Dubbelmoral... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelmoral...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Intressant företeelse ?!

Läste först denna tråd >>Nu får det fan vara NOG !!!<< och sen denna. Börjar även vi sportfiskare vakna och vissa sover stenhårt ? Vetifan men man ska inte skrika för högt det kan komma bakslag som ingen vill ha. Tänk om säger jag bara om det blir stenhård reglering av även sportfisket vad gör vi då ? Vi får gå varligt fram ivår strävan efter drömfångsten !
    Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

C&R, stödutplantering, minimimått och fredningstider mm. Allt detta är påhitt av sportfiskare. Vi behöver inte gå varsamt fram i vår strävan för djur och naturvård. Skrik så det ekar i älvdalarna.

Jag slängde ett getöga på "Nu får det fan vara NOG !!!" men stängde ner den rätt snabbt. Jag mår ärligt talat dåligt av sådant där. Det är inte sportfiske att nätfiska. Det är slakt i mina ögon. Ingen människa behöver näta över gösens lekgrynnor för att överleva i dagens samhälle. Det handlar bara om egoism och tanklöshet. Kortsiktig fiskelycka med ödesdigra följder.

Jag är själv sportskytt och jägare och anser mig därför ha rätt att dra en liten gämförelse. Sportskytte sker enbart under kontrollerade former med stränga regler och föreskrifter därav namnet SPORTskytte. Jakt sker enbart under hårda regelverk baserat på ekologisk belastning och tillgång på villebråd. Den tilldelning ett jaktlag får är det enda som kan skjutas utan att belasta den lokala stammen för hårt och riskera utarmning av stammen.

Nätfiske kan närmast liknas med älgjakt med hjälp av minfält. skoningslöst och okontrollerat.

Sportfiske är just en sport och bör behandlas som en sådan. Regler ska följas och övertramp ska bestraffas. I mina ögon är nätfiske onödigt och förkastligt. Matfiske ska inte tillgodose mer än det kulinariska behovet och får under inga omständigheter riskera den lokala faunan.

Sånna här trådar gillar jag. Där man fritt kan haspla ur sig sina tankar utan att det sårar någon och samtidigt hålla det på en vuxen nivå.
      www.brofiske.net

Kommentera

Visst har du rätt till det du säger om att fiska lekfisk till viss mån. Eller att klanka på yrkesfiskare. Som du säger att du tar upp fisk är som en droppe i havet. Då kan du ju jämföra en sportfiskares tagning av fångs och en yrkesfiskares, då är ju sportfiskarens fångst fortfarande en droppe i havet. Visst har man varit delaktig men långt ifrån att fiska slut på fisken!
        sigpic

Kommentera

Hittade denna tråd då jag sökte trådar om matfiske. En del i mitt tycke kloka inlägg. Själv är matfisket det som driver mig främst i mitt anspråkslösa fiske, vid sidan om naturupplevelsen. Dock så går ju merparten av de fiskar man tar i skonsam retur då sort eller storlek eller annat inte passar. Lägger relativt sällan fisk i frysen utan gillar lyxen av att tilllaga den färsk och ofrysen. Vad jag önskar vore en seriös förumdel/tråd om ansvarsfullt matfiske eller finns det redan och jag är en blind nykomling.
          MVH
          Mattias

Kommentera

Hade inte läst denna tråd innan den nu kom upp på nytt, det jag hela tiden i inlägg undrar över är att man alltid bara debatterar yrkesfiskare mot sportfiskare, själv tycker jag det finns två kategorier till.

Den ena är husbehovsfiskaren ofta en som bott i generationer på kusten och fångat vad man själv och dom närmaste behöver, men lever inte på fisket. Sedan har vi dom jag kallar rovfiskarna som tar upp och slår ihjäl allt dom kommer över vet inte vad C&R är samt struntar i fredningstider och minimimått, ibland så upptäcker dom att dom fångat för mycket och dumpar då massa död fisk tillbaka i havet.

Runt där jag bor finns massor med folk som fiskar nästan varje dag som ingår i den senaste gruppen. Påpekar man att det finns regler så skiter dom i det eller så blir man beskylld för att vara rasist då många är invandrare. Rätt nyligen så kom jag på några med en hel spann full av små gråsej och bland dessa låg synligt småtorsk på max 20cm. Jag förklarade vad som gäller och bad dom kasta i torsken då blev dom bara förbannade på mig.

Denna grupp är nog den som skadar sportfisket mest och även tar upp tonvis med fisk som dödas i onödan. För jag kan inte tänka mig att en seriös sportfiskare skulle fiska på det sättet, men i allmänhetens ögon så är ju alla med ett spö i handen sportfiskare.

För övrigt tycker jag det finns en hel del tänkvärt i startinlägget i tråden. Jag är inte heller alltid perfekt i fisket.
            Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
            Nu även blog på gylta.blogspot.com
            Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Det intressantaste är ju att vi SPORTfiskare inte generar oss speciellt mycket (ja, jag skriver "vi" för i viss mån är jag ju delaktig, jag fiskar, alltså spelar jag roll). Får vi inte stor fisk i vårt närområde far vi gladeligen bort till andra ställen och fiskar där. Länge leve havsfisket i Norge till exempel... ända tills yrkesfisket fiskat bort bestånden då vill säga. För, det "lilla" som sportfiskarna tar kan ju knappas märkas...
              Visserligen har ju harr- och öringbestånd kollapsat i sportfiskets framfart men det var ju förr, innan allmänheten var "upplyst" om caC&R...
              Och visst finns det arter som BEVISLIGEN inte klarar av C&R men det KÄNNS ju bra att ha släppt tillbaka den...

