Göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling

Hallå,

Jag fiskar utanför enköping, har en 5 meters HT med en 50hk 2-takt.

Försökte mig på Göstrolling ett par gånger utanför Härjarö "sparrins grund" utan något vidare resultat.

Jag är ute efter lite tips, har kört med 3-4 spön utan djuprigg på lägsta hastigheten på motorn, Går det för fort tro? är drivankare nödvändigt?

Skulle vara kul att höra från nån som gösfiskar i de trakterna..

Vänliga Hälsningar

Martin

Du kommer snart få ett utförligt svar av Old Firehand.

Fiskar ej själv i de vattnen men när jag trollar gör jag det utan hjälpmedel så att säga.
    Jag förmodar att det inte var i dagarna utan i somras som du trollade?
    Det är ett nyckfullt fiske som man kan bli tokig på.
    I maj till mitten/slutet av Juni brukar jag jigga på stenbottnar/grynnor istället för att trolla. Jag tycker att trollinngen kommer igång när man haft ett högtryck pressande någon vecka eller så och när vattnet blivit varmt.
    2007 trollade jag 40-50 timmar effektiv tid utan en gös, då var det kallt och blåsigt nästan hela sommaren.
    Herr OF kan berätta om ett hyggligt fiske under samma period. Han har dock djupriggar och grejer,men framförallt erfarenhet och kunskap.

Kommentera

Tack för svaret Micke g!

Kanske inte är jag som är helkass då ;P

Kommentera

Man måste ha tålamod när man kör gös och välja att inte köra ibland. Speciellt om man inte har djuprigg och ekolod.
        Jag kör inte när det är lågtryck och kallt, visst får säkert många fisk då, men chansen är stor att man får en tråkig bomtur.
        När och med vad har du kört? Om jag körde med fyra spön skulle jag köra olika djup på betena tills något händer. Sen kan du köra liknande beten på alla spön den dagen. Det som funkat för mig är bland annat:

SMITHWICK ASSRD 1200 Suspending Spoonbill Super Rogue
        BOMBER B25A Deep Long A
        Rapala deep tail dancer.

Dom går alla djupt. Riktigt sent på sommarkvällen/natten brukar jag köra wobblers som inte går så djupt och då har det mesta funkat.

Kommentera

Har kört med massor av olika, bomber bland annat.´

Som jag kört har det varit sommardagar. Djup mellan 2 och 6 meter och så sakta båten går. Har väl vart nån gång det vart nått där å nafsat och en och annan gädda har följt med upp, men än ingen Gös.

Vad är sant om nylon, spunnen lina, tafsar och rätt knutar? är det saker som är huvudsakliga att ha i åtanke?

Kommentera

Jag tror att farten är det du behöver lägga fokus på snarare än utrustningen, knutar, etc. När det går löjligt sakta går det alldeles lagom. Drivankare finns att köpa överallt. Om du vill fixa på egen hand så tar du ett par murarhinkar och skär ut ett hål i bottnen, typ 2 dm i diameter. Funkar kanon.

Om du vill mixtra mer med utrustningen så se till att ha olika grejer ute - ledat, oledat, stort, litet, färgglatt, naturligt osv. Det är möjligt att du via den typen av variation kan upptäcka vad det är som gäller.
            Senast ändrad av Gäddhängke; 2009-04-05, 19:19.

Kommentera

okey!

Tack för svaret, har varit inne på att spänna fast en IKEA kasse "sån blå sak" bakpå för att reducera farten. Får experimentera lite med det när vattentemperaturen behagar öka ett par grader ..

Kommentera

Absolut viktigast är att få bra gång på betena. Det är enligt mig viktigare än själva farten.
                Oftast så funkar 0.8-1.2 knop bäst på våren när det är lite kallare i vattnet. På sommarhalvåret när tempen är 18+ så är det ofta 1.3 och uppåt som gäller. Vissa dagar har jag inte fått gös förrän farten varit uppe i nästan 2 knop.

Mkt svängar och stopp lockar ofta till hugg.

//Anders
                www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                  Mkt svängar och stopp lockar ofta till hugg.

//Anders
                  Yes! Svängar är bra!

Den ack så berömda trollingmackan är heller inte att förringa. 9 av 10 upptrollade gösar hugger när man går loss på fikat.

Kommentera

Okey!,

Tack för tipsen.
                    För att sammanfatta det hela så ska jag köra runt i cirklar i ca: 1,5-2 knop med ett par murhinkar i aktern och äta mackor

Låter bra!

Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 570 visningar
                    0 gillar