kastlängd med multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kastlängd med multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kastlängd med multirulle?

jag är en inbiten fiskare me årtals erfarenhet av haspel och har nu börjat fundera på en multirulle. jag har aldrig rört i en sådan, hur mycket längre kan jag komma me en sådan, hur lång tid kan det ta att lära sig?

fisket lär bli lax/gädda 4m spö 40-100g beten 0.40-50mm lina. grejen är att jag vill kunna kasta längre än med haspel fast vet ej om jag kommer komma mycke längre, me tanke på att jag redan är rätt så duktig me haspel

Här kan du läsa den verkliga skillnaden i kastlängd och rekorden mellan haspel och multi när castingeliten tävlar: http://www.castingsport.nu/omCasting.asp#

Haspel, längd, tvåhands:

Svenskt rekord herr: 109.31 Henrik Österberg Skänninge CC 1996
    Världsrekord herr: 116.41 Mikael Boettge Sverige 1996
    Svenskt rekord Dam: Kastas ej av damer.
    Världsrekord Dam: Kastas ej av damer.

Spinn, längd, tvåhands:

Svenskt rekord herr: 98.34 Gert Persson Malmö CC 1997
    Världsrekord herr: 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004
    Svenskt rekord Dam: 72.90 Annika Janson Hanvikens SK 1997
    Världsrekord Dam: 98.22 Jana Maisel Tyskland

Som synes ingen större skillnad kan tilläggas att de har 18 g kastvikt.
    Senast ändrad av Hemi; 2009-03-07, 10:46.

Kommentera

ja dom har rätt så lätta grejer där och kanske nylon ? multirullen måste väl ha fördel me tyngre beten och flätlina. flätlinan drar då ner som fan på mitt haspelfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inlägg
        ja dom har rätt så lätta grejer där och kanske nylon ? multirullen måste väl ha fördel me tyngre beten och flätlina. flätlinan drar då ner som fan på mitt haspelfiske
        Den eviga frågan... jag har gjort tillsammans med en kompis ett test, vi stod jämte varandra och kastade samtidigt, jag med multi han med haspel, efter 10 kast med våra egna rullar och och varandras vann haspel med uppskattningsvis 1-2 meter, hade samma drag med samma vikt, inte ett 100% test men ändå, jag kastar hellre 10 meter kortare kast än att fiska med haspel just för känslans skull. Min åsikt bara.

Kommentera

Castingen är genomreglerad på alla möjliga sätt och det är nylon som används och linan får inte vara tunnare än 0,25 mm vid tvåhandscasting 18g.

Absolut räckvidd med beten upp till 50gram, givet att spö - rulle - lina - bete och kastaren, är väl ihopkalibrerade, är inte den avgörande skillnaden. Det stora lyftet med multirullen är känslan och invevningskraften. Man känner ut i vevknoppen precis vad betet gör och man har bra kraft även med +100m lina ute. Nackdelen är att en bra multirulle är dyrare än motsvarande haspel.

Har du tyngre beten är det inte bara kraften och känslan som blir bättre, ditt pekfingret mår mycket bättre även det.

Kryper du under 7gram har haspeln en stor prisfördel. Det går att få tag i eller bygga multirullar som funkar väl så bra som de bästa hasplar ner 3 - 4 gram, men prislappen för lätt tanken till flugfiskegrejor.

När det gäller risk för trassel har båda sina avigsidor, men jag kan med gott samvete hävda att för kustfiske efter havsöring är en välbyggd multirulle med flätlina mindre trasselbenägen än motsvarande haspel, och känslan är avsevärt mycket bättre. Det är lätt att förbise haspeltypiska trasselorsaker såsom vindknutar eller att haspeln tvinnar linan när man drillar fisk.
          www.utreel.com

Kommentera

fisket lär bli lax/gädda 4m spö 40-100g beten 0.40-50mm lina.
            Skulle utan minsta tvekan välja multi där..det har sina orsaker att närmast alla i strömmande älv och tyngre fiske kör multi... ganska rött efter stränderna men givetvis ambisar av även andra färger ;-)...Helt överlägset haspel då. Att kasta med multi är en vanesak... alla lär sig..
            Senast ändrad av Hemi; 2009-03-07, 13:38.

Kommentera

jag vet inte ritkigt hur jag ska göra. fördelarna ni nämner är något jag aldrig saknat me haspel(men ahr ju aldrig provat annat) mer invevningskraft, kontakt me bete eller ont i fingret, kör med 2 fingrar. kanske blir att lägga ut pengarna på haspelfisket istället och vänta tills man har tusenlappar över

Kommentera

Nu har ni glömt det viktigaste det är bra mycket Manligare med multirulle
                Sen när det gäller Ambassadeur är dom ganska enkla att bygga om och styla = Än mera Manligt
                En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

hur mycke måste jag lägga ut för att få en hyfsad stadig rulle tror ni ? jag har allt för mycke erfarenhet av klena billiga haspelrullar som racklar ihop. så de är lika bra att köpa en bra multirulle på en gång

Kommentera

hur mycke måste jag lägga ut för att få en hyfsad stadig rulle tror ni ? jag har allt för mycke erfarenhet av klena billiga haspelrullar som racklar ihop. så de är lika bra att köpa en bra multirulle på en gång
                    Ambassadeur 5500 eller 5501 cs pro rocket, en slitvarg med sjukt bra kastegenskaper, 2009 års modell liger på ca 1700:- 2008 modellen kan du få loss för under tusingen om den finns kvar hos någon handlare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 439 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art