mora spiralen 200mm fungerar väldigt bra .. har haft min i över 2år nu och ismetar 20-30 gånger per år och den är lika vass än
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på bra isborr!
Collapse
X
-
Har du provat en lazer?Ursprungligen postat av fiskesebbe Visa inläggmora spiralen 200mm fungerar väldigt bra .. har haft min i över 2år nu och ismetar 20-30 gånger per år och den är lika vass än
Jag har en lazer och polarn har en mora. man blir mer slut av moran då man behöver veva råmycket för den tar såg lite.
KÖP EN LAZER!
Kommentera
-
Lazer och mora har ju samma reservskär. Så utbyteskostnader för skär är ju identiska. Nu var det bra längesen jag testade en mora, men lazer borrar snabbare . Känns dessutom stabilare.
Fördelen med moran är väl isåfall att den kostar mindre.
Jag skulle nog tagit lazer.
Kommentera
-
Man får ju vad man betalar för konstigt att ingen rekommenderar Rantannen den gröna . Priset är kanske en motivering 1700 krUrsprungligen postat av PederE Visa inläggJag behöver tips på bra isborr. Det skall vara minst 200 mm i diameter!
Motivera gärna varför ni tycker det är bra eller dåligt.
Jag tävlar inte i ismete så det behöver inte vara snabbt. Kan inte så mycket om de olika kronorna och huruvida de är utbytbara, etc. Snälla hjälp mig!
Har funderat på ett billigt som heter Mora Easy 200.
Bör jag köpa det?
.Har bara en 110 mm sån men skillnaden jämfört med min Rantannen röda på 155 m är påtaglig .Då den gröna fortfarnde är sylvass efter flera sänger uppe i Ljungdalen i sur våris .Den röda blir slö fort som fan . Då det är kolstål i kronan .
Känns ju som att det är bara den borren som är nåt att ha .
Har provborrat Lazer ja tyckte den var hemsk .
/Fredrik
Kommentera
-
Jag köpte själv en Rantanen 205 mm. Valet föll faktiskt på just den borren då det var den enda i Skåne med en diameter över 200 som jag hittade, ringde till i stort sett samtliga butiker men endast Ängelholm kunde hjälpa mig.
Har bara använt den en gång men då fungerade den mycket bra. Har provat några borrar tidigare men denna var betydligt enklare. Greppade direkt och sen gled den snabbt och enkelt igenom isen.
Får väll se om jag är lika nöjd efter några år...
Kommentera
-
Rantanenborrarna är dom absolut bästa. Har såna i samtliga dimensioner och jag har då inte provat nåt bättre, Snålade vid ett tillfälle och köpte en Lazer 150 men den bytte jag snart ut mot en Rantanen 155.
Men dom är ju dyra och det gäller att man hittar nån stans att slipa dom när det behövs. Kan vara bra attt kolla om butiken kan ombesörja slipning innan man köper Rantanen. På snikborrrarna är det ju bara att byta skär. Dyrare än slipning men oftast smidigare.
Kommentera
-
personligen tycker jag faktiskt att det är lättare att borra 3 hål med en 150mm borr och billa bort mittpelaren än att bära runt på och borra med en 200mm, väger mindre, borrar snabbare, slirar mindre och är i allmänhet inte lika jobbig att handskas med. Ska tilläggas att jag har 2 st mora lazer som jag jämför mellan och valet faller nuförtiden alltid på 150mm borren.Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggpersonligen tycker jag faktiskt att det är lättare att borra 3 hål med en 150mm borr och billa bort mittpelaren än att bära runt på och borra med en 200mm, väger mindre, borrar snabbare, slirar mindre och är i allmänhet inte lika jobbig att handskas med. Ska tilläggas att jag har 2 st mora lazer som jag jämför mellan och valet faller nuförtiden alltid på 150mm borren.
Det där höll vi på med förr och det var just därför som jag absolut ville ha en borr som var minst 200 mm. det var ett hiskeligt jobb att borra tre hål för att få upp ett, sen skulle man ju ha tre hål och byta plats ganska ofta...fick ju borra hela dagen. Dessutom var vi då tre pers på en borr, dvs 9 spön!
Här i skåne går det många fiskare på varje borr så det är bättre att ha något rejält! Nu sist var vi två pers som delade på min borr och det var helt ok, tog ju max 20 sekunder att borra varje hål...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar