pincett i örat på den"
            men som sagt, det hade ju vart kul att få reda på om den är så gammal...jag tycker att dom borde stoppa ner en kamera i brunnen å ha övervakning, kanske dom märker rätt snart när den dör, så att dom kan få tag i otoliterna, men jäääävlar vilka ögon, har aldrig sett en ål som har haft närmelsevis så stora ögon

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg

Du verkar veta otroligt mycket om ålar du...*suck*...så mycket knepigt som kommit från dig i denna tråd. Jag är benägen att tro mer på ålexperten som var med i programmet. Han sa att man måste döda ålen för att ta reda på hur gammal den är och om jag inte minns helt fel trodde han att anledningen till dom onormalt stora ögonen skulle kunna vara att den levt i en kolsvart brunn ett tag...låter rätt troligt.
              Jag kan inte mycket om ålar alls men tycker det var helt rätt att släppa tillbaks den. Den har kanske redan spelat ut sin roll att öka ålbeståndet...vore kul att se ett nytt program då och då för att se om den finns kvar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inlägg
                Du verkar veta otroligt mycket om ålar du...*suck*...så mycket knepigt som kommit från dig i denna tråd. Jag är benägen att tro mer på ålexperten som var med i programmet. Han sa att man måste döda ålen för att ta reda på hur gammal den är och om jag inte minns helt fel trodde han att anledningen till dom onormalt stora ögonen skulle kunna vara att den levt i en kolsvart brunn ett tag...låter rätt troligt.
                Jag kan inte mycket om ålar alls men tycker det var helt rätt att släppa tillbaks den. Den har kanske redan spelat ut sin roll att öka ålbeståndet...vore kul att se ett nytt program då och då för att se om den finns kvar.
                Jag tycker det låter väldigt rimligt med stora ögon på ålen. Det troliga ör NOG att ögonen växt lite fortare än restan av kroppen just för den skull att den levt i kolmörker. Och försökt kompensera.
                Jag tycker att ålen såg ut att vara i mycket god vigör, för att ha levtr i brunn.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Djurplågeri, släpp ut ålen i närmsta vattendrag!!!

Kommentera

.....!

Dom trodde ju inte att den skulle klara att bli utsläppt ur brunnen...

Ursprungligen postat av dgsson Visa inlägg
                    Kom igen... nu drar vi o fiskar!!

Kommentera

Ursprungligen postat av dgsson Visa inlägg
                      Varför är det djurplågeri att släppa tillabaks den i brunnen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art