Jepp, ser mer ut som en 15 kilos fisk, har nog tappat ett halvkilo tror jag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Storgädda
Collapse
X
-
Läste just på Fiskejournalens sajt och enligt Håkan Brugård (storfiskregistrerare på Sportfiskarna) så var fisken urtagen. Men den kommer att bli godkänd i deras storfiskregistrering med vikten 15,040 gram, även om han tror att den bör ha legat på runt 16-17 kilo direkt efter fångsten, med tarmarna i behåll.Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Grattulerar också grabbarna, och tycker inte heller det var konstigt att dom bonkade den..
Men ær inte vikten viktig, så behøver den inte næmnas alls. Ræcker ju med kortet som visar en stor gædda?! Anges vikt skall den stæmma.
Bilder kan vara missvisande, men længden 125 omkrets 5?cm och en bild på en inte særskillt grov gædda tyder inte på ngn 17kgs? Jæmnfør med 17,5kg 124cm omkrets øver 60cm i mitt fotoalbum? Annan vinkel, och mer framhållen? Lite tyngre, och lite kortare? Proportioner?
Vægdes den till 15 nær den var urtagen? Ær vikten från backen dom vægde den i dragen ifrån? etc?
Går man till botten med sådana hær lite slumpfångade storgæddor visar det sig tyværr att det ær i undantagsfall som dom stæmmer. Dærfør utgår jag ifrån att det inte stæmmer tills motsatsen ær bevisad.
Har man varit med några år och sett vilka gæddor som godkænts och registrerats har man ingen øvertro på tidningarnas granskande førmåga heller. Dom tjænar inget på att refusera en fisk, men lite på en nyhet om en stor fisk, dærfør slinker det mesta igenom?Senast ändrad av DavidL; 2008-06-16, 07:03.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Visst har du en poäng i att det slinker igenom både det ena och det andra i granskningar av stora fiskar.
Men det är otroligt slående vad det ska klankas ned på "vanligt" folks gäddfiskande på det här forumet, det verkar som det endast är en "elit" som möjligtvis kan fånga en stor gädda enligt konstens alla regler, allt annat är det nåt fuffens med enligt många.
Nu är jag inte det minsta intresserad av gäddfiske och kommer nog aldrig att bli det heller, som tur är, men jag kan inte låta bli att fascineras av humorn i detta med gäddfiske och kommentarer
Kommentera
-
F farm: Du øverdriver lite? Ingen har væl "klankat" på grabbarna? Du efterlyste synpunkter, vilket du fick.
Unga och oerfarna som sannolikt aldrig varit i nærheten av något hælften så stort? Sjælvklart kokar huvudet av adrenalin nær en sådan fisk kommer upp! Kul før alla parter om gæddan væger 14, men ænnu roligare om den væger 17! Både før den som fångade den, dom som berættar historien, och dom som lyssnar.. Men den kanske vægde 17? æven om jag och några ær tveksamma?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Japp jag överdriver lite.. däravUrsprungligen postat av DavidL Visa inläggF farm: Du øverdriver lite? Ingen har væl "klankat" på grabbarna?
Men den kanske vægde 17? æven om jag och några ær tveksamma?
Men samtidigt så gör du precis lite av det jag säger i ditt inlägg.
Varför skulle dom ljuga? dom har så vitt jag vet ingen anledning till det.
Att misstro folk tycker jag är väldigt nedvärderande oavsett om det är meningen eller inte.
Kommentera
-
Anledningen ær att æven om det ær kul att fånga en 14kgs, så ær det ænnu roligare att fånga en 17kilos! Historien blir ænnu bættre! Omgivningen beundran och reaktioner kraftigare! Nyheten hos tidningarna blir en større nyhet. Før alla som læser, blir læsningen mer angenæm, ænnu mer spænnande att ge sig ut på næsta tur! Før dom som sæljer utrustningen som den fångades på ger det en før dom possitiv uppmærksamhet - mer førsæljning - større førtjænst!Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inläggJapp jag överdriver lite.. därav
Men samtidigt så gör du precis lite av det jag säger i ditt inlägg.
Varför skulle dom ljuga? dom har så vitt jag vet ingen anledning till det.
Att misstro folk tycker jag är väldigt nedvärderande oavsett om det är meningen eller inte.
Faktum ær att alla tjænar på att det skarvas lite. Men vill man leva i "The Matrix", eller veta hur djupt kaninhålet verkligen ær, eller vad gæddan i sjælva verket vægde?
Tycker inte att det ær en stor sak att några grabbar eventuellt inte væger en 17kilos till 100% rætt vikt, men lægger heller ingen vikt vid den om jag inte vet att den ær 100%. Bara det jag ville ha fram. Hade den inte vægts på posten, hade den mycket væl kunnat vægt 14, och sådana simmar det næstan øverallt. En 17kilos ær extremt speciell. Ær inte fel att de som anmæls som 17 blir kritiskt granskade.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Jo visst underlättar det med att ha "ett namn" om man tar en riktigt stor gädda.
Jag blev själv misstrodd på en tung gädda för några år sedan. Detta enligt dom som inte ansåg min utgavna vikt stämde för att fisken var dåligt fotad. Att den sedan var tagen på en sträcka där det tidigare inte tagits så tung fisk gjorde inte saken bättre.
Hade jag hållt fisken i " rätt vinklar" så hade fisken antagligen sett grotesk ut.
Jag fick även fisken videofilmad en kort stund och efter att en av dom som tvivlade sett videofilmen så hörde jag inget mer om några tvivel.
Egentligen så spelar det mej ingen roll om ngn tvivlade på vikten. Jag vet vad jag tagit och det räcker för mej.
Finns en bild på tre gäddor i Fiskejournalen från år 2000 tror jag. Där ligger det tre gäddor brevid varandra varav den lättaste väger ca 12kg och den tyngsta väger drygt 19kg har jag för mej. Tror inte många skulle kunna gissa ens i närheten av fiskarnas vikt genom att titta på bilden.
Därmed inte sagt att jag tror att "Storgäddan" vägde 17kg men det var ändå en fantastisk fisk.Tobbe.J
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 145 visningar