nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Första steget att ta bort "fria handredskapsfisket" i Östersjön?
    Fruktansvärt trist i så fall.

Kom i så fall ihåg att det är gäddkramare som tyckte detta var bra.

En remiss, ett förslag, gäller endast handredskapsfiskare (sportfiskare) ej nät.
    Gäller hela Östersjön.
    Senast ändrad av Scaner; 2009-03-10, 11:12.

Kommentera

Jag tycker förslaget verkar väldigt bra, ett steg i rätt riktning.

Tänk om det också kunde bli max 1 gös per dag (minst 40 cm). Och nätförbud. Och införande av fiskelicens för kusten, säg 300-400 kronor per år, alla pengarna går till vård och tillsyn av havsöringsbäckar...

Kommentera

"
        Även om fritidsfisket efter gädda med nät inte är obetydligt i detta sammanhang så är inte en antalsbegränsning av gäddorna en lämplig förvaltningsmetod när det gäller nätfiske. Då en nätfiskare inte på samma sätt som en handredskapsfiskare kan avbryta sitt fiske när han har fått det tillåtna antalet gäddor riskerar en sådan begränsning skapa en situation där den fiskande tvingas slänga tillbaks död eller skadad fisk.
        "

Nätfiske tillåtet av ovanstående skäl.
        Var det så du ville det skulle vara Olof?

Nej, hindra sportfiskare i hela Östersjön istället.

Kommentera

Fiskeriverket kan inte göra något åt nätfisket vad jag förstår Scanner, det är regeringen som ska besluta det, förhoppningsvis är det med i Fiskelagsutredningen som ska presenteras för regeringen i sinom tid.
          Man får vara glad åt det lilla! Det kan alltid bli bättre, men inget hjälper att skälla på dem som tar steg i rätt riktning!

//Olof

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          "
          Även om fritidsfisket efter gädda med nät inte är obetydligt i detta sammanhang så är inte en antalsbegränsning av gäddorna en lämplig förvaltningsmetod när det gäller nätfiske. Då en nätfiskare inte på samma sätt som en handredskapsfiskare kan avbryta sitt fiske när han har fått det tillåtna antalet gäddor riskerar en sådan begränsning skapa en situation där den fiskande tvingas slänga tillbaks död eller skadad fisk.
          "

Nätfiske tillåtet av ovanstående skäl.
          Var det så du ville det skulle vara Olof?

Nej, hindra sportfiskare i hela Östersjön istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
            Fiskeriverket kan inte göra något åt nätfisket vad jag förstår Scanner, det är regeringen som ska besluta det, förhoppningsvis är det med i Fiskelagsutredningen som ska presenteras för regeringen i sinom tid.
            Man får vara glad åt det lilla! Det kan alltid bli bättre, men inget hjälper att skälla på dem som tar steg i rätt riktning!

//Olof
            Detta steg anser jag vara ett av de sämsta hittills.

Måtte det möta mycket motstånd hos regeringen.
            Tyvärr drar det ner intrycket på vissa "forskare" i fiskefrågor.
            Göra en MKB, miljökonsekvensbeskrivning är en sak.
            Att göra en PAB, politisk analysbeskrivning på samma fråga är en helt annan sak.

Kommentera

Mycket bra. Men vid krokningar i halsen där gäddan kommer lida extremt mycket/dö så måste man ju slå ihjäl gäddan, oavsett hur stor den är. Det kommer i alla fall jag göra, och ta hem och äta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg
                Mycket bra. Men vid krokningar i halsen där gäddan kommer lida extremt mycket/dö så måste man ju slå ihjäl gäddan, oavsett hur stor den är. Det kommer i alla fall jag göra, och ta hem och äta.

Det kommer du inte att få göra ifall den är större än 75 cm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                  Det kommer du inte att få göra ifall den är större än 75 cm.

Nä, jag får heller inte köra för fort. Huruvida jag kommer att göra det låter jag då vara osagt.

Hoppas nu att de fixar mer begränsningar på antal nät/ryssjor man får använda också.

Kommentera

Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inlägg
                    jamen just det att de är en regel så kränker det på min frihet tycker jag, även om jag inte vill dräpa en gädda på 20cm så ska jag få göra det om jag vill. herregud gäddan är en allemansfisk och jag hoppas den förblir det
                    Allemansfisk?

Allright. Du stör dig brutalt även på minimimått av öring/harr/röding osv också då eller?

Finns ingen som helst anledning att haka upp sig och bli sur/grinig på att man bara får lov att ta upp 3 gäddor om dagen. Det mättar nog tillräckligt i magen.

Rimmade till och med.

Kommentera

Smålandsnytt

Nu ringde dom från smålandsnytt och bad mig yttra mig i frågan om vad jag personligen tycker om förslaget.

Vad jag kan se så kan det förhoppningsvis stoppa de fiskare som fyller frysboxar med spö fiske och säljer vidare. Man kommer även att spara dom stora gäddorna och på så vis kanske kunna bevara beståndet.

Att förbudet bara riktar sig mot handreskap och inte hela fritidsfisket tycker jag är för jävligt då det, som jag tolkar det fortfarande är fritt fram att lägga sina nät och ta så mycket gädda man kan. Det stör inte mig att vi sportfiskare bara får ta 3 gäddor jag hade nöjt mig med en gädda. Däremot stör det mig att nätgubbarna som det oftast är får lov att härja fritt!

Har ni fler vettiga funderinga som ni tycker att man ska lyfta så passa på ... jag träffar dem vid halv tre i eftermiddag så fyll på med åsikter jag kommer att ge dem länkar till denna tråden så att dom får se hur många det är som bry sig om vårt gäddfiske!
                      www.rixman.se
                      http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                      http://www.miekofishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar