Det va ett Djäkla gnäll om huggkrok ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det va ett Djäkla gnäll om huggkrok ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Re: Det va ett Djäkla gnäll om huggkrok ...

Originally posted by buster.L
    ..tar man gäddan med handen kan man skada den mer än med krok om man tar på fel ställe...
    Hur menar du nu?

Din dotter använder LipGrip av vad bilderna visar så jag antar att du använder den också. Gör LipGripen ett hål också? Har aldrig använt en så det vore kul att veta hur skonsamma de är.

Kan hålla med till viss del att att det är lite hysteri. Själv tror jag mer på att informera snarare än att kritisera. Mitt främsta argument för handlandning är att det blir väldigt mycket lättare att kroka av då. Gäddan blir märkligt lugn av gälgrepp och käftöppnare blir överflödig så för mig är det lika mycket av praktiska skäl jag gör det som för återutsättning.

//K
    BJ@

Kommentera

JanO, tycker nog inte man skall generalisera så där, föreställ dig att du äntligen har fått på en stor gurka/gös under ensam fiske med drivande båt när det kallt i vattnet och hård blåst, du vill inte dippa i ankare då gurkan/gösen kan simma in i tampen. Ingen huggkrok
      utan bara en lip-gripper eller försöka ta gälgreppet betyder att man får klänga farligt ut över relingen. Håv är nog bra många gånger, men det finns alltid en risk att kroken ifrån wobbler´n fastnar på utsidan av håven och du sumpar din drömfisk.
      Under vinterfiske kan en huggkrok dubblera som ispik, när du känner känner hållbarheten på isen.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Originally posted by korten
        jag har alltid en huggkrok liggandes i båten. använder den sällan och bara om jag ska avliva fisken. men jag tycker också att det är ett jävla gnäll på huggkrokar. låt dom som använder det göra det o bnäll inte så mycket! visst det är inte bra för fisken men hur bra är det om man har en wobbler och den sitter i den främre kroken så dom andra krokarna hänger löst. lätt att dom fastnar både i dig och gäddan. och det är inte heller bra. och det är helt överlägset att ha fisken hängande i huggkroken när man tar loss draget.
        Att ha en sprattlande 10-kilos hängande i en huggkrok och att samtidigt försöka få loss draget låter ju utmärkt. Nej, ha gäddan liggandes på rygg mellan benen och ta ett stadigt gälgrepp. Då kommer man åt med kroklossaren från båda håll. Om man känner att gäddan spänner sig är det bara att ta ut handen.
        *TeamStock for life*

Kommentera

Allessandro, jag generaliserar inte, jag tycker verkligen att huggkrok är ett verktyg för amatörer, har du väl bestämt dig för att behålla fisken så är det väl inte hela världen men nu menar jag c&r. Har använt den själv vid ett flertal gånger men tycker genom erfarenhet att jag landar fisk både säkrare och framför allt skonsammare med hand eller varför inte håv. Vid isfiske däremot kan det som sagt vara motiverat, fisken är fixerad på ett helt annat sätt än vid båt/landfiske och du kan ganska lätt fästa kroken i läppen, snabbt få upp fisken, kroka av och returnera. Jag tror att om man har en erfarenhet så ska man dela med sig av denna, förhoppningsvis kan många fiskar simma vidare utan onödiga skador på gälar mm som krok lättar åstadkommer....
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

Nja JanO, tycker nog att det krävs vana för att hantera en huggkrok bra (har själv huggit gurka för hårt, så att överkäken spruckit på en 3pannors C&K), men man skall inte förakta huggkroken som hjälpmedel på vissa arter. Har själv aldrig fått en krok i nått finger eller sår ifrån vassa gälbågar och jag tänker inte börja med det heller....
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

För större fisk ifrån isen är huggkrok överlägset, ett tips är att man kan bygga egna huggkrokar av gamla glasfiber spötopp och
              sätta dit en större enkelkrok med nedfilad hulling, har själv gaffat en randig på 1350gram med en sån....

Kommentera

Allessandro. Förstod inte dina sista inlägg, har du bytt ämne... Nåväl, visst krävs det vana för att göra allting perfekt. Det jag försöker säga är att huggkrok är ett bra hjälmedel vid isfiske, framför allt när isen är tjock, en gädda på över fem kilo har en ovana att parkera med huvudet horisontellt under hålet vilket innebär att man kan få det väldigt krångligt att få upp den över huvud taget. Rätt använd är då en huggkrok nästan oumbärlig. Visst finns det undatag, har varit med om att stora gäddor nästa tar sats och slänger sig själva upp ur hålet men det tillhör undatagen. Om man är van eller inte är en fråga om erfarenhet, ett tips är att man skall försöka lugna ner sig i gaffningen, efter ett tag blir detta ren rutin. Alla är vi barn i början och man ska inte avstå från kroken bara för att man är ovan. När det gäller krok och land/båtfiske så är min erfarenhet att det är mycket bättre/säkrare för fisken att använda händerna eller håv. Så, nu har jag nog sagt allt.... Igen... Sktifiske på er i vinter..., glöm inte kroken....
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Som sagt denna tråd handlar om huggkrokens vara eller inte vara. Jag har lagt fram säkerhetsargumenten för en huggkrok
                  och emot lip-grip/gälgrepp (drunknade sportfiskare är bland det värsta jag vet, som tur är har jag sluppit hitta nån döing ännu, fast det har hänt där jag fiskar längs kusten) och att jag inte tycker att huggkrok är ett verktyg för amatörer, utan att det krävs stor vana för att hantera
                  den på ett bra sätt. Självklart äger jag både lip-grip och snart en ny håv (min gamla blev borttappad i våras), men för den skull så sågar jag inte upp dom som använder huggkrok på ett bra sätt....

Kommentera

att huggkrok skule vara positivt är fan det mest idiotiska jag hört... om ni nu står för c&r värför i helvete inte göra det så skonsamt som möjligt... hur skicklig och försiktig du än är med kroken kan du ändå framkalla stora sår i käften på gäddan genom att den börjar rycka / sprattla... om det inte skulle hända kan den ändå utveckla infektioner !!!! knutlös håv eller greppa gällocket svär jag på är 100 gånger säkrare och bättre! skaffa en stor knutlös karphåv... är en bra investering svär jag på... har själv itne fixat en sådan ännu men jag utövar iaf gälgreppet när jag fiskar gädda... !!! förbjud huggkroken säger jag bara!! ledsen om jag vart upprörd!

Kommentera

Tagga ner, själv blir jag mer upprörd över folk som bedriver renodlat C&R och kör med stora wobbler med 3 stora trekrokar med hullingar. Tycker nog i såfall att man skall köra med en enkelkrok helst hullinglös...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 472 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art