Vad tycker ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tycker ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad tycker ni?

Hej! Visste inte vad jag skulle döpa tråden till, mod kan ändra trådnamnet om han kommer på något bättre.

Har en fråga/diskussion jag tänkt på ett tag. Säkert ni också.

Alla snackar om att man ska behandla gäddan väl hela tiden. Vågsäck, avkrokningsmattor, hulinglöst mm.. you name it.
    Jag förstår att 95% av alla här inne tar hand om fisken på ett bra sätt.

Men hur ska alla "semesterfiskare" kunna anama det när dem tex på tv väger gäddorna i gälen.... Eller när seriösa guider lägger upp bilder på gäddor som hänger vertikalt i gälen med en våg....... ?

Det är ju ändå guiderna och det som visas på fiskeprogram på tv som "semesterfiskaren" ser som sportfiske och även följer dem en del.
    Hade alla guider, tv program varit lite skonsam mot fisken skulle kanske alla, eller nästan alla "semesterfiskare" vara det också........
    Jag tycker det är helt sjukt att man väger en stor gädda i gälen inför x antal tittande personer i soffan.....

Tanke gångarna på en nybörjare kan ju gå så här... " Varför ska man köpa en vågsäck om ändå inte guiden använder det? Verkar ju onödigt. Jag väger fisken i gälarna istället. Det gjorde dem på tv "

Vad tycker ni?
    http://www.silverbums.com

Jag som nybörjar väger mina fiskar oftast i en påse om de rymms. Annars sopsäck... har funderingar på att skaffa en ikeá kasse för dom är rätt rymliga. Har tyvärr inge gått så långt att jag skaffat någon avkrokingsmatta.

Funderar på en lipgripvåg så behöver man inte tänka så mycket på vågsäck =)

Visst är det värt att försöka få guider att tänka på att värna om fisken bättre, i alla fall göra det snyggt framför kameran eller gruppen man guidar.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
      Jag som nybörjar väger mina fiskar oftast i en påse om de rymms. Annars sopsäck... har funderingar på att skaffa en ikeá kasse för dom är rätt rymliga. Har tyvärr inge gått så långt att jag skaffat någon avkrokingsmatta.

Funderar på en lipgripvåg så behöver man inte tänka så mycket på vågsäck =)

Visst är det värt att försöka få guider att tänka på att värna om fisken bättre, i alla fall göra det snyggt framför kameran eller gruppen man guidar.
      Fångar man bara smågäddor på max några kilo så fungerar självklart en lipgrip utmärkt.
      Men när det kommer upp lite i storlek på gäddorna så kan de skadas riktigt ordentligt även av en lipgrip.
      Det handlar inte så mycket om att gälvägning skadar gälarna som att ryggrad och annat kan skadas på grund av tyngden av fisken.
      Det är därför man använder någon form av säck så att tyngden fördelas på större yta vilket ger stor avlastning på tex ryggrad eller andra ben i kroppen.

Kommentera

Ikea påse fungerar jätte bra, dock inte så bra för riktigtriktigt stora fiskar.

En bra start, och som de flesta kan få tag på är en IKEA påse. Är du försiktig så kan du kroka av fisken när den ligger på ikea påsen, självklart är det inte de optimala då en avkrokningsmatta med mjukt material i är det bästa. Men en ikea påse är bättre än inget alls och är inte så svårt eller dyrt att skaffa, så det borde framgå som ett bra alternativ.

Kommentera

håller med till 100% karki..tycker william och guiderna som oftast syns offentligt borde tar mer ansvar, och visa hur man på bästa sätt tar hand om fisk.fiske handlar fan inte enbart om att drilla in fisken!!!!
          du har en mkt bra poäng..om man är nybörjare vet man ju inte hur det ska gå till därför tycker jag att de sportfiskare och guider som tar med nybörjare på en tur ska visa exakt hur det SKA gå till.

TJOPP
          My work speaks for itself

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 558 visningar
          0 gillar