Gäddtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddtafs

Tänkte göra egna tafsar för gäddtroling, vill inte köpa en tafs för 100 spänn så jag tänkte göra egna av grov nylon, några erfarenheter av detta? Hittade denna, kan det vara nåt kanske?

Senast ändrad av Alaskahårt; 2009-04-22, 18:13.

Hmmm? Ingen vis person här?

Kommentera

Jag lägger inte heller ut hundratals kronor på tafsar. Men överskottsbolaget och biltema har bra tafsar 3st för 20 spänn lr ngt. Du kan inte dra sönder dem, lekanden är också bra. Efter 5 gäddor är oftast inte raka längre men för det priset gör det inget.

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
        Jag lägger inte heller ut hundratals kronor på tafsar. Men överskottsbolaget och biltema har bra tafsar 3st för 20 spänn lr ngt. Du kan inte dra sönder dem, lekanden är också bra. Efter 5 gäddor är oftast inte raka längre men för det priset gör det inget.

Gillar tyvärr inte köpetafsar alls, tycker de är för korta helt enkelt för trolling, det borde ju funka med grov nylon och ordentliga crosslock beteslås. Eller är man dumsnål kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
          Skitbra är dom! Asjämn kvalite, mkt bra hakar och lekandena är i en klass för sig! Det finns helt enkelt inte något bättre på denna jord! Edit; Höll på att glömma längden också, dom är ju så låååånga att man aldrig sett ngt längre innan.

Lär funka fint med FCtafsen, men tänk på att FC är mjukt och har du otur behöver du byta efter kanske en eller två fiskar vilket tenderar att bli rätt dyrt.

Hade fixxat egna med 7strand om jag vore som dig, billigare än så blir det nog inte.
          sigpic

Kommentera

gå till en fiskeaffär och fråga vad du behöver för att mecka lite gäddtafsar, köp lite mjuk wire, hakar, lekare och rörtång... sen har du grymma tafsar för en lång tid framöver. litar själv endast 100 % på egenmeckat!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
              Skitbra är dom! Asjämn kvalite, mkt bra hakar och lekandena är i en klass för sig! Det finns helt enkelt inte något bättre på denna jord! Edit; Höll på att glömma längden också, dom är ju så låååånga att man aldrig sett ngt längre innan.

Lär funka fint med FCtafsen, men tänk på att FC är mjukt och har du otur behöver du byta efter kanske en eller två fiskar vilket tenderar att bli rätt dyrt.

Hade fixxat egna med 7strand om jag vore som dig, billigare än så blir det nog inte.
              Anar en viss ironi i första delen av inlägget, :-)

Har varit inne på göra egna av 7strand med, men jag gilar knutar och har haft dåliga erfarenheter av vajerlås, handhavandefel kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
                Tänkte göra egna tafsar för gäddtroling, vill inte köpa en tafs för 100 spänn så jag tänkte göra egna av grov nylon, några erfarenheter av detta? Hittade denna, kan det vara nåt kanske?

http://www.kurresfiskeshop.se/kurre-...tml%26sida%3D1
                Hej Johan "Alaskahårt" Sjöström:
                Sedan jag var 15-17 år gammal har jag tillverkat mina egna Gäddtafsar och vågar inte använda billiga "köptafsar".

Tips 24 av 34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
                Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Johan "Alaskahårt" Sjöström:
                  Sedan jag var 15-17 år gammal har jag tillverkat mina egna Gäddtafsar och vågar inte använda billiga "köptafsar".

Tips 24 av 34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
                  Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Tack för tipset gamla eldhand, du har ingen erfarenhet av grov nylon eller flourcarbon som tafsmaterial?

Kommentera

Vajerlås är det värsta smäck som finns. Till allt gäddfiske kör jag vanlig plastad wire som jag knyter och bränner i beteslås och lekande. Har provdragit dessa. Knutarna går aldrig av. Tafsen smäller av på mitten när vågen nått 20 kg+, lite beroende på vajerns grovlek. Lindning och bränning gör tafsen lite stel längst ut. Men kör man wobbler som är för känsliga för att klara den stelheten snackar vi inte gäddfiske och då går vajern ändå fetbort till förmån för ögleknut direkt från nylonlinan.

Kan svära på att dessa tafsar inte bara är starkast, dom är fanimej billigast oxå. Kör samma princip för tafsar till trolling/ismete/flötmete/spinn/jerk/flötestrolling.

Hade en hel drös vajerlås i olika dimensioner och dom har åkt i papperskorgen efter diverse missöden och provdragningar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85