Lite mäsk gör otrolig skillnad. Det är absolut värt det lilla extra besväret. En påse ströbröd fungerar fint om man inte har "riktig" mäsk. Blanda inte i för mycket vatten. Bollarna ska hålla ihop, inte var degiga. Ska man meta mört är det oftast viktigt att hålla botten, kroken får inte var större än stl 12.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddmetetur 030909
Collapse
X
-
Hmmm? Körde inte ni med mask?Originally posted by Bergman
Mäska med lite brödsmulor vid en brygga ... sedan meta med en liten brödkula på en liten krok. Så tar vi vår betefisk och det har funkat hittils.
Ljohan se till att ha mini krok. Då snackar vi om strl 14 eller mindre. Jag har Kamasan B525 eyed whisker barb strl 16. Sen gäller det att ha ett mini flöte. Jag har en 1 grams bazzeria flöte. Sen bör man ha tunn lina. Flätat tycker jag inte är så himla bra, kör med nylon 0,20 eller tunnare.
Om du tex använder bröd så se till och ha en liten brödkula. Och då snackar vi om smått, ca 1-2 mm stor. har man för stor så brukar små mörten bara nafsa på den och man krokar aldrig dem. Men finns det större mört så går det bra med större brödbit. När jag använder denna metod vid min båtbrygga så har jag ca 20 mörtar på en halvtimme.
Men som Push_up har predikat tidigare så är nog kastnät det allra bästa. I alla fall när man kan tekniken. Kommer nog att köpa en sådan så småningom...
Kommentera
-
Går det att köpa maggots på abfiskarnas tro?
stizo, vad kör du med för spön när du metar upp betesfisken.
Jag har ett långspö, en pimpel och ett kastspö med lämplig 0.35 nylon :CSenast ändrad av ljohan; 2003-09-09, 21:38.Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Ett fyrameters metspö. 0,16-0.18 lina och ett känsligt flöte, om det är 1 , 2 eller 3 grams spelar inte stor roll bara det är ordentligt blyat. Mindre än 14 krok är onödigt. Maggots är lättast att meta med. Enkel deg som inte kladdar görs av ett par formbrödskivor där kanterna tar borts, genomfukta och knåda. Små maskbitar brukar också fungera bra, majs kan vara i största laget om man vill ha betesfisk.
Kommentera
-
En sak som kan vara bra att göra är att meta upp fisken dagen innan, så slipper man stå där med lång näsa (har hänt att antal gånger...:-) De går att förvara i badkar eller liknande. Inte för många bara, då klarar de sig sämre. Syrepump och stora hinkar går också bra. Och tänk på att hålla vattentempen så låg som det går (med tanke på årstiden, alltså inte för kallt direkt utan byt ett par gånger till svalare och svalare vatten...)Ja vad fan, man måste ju fiska!
Kommentera
-
Stizo, mask funkade inget bra för oss så nu kör vi oftast på Baguett-kulor. Funkar kanon !C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
ljohan: Jag brukar använda formfranska eller vanlig korv bröd. Det är bara att göra små kulor av det med lite vatten. Rulla inte dem för mycket för då torkar dem och spricker. Testa dig fram jag lovar att det inte är så himla knepigt. Jag gör ca 20-30 små kulor precis innan jag börjar metet. Så jag slipper att rulla dem med kladdiga händer efter fiskslemmet.
Ost fungerar också som bete...
Jag använder min Ul rulle och spö. Det fungerar när man sitter på bryggan.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 125 visningar