Harr ochy Öringfisbestånden har inte fiskats bort, det är kraftverksbyggen och flottning som har förstört lekområden och fiskens vandringsvägar som gjort att att dom minskat i antal.
              Det finns visserligen några få vatten som möjligen kan ha fiskats sönder men det är ju bara en bråkdel, dock inte bra, men försumbart jämfört med vad flottning och kraftverk ställt till med...
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det är en ära att känna dig fiskebroder... håller med till 99% den sista procenten kan vi diskutera i februari
                Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                Det var ett tag sen jag var här, mest beroende på att det finns så mycket annat att fylla ett liv med men nu när det varken är is eller öppet vatten så... tittade jag in....

Det var många intressanta trådar här och många knyter om kringa samma ämne.
                EN intressant aspekt är hetsjakten mot yrkesfiskare. Det enda som driver den är mottot "det är aldrig ens eget fel", ja, något annat kan jag inte se.
                Hur är det möjligt att fiska så mycket och ändå inte spela någon som helst roll? Hur kan man ens tro på det resonemanget? Jag tar upp fisk men, det är ju bara en droppe i det beryktade havet...? Tio torskar över fem kilo är ju ingenting mot vad en trålare skulle ta upp... så jag kan fortsätta fiska.

Det intressantaste är ju att vi SPORTfiskare inte generar oss speciellt mycket (ja, jag skriver "vi" för i viss mån är jag ju delaktig, jag fiskar, alltså spelar jag roll). Får vi inte stor fisk i vårt närområde far vi gladeligen bort till andra ställen och fiskar där. Länge leve havsfisket i Norge till exempel... ända tills yrkesfisket fiskat bort bestånden då vill säga. För, det "lilla" som sportfiskarna tar kan ju knappas märkas...
                Visserligen har ju harr- och öringbestånd kollapsat i sportfiskets framfart men det var ju förr, innan allmänheten var "upplyst" om caC&R...
                Och visst finns det arter som BEVISLIGEN inte klarar av C&R men det KÄNNS ju bra att ha släppt tillbaka den...

Och fiska på lekfisk? Fy fan säger jag, bara en yrkesfiskare skulle göra något sådant... nej just ja... sportfiskare gör ju OCKSÅ det... i vilket tillstånd har "bubblan" varit i när hon varit uppe å vänt? VARFÖR har man konsekvent fiskat under lektiden då? Och det är ju inte det enda exemplet...

Istället för att klanka ned på alla andra som inte delar ens åsikter borde man kanske rannsaka sig själv och sina uppsåt. Hur kåt är jag på att få nytt rekord på sutare? Jag har förstått att det stora flertalet här (?) strävar efter att få så stor fisk som möjligt. Ett strävande som jag själv aldrig riktigt förstått men så är jag ju lite gammalmodig också... för mig räcker det att fiska... få fisk eller bara lyssna på livet som hela tiden fortgår. Jag kan förnimma det fascinerande i att få en stor fisk men det är inget som jag själv strävar efter. Fiske är för mig något helt annat, det är religion, det är heligt.

Jag är inte bäst, på något sätt. jag försöker leva som jag lär, det är inte alltid lätt men jag strävar efter att försöka... jag kräver inte att ni heller ska göra det men jag uppmanar ert intellekt att undersöka era motiv.

Kommentera

Tack, detsamma. Och blir vi filosofiska då så kanske det måste till starkare saker än '1%igt'.

Kommentera

Vad är det som är principiellt fel med att fiska på lekfisk? Ur fiskens synvinkel är det väl ingen större skillnad att få en krok i läppen oavsett tid på året? Orsakar fisket så stora beteendeförändringar hos så många "föräldrafiskar" att rekryteringen försämras så är det kanske negativt, men hur ofta är det så? Sett till populationen så spelar det heller inte så stor roll om fisken bonkas i oktober eller april, den kommer ju inte att bidra till kommande lek i vilket fall... (Visst, täthetsberoende effekter på överlevnad hos kvarvarande fisk men...)
                    Det lekfiske i Sverige jag tycker ligger närmast till för att vara oetiskt är fisket på revirhävdande dvs romförsvarande/romvårdande göshanar efter leken. Då utsätts ju "oskyldiga" romkorn/yngel för ökad predationsrisk/sjukdomsrisk pga vårat beteende, fast om riskökningen är liten så är väl detta också OK. C&R hanar verkar ju återvända eftersom det ibland fångas samma fisk på samma plats en dag senare...
                    Nej, snarast är det att fiskarna samlas på mindre områden och att detta ibland gör det möjligt med uttag som är så stora att rekryteringen hotas, men då upplever jag det som att det är "rovfisket" som är det etiska problemet, inte storleken på romsäckarna hos den fångade fiskan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 589 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85