Göstrolling i slutet av april? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling i slutet av april?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling i slutet av april?

Hej ska lägga i den lilla båten i helgen och tänkte samtidgt försöka trolla lite gös. Hur är det i slutet av april, behöver man blya ner betena till 8m+ eller vart står gösen? Tänkte fiska i krokarna runt Fituna, någon som vet några "hotspots"?

Ska även prova min första Jerkutrustning och hoppas på att det ska gå bra ..
    Börjar vattnet bli för varmt för att de stora gäddorna ska vara uppe i vikarna?

Alla tipps är väldigt välkommna =)

Mvh/Robin

jag har tagit mina trollinggösar i år på mellan 4-5 meters djup där det har varit 5-6 m dvs fiska 1 meter över bottnen långsamt, bomber 15a blå-crome har funkat bäst...

Kommentera

Tack för svar! Hur mycket bly behövs för att få ner en wobbler som går 2-3m normalt?

//Robin

Kommentera

Ursprungligen postat av ploN Visa inlägg
        Hej ska lägga i den lilla båten i helgen och tänkte samtidgt försöka trolla lite gös. Hur är det i slutet av april, behöver man blya ner betena till 8m+ eller vart står gösen? Tänkte fiska i krokarna runt Fituna, någon som vet några "hotspots"?

Mvh/Robin
        Jag var vid fituna i tisd em och drog en gädda på ca 8 kg.
        Det var mellan 7.8-8.6 grader i vattnet då.
        Gäddan togs på ca 5 meter djup vid kanten 10m utanför vassen på en sjunkande swim wizz.
        Gäddan var romstinn och full med äckliga iglar på sig och några gäddor hördes plaska i vassen,så ut och ta gäddan för den åkte tillbaka igen.mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av ploN Visa inlägg

Mvh/Robin
          Undrar om det inte är lite tidigt för göstrolling nu? Troligen står gösen rätt djupt och bottennära så jiggfiske på djupet är nog melodin nu. Tror trolling funkar bättre längre fram efter leken..
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Vårtrolling för gös..

Var ute för två helger sen, i början av april alltså, på en sjö i Sörmland och trollade gös. Vattentempen låg på ca 5-6 grader då, nu förmodligen minst ett par grader högre. Efter ca 10 min. small den första gösen på, och efter nån timma till båtade vi ännu en. Två gösar på ett par timmars fiske blev facit, så på din fråga så är alltså svaret nej, det är inte för tidigt nu. Dock tror jag säkert den kan skilja sig mellan sjö och sjö, den som jag var ute på är en relativit liten sjö med begränsat djup, som djupast 7 m och i snitt ca 4 m..de gösarna vi tog högg på Rapala Husky Jerk, med ett ungefärligt djupgående på 1,5-2,5 m. Det kan säkert vara annorlunda på större och djupare sjöar. Men att ge det ett försök tror jag inte alls är fel, det värsta som kan hända är ju att man fått komma ut en dag på sjön och det är i alla lägen bättre än att uggla hemma och fundera.
            Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
            Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

Kommentera

Slowtrolling med levande betesfisk, gärna släpandes på botten funkar fint för tillfället, prova även på att V-jigga. Wobblertrolling i 0.8-2 knop är ofta för snabbt för denna årstiden... betydligt bättre om en månads tid ungefär.

Nog för att man kan få på wobblers redan nu men får du tag på mört så satsa på det istället...
              Senast ändrad av Manhood; 2008-04-24, 11:14.
              www.pikewallis.se

Kommentera

håller med

Ursprungligen postat av robin82 Visa inlägg
                Var ute för två helger sen, i början av april alltså, på en sjö i Sörmland och trollade gös. Vattentempen låg på ca 5-6 grader då, nu förmodligen minst ett par grader högre. Efter ca 10 min. small den första gösen på, och efter nån timma till båtade vi ännu en. Två gösar på ett par timmars fiske blev facit, så på din fråga så är alltså svaret nej, det är inte för tidigt nu. Dock tror jag säkert den kan skilja sig mellan sjö och sjö, den som jag var ute på är en relativit liten sjö med begränsat djup, som djupast 7 m och i snitt ca 4 m..de gösarna vi tog högg på Rapala Husky Jerk, med ett ungefärligt djupgående på 1,5-2,5 m. Det kan säkert vara annorlunda på större och djupare sjöar. Men att ge det ett försök tror jag inte alls är fel, det värsta som kan hända är ju att man fått komma ut en dag på sjön och det är i alla lägen bättre än att uggla hemma och fundera.
                I dom mindre och grundare sjöarna funkar det bra om det är sk. isgös som är mörkare i färgen och leker vid islossning.
                Sen leker sk.abborrgös när det blir varmare ivattnet och junigös och dom är ljusare i färgen nästan ljusgrönvita.vatten temp. låg i tisd. på 7-8 grader runt mörkö.

Kommentera

Drog två gösar i söndags på trolling iofs så var de små. Men högg gjorde de. Högg på Nilsmaster och manns stretch tror det var 15+ modellen som jag använde.

Tempen varierade ifrån 8grader ända upp till 9.9 grader.
                  Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tog 2 i söndags på nerblyad Rapala Tail dancer körde ganska snabbt endå ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen