Ismete pulka!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete pulka!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete pulka!!

Tja alla fisketokar!!!

Har under min lediga tid i mellandagarna gjort mig en ismete pulka.
    Enkel och billig att gör. www.texas.zmn.se en bit ner på sidan.

En fråga också.

När ja fiskar gädda,gös på vinter fiskar jag ca 1,5-2,5 m under iskantan och det har givit ett fantastiskt bra resultat.(fiskar så på alla vatten spelar ingen roll om det är 3 eller 10 mdjupt)

Den pulkan såg stabil och fin ut.

Fiskar oxå ofta nära iskanten eller pelagiskt när jag kör efter gädda.

Gös har jag inte ismetat så mycket ännu, men jag hade fått för mig att man skulle köra väldigt bottennära efter gösen på vintern. Menar du att du brukar få gös under iskanten och bara nån meter ner över såna djup?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flint Visa inlägg
      Tja alla fisketokar!!!

Har under min lediga tid i mellandagarna gjort mig en ismete pulka.
      Enkel och billig att gör. www.texas.zmn.se en bit ner på sidan.

En fråga också.

När ja fiskar gädda,gös på vinter fiskar jag ca 1,5-2,5 m under iskantan och det har givit ett fantastiskt bra resultat.(fiskar så på alla vatten spelar ingen roll om det är 3 eller 10 mdjupt)
      Hej Frazze Flint; För några vintrar sedan ledsnade jag på att dra barnpulkor
      och stora plastlådor genom snön och på isen och köpte två Jet Sled till mig och frugan. Min bästa vinterfiskeinvestering sedan andra världskriget!

Gå in på www.cabelas.com och lägg sedan in Jet Sled i sökrutan. Så gjorde jag och köpte 2 st Jet Sled i mellanstorleken med UPS Air Expedited som fraktvillkor. Frakten blir billigare med UPS Standard. Pulkorna går ju i varandra och du kan ju köpa några extra Jet Sled tillsammans med dina jakt- och fiskekompisar för att få ner din egen fraktkostnad till nästan ingenting. De två Jet Sled pulkorna jag köpte är 60 cm breda x 135 cm långa x 25 cm djupa, (24"W x 54"L x 10" Deep)
      One day spent fishing adds another day to your life!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-15, 17:25.

Kommentera

Vad gick hela kalaset på old firehand?

Måste vara skön att ha en jet seld, när det är lite mer snö ute.

Fast nog är det smidigt som bara den att ha en sådan lådda som jag har,
        så man kan sitta och vila ryggen och lägga på locket så inte ev snö kan komma in! Nackdelen är väl att dom är aningen vingliga.. Får bredda skidbasen lite mer..
        Men hade varit skönt med en längre också.

Kommentera

[QUOTE=roppin;416855]Vad gick hela kalaset på old firehand?

Måste vara skön att ha en jet seld, när det är lite mer snö ute.

Hej Roppin; Cabelas verkar bara ha den minsta Shappell™ Jet Sled Junior kvar på sidan.
          Gå in på tilverkarens sida Shappell™ Jet Sled, http://www.shappell.com/sleds.html och se om du hittar de två större Jet Sled där. De två Jet Sled pulkorna jag köpte är 60 cm breda x 135 cm långa x 25 cm djupa, (24"W x 54"L x 10" Deep)

Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-15, 17:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Frazze Flint; För några vintrar sedan ledsnade jag på att dra barnpulkor
            och stora plastlådor genom snön och på isen och köpte två Jet Sled till mig och frugan. Min bästa vinterfiskeinvestering sedan andra världskriget!

Gå in på www.cabelas.com och lägg sedan in Jet Sled i sökrutan. Så gjorde jag och köpte 2 st Jet Sled i mellanstorleken med UPS Air Expedited som fraktvillkor. Frakten blir billigare med UPS Standard. Pulkorna går ju i varandra och du kan ju köpa några extra Jet Sled tillsammans med dina jakt- och fiskekompisar för att få ner din egen fraktkostnad till nästan ingenting (för ditt exemplar). Det man inte har i benen får man ha i huvudet!
            One day spent fishing adds another day to your life!
            Old Firehand
            Bios säljer i år liknande pulkor!
            Jag har haft den lilla i två säsonger (90 lång 60 bred 20 djup) helt överlägsen!
            Den ligger runt en 500ing (känns dyrt men är lätt värt) bredden gör att den "aldrig" välter!
            Vikten är runt 2kg

Finns även två större storlekar som då givetvis är dyrare.

Lyckade trixa med en bild!
            Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
              Bios säljer i år liknande pulkor!
              Jag har haft den lilla i två säsonger (90 lång 60 bred 20 djup) helt överlägsen!
              Den ligger runt en 500ing (känns dyrt men är lätt värt) bredden gör att den "aldrig" välter!
              Vikten är runt 2kg

Finns även två större storlekar som då givetvis är dyrare.

Lyckade trixa med en bild!
              Dom såg ju helnice ut! Att man lyckats undg¨å dom där..

är det tjockt gods?

Kommentera

Utiliy sled heter den. Dom ger ett ganska simpelt intryck men plasten är av seg/mjuk typ, så risken att den ska spricka eller dyligt känns som väldigt liten? Vet ej hur tjockt gods det är? (2 års garanti)

Kommentera

Jag kör med en helt vanlig snorungepulka, en sån där man kan köpa på macken för 75 spänn. Sen i med några hemmagjorda spöhållare, typ kulorör eller ett par grövre plankor att borra hål för spöna och fästa längs med insidorna.

Enda nackdelen med min pulka är att den välter lite väl lätt om det blir kuperad terräng, men man går ju sällan så långt innan man kommer ner på isen. Fördelen mot en slaktbalja med miniskidor under är att den fungerar bättre i snö än en sådan, som lätt vill ploga.

Så länge man inte har motorborr eller överjävligt med prylar som ska släpas med ut så får det duga. Och bäst av allt - den har kostat mig under en hundring.

Kommentera

[QUOTE=roppin;416855]Vad gick hela kalaset på old firehand?

Hej Roppin; Nu har jag hittat fakturan från Cabelas och kan besvara dina frågor. De två Shappel Jet Sled pulkorna jag köpte 2006 är 60 cm breda x 135 cm långa x 25 cm djupa, (24"W x 54"L x 10" Deep). De kostade $ 39.99/st och med UPS Door to Door-frakten $ 35.00 blev priset $ 114.98 inkl, Shipping & Handling Charges. Dollarkursen var SEK 6:95 och multiplicerat med dollarpriset blev det SEK 799:11. Här i Sverige tillkom tull och moms samt UPS utläggsersättning med totalt SEK 408:-. Priset för pulkorna SEK 799:- plus svenska kostnader SEK 408:- innebär att jag betalade SEK SEK 1.207:- för de båda, 135 cm långa Jet Sled pulkorna eller SEK 603:50/st fritt hemlevererat till bostaden i Bålsta. Dessa Shappel Jet Sled pulkor är kraftiga och mycket populära bland jägare och fiskare i Alaska, Canada och USA. Där används de för att transportera rådjur, hjortar, fällor, ved och proviant. Tillsammans väger de båda pulkorna 10,2 kilo och 5,1 kilo/st. ( http://www.shappell.com/sleds.html )
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-15, 18:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85