Bonk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bonk!

Hus i helvete!

Såg en sån här "line" under skrivet inlägg nyss som var, citat
    "hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare" slutcitat

Vilket fick mig att tänka lite!

Vi säger att du är en person som utövar C&R i hyffsat stor utsträckning.
    Dvs Tar upp det du vill äta själv, och släpper tillbaka allt som går.

Nu är du ute och fiskar efter gädda och krokar en 1 kg gädda fel så att ena gälen går itu, eller gäddan råkat svalt betet djupt.
    Du blir nu "tvungen" att döda gäddan, eftersom den utom all rimlig tvivel kommer att dö.
    Hur gör du? För att så enkelt och smärtfritt leda gäddan till ljuset
    Var "slår" du? Var greppar du? Vilket verktyg/don använder du? mm
    Berätta!

Hur skulle du göra på en 5kgs gädda?
    och sen 10kgs?

(#1 bla bla varför bonka överhuvudtaget bla bla kommentarer, vg prata med er mamma
    #2 Det finns många sätt att döda olika störrelser på fiskar på.. det är därför jag frågar)

Bra fråga!Spännande å se svar på denna tråd.Jag skulle nog köra med ett välriktat slag mitt på huvudet med bonkern.

Kommentera

Jag har en "priest" dvs en riktigt rejäl bonk.. används ytterst sällan men de gånger den verkligen behövs så gör den jobbet utan problem!

Priset - Bonk i metall som inte lämnar något åt slumpen...
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

De få gånger behovet uppstår vid gäddfiske så kommer "laxbonken" fram då den alltid ligger i båten, ett yxskaft av kortare modell i Hickory , slaget sätts tvärs över ögonen och fisken håller jag på plats med ett stadigt nackgrepp mot stumt underlag.

Hittils har aldrig någon gädda överlevt en smäll från den, och vad jag kan bedömma är döden nästintill ögonblicklig.

Hade förut en annan bonk som var en rundstav i ca 25cm lång 1½ tum med en 10cm lång 10mm tjock järnten iborrad och fastlimmad från ytterändan, den bet minst lika bra men var smidigare och fick plats i beteslådan.

Kommentera

det e ju bara ta en pinne o drämma till över skallen.
          bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av MartinS Visa inlägg
            det e ju bara ta en pinne o drämma till över skallen.
            Inte så lätt att bara plocka upp en "pinne" när man är ute på sjön i en båt, sen ska det vara en rejäl "pinne" om den ska duga att avliva en gädda speciellt om det är en större modell, då duger det inte md någon liten "träpinne" utan det krävs rejäla don annars krävs det fler än 1 slag och då är det fråga om djurplågeri.

My 2 Cent

Kommentera

Använder kniv i nacken någonstans jag, vet inte alls ifall detta är en bra metod...
              Tycker det verkar som ett säkrare sätt för att det ska gå så "snabbt" som möjligt.
              Känns inte direkt roligt att behöva slå en fisk flera gånger ifall man nu inte skulle få till en bra träff.
              Fast vad säger ni, kniv kanske inte alls är bra? typ över ryggraden eller vad man ska säga.

För övrigt C&R jag all fisk som går att rädda även ifall det är en fin matfisk!

Kommentera

En morakniv bakom huvudet är inte så dumt, har märkt att jag inte brukar ha med nåt att slå med för det mesta nu för tiden. Lär väl få ihäl även stora gäddor om det nu skulle behövas.

Kommentera

En polare skulle bonka en gädda men hade varken kniv eller nått annat så han la gäddan i botten på båten och drämde till med knytnäven i skallen på gäddan. Gäddans skalle spräcktes och polaren fick ordentligt uppskurna knogar och fick plocka ur benflisor resten av den fisketuren. Ska tilläggas att vi var väl kanske en 13-14 bast då.
                  Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Kan väl bara säga att jag aldrig stött på en riktigt stor gädda som måste bonkas. Allt i en 10+ gäddkäft är så stort att man med rätt verktyg inte behöver fundera på bonkning. Så som regel är bonkandet av stora gäddor ett resultat av att man inte har tillräcklig våg, saknar kamera eller bara är allmänt mediakåt.
                    Mindre gäddor slår man fördel rakt över nacken med något tungt, alternativt en kniv i nacken. Det viktiga är man tar rätt på fisken man väljer att döda. En predator på sophögen är oförlåtligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 452 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art