Tänkte göra egna tafsar för gäddtroling, vill inte köpa en tafs för 100 spänn så jag tänkte göra egna av grov nylon, några erfarenheter av detta? Hittade denna, kan det vara nåt kanske?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddtafs
Collapse
X
-
Jag lägger inte heller ut hundratals kronor på tafsar. Men överskottsbolaget och biltema har bra tafsar 3st för 20 spänn lr ngt. Du kan inte dra sönder dem, lekanden är också bra. Efter 5 gäddor är oftast inte raka längre men för det priset gör det inget.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inläggJag lägger inte heller ut hundratals kronor på tafsar. Men överskottsbolaget och biltema har bra tafsar 3st för 20 spänn lr ngt. Du kan inte dra sönder dem, lekanden är också bra. Efter 5 gäddor är oftast inte raka längre men för det priset gör det inget.
Gillar tyvärr inte köpetafsar alls, tycker de är för korta helt enkelt för trolling, det borde ju funka med grov nylon och ordentliga crosslock beteslås. Eller är man dumsnål kanske?
Kommentera
-
Skitbra är dom! Asjämn kvalite, mkt bra hakar och lekandena är i en klass för sig! Det finns helt enkelt inte något bättre på denna jord! Edit; Höll på att glömma längden också, dom är ju så låååånga att man aldrig sett ngt längre innan.Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inläggJag lägger inte heller ut hundratals kronor på tafsar. Men överskottsbolaget och biltema har bra tafsar 3st för 20 spänn lr ngt. Du kan inte dra sönder dem, lekanden är också bra. Efter 5 gäddor är oftast inte raka längre men för det priset gör det inget.
Lär funka fint med FCtafsen, men tänk på att FC är mjukt och har du otur behöver du byta efter kanske en eller två fiskar vilket tenderar att bli rätt dyrt.
Hade fixxat egna med 7strand om jag vore som dig, billigare än så blir det nog inte.sigpic
Kommentera
-
Anar en viss ironi i första delen av inlägget, :-)Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggSkitbra är dom! Asjämn kvalite, mkt bra hakar och lekandena är i en klass för sig! Det finns helt enkelt inte något bättre på denna jord! Edit; Höll på att glömma längden också, dom är ju så låååånga att man aldrig sett ngt längre innan.
Lär funka fint med FCtafsen, men tänk på att FC är mjukt och har du otur behöver du byta efter kanske en eller två fiskar vilket tenderar att bli rätt dyrt.
Hade fixxat egna med 7strand om jag vore som dig, billigare än så blir det nog inte.
Har varit inne på göra egna av 7strand med, men jag gilar knutar och har haft dåliga erfarenheter av vajerlås, handhavandefel kanske?
Kommentera
-
Hej Johan "Alaskahårt" Sjöström:Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inläggTänkte göra egna tafsar för gäddtroling, vill inte köpa en tafs för 100 spänn så jag tänkte göra egna av grov nylon, några erfarenheter av detta? Hittade denna, kan det vara nåt kanske?
http://www.kurresfiskeshop.se/kurre-...tml%26sida%3D1
Sedan jag var 15-17 år gammal har jag tillverkat mina egna Gäddtafsar och vågar inte använda billiga "köptafsar".
Tips 24 av 34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Tack för tipset gamla eldhand, du har ingen erfarenhet av grov nylon eller flourcarbon som tafsmaterial?Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Johan "Alaskahårt" Sjöström:
Sedan jag var 15-17 år gammal har jag tillverkat mina egna Gäddtafsar och vågar inte använda billiga "köptafsar".
Tips 24 av 34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Vajerlås är det värsta smäck som finns. Till allt gäddfiske kör jag vanlig plastad wire som jag knyter och bränner i beteslås och lekande. Har provdragit dessa. Knutarna går aldrig av. Tafsen smäller av på mitten när vågen nått 20 kg+, lite beroende på vajerns grovlek. Lindning och bränning gör tafsen lite stel längst ut. Men kör man wobbler som är för känsliga för att klara den stelheten snackar vi inte gäddfiske och då går vajern ändå fetbort till förmån för ögleknut direkt från nylonlinan.
Kan svära på att dessa tafsar inte bara är starkast, dom är fanimej billigast oxå. Kör samma princip för tafsar till trolling/ismete/flötmete/spinn/jerk/flötestrolling.
Hade en hel drös vajerlås i olika dimensioner och dom har åkt i papperskorgen efter diverse missöden och provdragningar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 466 visningar