Jag körde yxa på min tid när jag pimplade torsk utanför gålö.... rantanen hit å dit....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på bra isborr!
Collapse
X
-
Både Mora Lazer och rantannen är bra skillnaden mellan dessa kommer fram vid omslipning eller utbyte av krona därnere Mora har utbytbara skär medans Rantannen har hela kronor troligen betydligt dyrare att både omslipa respektive utbyta OBS har liten erfarenhet men känner på mej att jag ligger nära sanningen vill du vara på den säkra sidan ekonomiskt kolla upp det, Mora lazer är bra inget snack har haft flera mycket nöjd och du stödjer svensk industri aldrig fel i dessa tiderI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Det är billigare att slipa en Rantanen än att byta skär på en Mora. Däremot är det dyrare att byta borrkrona på en Rantanen än att byta skär på en Mora. Kan väl säga att jag har Rantanen skär som är 28 år gamla som fortfarande är bättre än Mora-ditot. Men de är slipade rätt många gånger. Jag har faktiskt ganska stor erfarenhet på just detta område. Köpte min första Rantanen -81. Den funkar fortfarande perfekt. Stöder dock kanske inte svensk industri utom vid omslipningarna, men nordisk åtminstone.Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggBåde Mora Lazer och rantannen är bra skillnaden mellan dessa kommer fram vid omslipning eller utbyte av krona därnere Mora har utbytbara skär medans Rantannen har hela kronor troligen betydligt dyrare att både omslipa respektive utbyta OBS har liten erfarenhet men känner på mej att jag ligger nära sanningen vill du vara på den säkra sidan ekonomiskt kolla upp det, Mora lazer är bra inget snack har haft flera mycket nöjd och du stödjer svensk industri aldrig fel i dessa tider
Edit:"Haft flera"? Varför då? Köp en Rantanen så klarar man sig livet ut...Senast ändrad av KG?; 2009-01-10, 23:14.
Kommentera
-
Det går ju faktiskt att slipa lösa skär också. Har bara testat rantanen och mora spiralen i 200-205mm registret och skulle aldrig ta i en mora spiralen igen av dessa två. Den lilla förspiralen i rantanen gör att borren inte slinter hit och dit utan greppar direkt. Visst är det tungvevat. Men det är det att göra minst 4 ggr så många varv för att komma igenom isen också i längde. Har testat lazer i motordriven 250 version också. den hittade rätt och drev på bra den med. Men det kan man ju inte jämföra. Kanske den slinter hit och dit utan de extra kilon som motorn innebär.Ursprungligen postat av KG? Visa inläggDet är billigare att slipa en Rantanen än att byta skär på en Mora. Däremot är det dyrare att byta borrkrona på en Rantanen än att byta skär på en Mora. Kan väl säga att jag har Rantanen skär som är 28 år gamla som fortfarande är bättre än Mora-ditot. Men de är slipade rätt många gånger. Jag har faktiskt ganska stor erfarenhet på just detta område. Köpte min första Rantanen -81. Den funkar fortfarande perfekt. Stöder dock kanske inte svensk industri utom vid omslipningarna, men nordisk åtminstone.
Edit:"Haft flera"? Varför då? Köp en Rantanen så klarar man sig livet ut...
Var sugen på en Easy bara för att den var liten och smidig tills jag läste detta. Det får nog bli billen och 242:an i fortsättningen också. Och om isen blir tjock någon mer gång här nere får jag väl ta fram 262:an och 20" svärd.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av roach master Visa inläggDet beror väl en hel del på vart man fiskar med, där jag fiskar har gäddorna riktigt stora huvuden och jag är inte säker på att jag skulle få upp en gädda på 8 pannor i ett 150 mm hål, men de flesta större gäddorna går säkert att få upp.
Hej Roach Master; Här har du en klar poäng! En del Stora Gäddor har bredare käftar än andra, men Gäddkäftarna ser ofta bredare ut än vad de är i verkligheten. Visst kan det vara lite knepigt att vända och pressa ihop käften på en vresig 10-kilosgädda och dra upp henne genom borrhålet. Det fungerar om du själv stoppar ner handen genom borrhålet, trycker ihop käften på Gäddan och drar upp henne genom borrhålet. Det enda problemet är att du blir riktigt nerkyld om både hand och underarm. Om det visar sig att Gäddkäften är för bred för att Gäddan ska kunna pressas upp genom borrhålet, då får du borra två hål till så att det förstorade hålet blir som en treklöver. Här bör ni vara två för att inte kapa linan med borrskäret...och det sker på en tiondels sekund.
Är isarna inte alltför tjocka är en isbill bäst vid gäddfiske. Då kan man billa upp hålet så stort man vill ha det. Isbillen är också helt suverän att undersöka förrädiska isar med, mao en bra livförsäkring!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Varför snackar alla om olika borrar?
Menar dom är ju helt ointressanta, det är ju skären som gör allting.
Det är ju bara att lägga imellan shimsbitar om man vill att den ska skära mer, sånna som hänger med mora skären. Själv lirar jag en mora 200 och har med mig extra skär och insexnyckel, och en isbill om fetefisken kliver på. Att en bekant slipat skären så dom tar bättre än fabriksnya är väl också ett plus
Mr. Walleye - Bassboat angler
Kommentera
-
Haha KG som sagt viker mej direkt på detta området tycker Lazer är en bra borr som sagt haft flera (inom familjen jag sköter dem nämligen) kristider nu vet du väl! mvhUrsprungligen postat av KG? Visa inläggDet är billigare att slipa en Rantanen än att byta skär på en Mora. Däremot är det dyrare att byta borrkrona på en Rantanen än att byta skär på en Mora. Kan väl säga att jag har Rantanen skär som är 28 år gamla som fortfarande är bättre än Mora-ditot. Men de är slipade rätt många gånger. Jag har faktiskt ganska stor erfarenhet på just detta område. Köpte min första Rantanen -81. Den funkar fortfarande perfekt. Stöder dock kanske inte svensk industri utom vid omslipningarna, men nordisk åtminstone.
Edit:"Haft flera"? Varför då? Köp en Rantanen så klarar man sig livet ut...
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Tänk på att lazerns skär är inte gratis.Ursprungligen postat av PederE Visa inläggLutar åt en kompromiss! Blir nog en Lazer 200. Inte dyrast och bäst och inte billigast och sämst heller. Då kan man ha med sig extraskär ut och en insexnyckel så kan man byta enkelt om olyckan skulle vara framme.
Tack snälla ni för alla svar
Kommentera
-
Det är väl inga skär? Men mora/lazer skären är mkt billigare än rantanenkronor.Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggTänk på att lazerns skär är inte gratis.
Kommentera
-
Har hittat rätt många trådar om isborrar men det verkar inte vara många som provat Mora Ice Pro 200mm under en längre tid.
Jag funderar nämligen mellan ett Mora Ice Pro och ett Lazer 200mm.
Har fått bättre pris på Ice Pro borret och flera handlare har sagt att båda borren är likvärdiga.
Så det hade varit intressant med lite feedback om Ice Pro av någon som använt det en längre tid och kan jämföra det med Lazer.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 221 visningar