I Fish Spinnfluga ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I Fish Spinnfluga !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Man har inget annat val om man ska köra spinnfluga.
    Har kört flugorna med mitt Berkley Signa Pike, finns bra med kraft att hämta ur det spöt.
    Kastar dessutom flugorna galant

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Något jag inte fattar, visst betena är lätta, men Gäddorna precis lika stora som innan? Är det helt plötsligt OK nu att drilla stora Gäddor på skitklena småspön?

Man får ju anpassa spöet främst efter vilket bete man fiskar med. Stora beten= myckt vikt och stora krokar alltså behöver man ett spö med mkt kraft i. Spinnflugor är ju rellativt lätta och man kan använda ganska små tunna krokar vilket leder till att man kan/måste ha ett lättare spö. Går att ta riktigt stor gädda på flugspö så varför inte på ett rellativt lätt spinnspö?

Kommentera

Ja, det var ju precis så jag menade. Inte.

Det blir betydligt roligare att fiska med ett bete om man kan kasta det mer än 5 meter. Ett längre spö med aningen mer spänst behöver inte betyda att man kliver ner till något UL-aktigt.

Något jag inte fattar, visst betena är lätta, men Gäddorna precis lika stora som innan? Är det helt plötsligt OK nu att drilla stora Gäddor på skitklena småspön?

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
          Man får ju anpassa spöet främst efter vilket bete man fiskar med. Stora beten= myckt vikt och stora krokar alltså behöver man ett spö med mkt kraft i. Spinnflugor är ju rellativt lätta och man kan använda ganska små tunna krokar vilket leder till att man kan/måste ha ett lättare spö. Går att ta riktigt stor gädda på flugspö så varför inte på ett rellativt lätt spinnspö?
          Givetvis anpassar man ju spö efter betena man skall fiska med. Men man kan ju inte bara ta hänsyn till betet utan tänka lite längre och ta hänsyn till fisken man planerat fånga? Har aldrig hållt i ett flugspö över klass 6 så kan inte uttala mig om det. Men har man hela dagen på sig och enbart landning av fisk som mål såvisst, det går garanterat med alla spön.

Såg en bild häromdagen i fotoalbumet där ngn var väldigt förvånad över att ha fått upp en Färna från ett valt swim. Hur långt har man tänkt då?

Matte; Ett Signa funkar väl alldeles utmärkt även när det kmr till drillningen av stora fiskar? Men det är väl iaf inte i mina ögon jämnförbart med de spön det snackas om i div. trådar.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av PutteK Visa inlägg
            hur skiljer sig single-hook-, brass-, plastic- och tandem-modellerna sig i vikt (i vått tillstånd såklart)?
            skulle verkligen uppskatta om någon berätta om vikterna på alla modellerna för mej
            ingen som vet?

Kommentera

Jag kör mina spinnflugor med ett Team Dragon spö, fungerar ypperligt med dom lite större(Typ bios flugorna). Sen så är det ett fruktansvärt skönt spö att fiska mindre jerks med och bucktails osv osv.

Med team Dragon spöet och en Revo Inshore kastar jag saker ner till 50gram väldigt kontrollerat.

Ett måste för en seriös jerksfiskare är att ha ett "kvastskaft" och en "trollpinne" för att kunna täcka dom flesta situationer kan jag tycka!
              Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Vi har nu äntligen fått in samtliga modeller/färger av I-FISH flugorna på Wallins Fiske, och jag tror vi nu är störst i Sverige på gäddspinnflugor..? www.wallinsfiske.se - Frakt 19:- vid köp av flugor!

Exclusive Baits/Lake Hornborga flugorna kommer påfyllning på närsomhelst igen. Vi har även Bosse Carlssons suveräna handbundna flugor med förtyngda skallar för djupare fiske och inom kort även ABU's billigare flugor som är på väg i skrivande stund!)

Det viktigaste att tänka på för att kasta och fiskaflugorna smidigt är gå ner lite i lindimension (0.15-0.20 jag kör själv 0.17mm Fireline Crystal på Shimano Technium 1500 MgS som jag annars fiskar abborre med, då med 0.16 mm Sufix (som motsvarar kanske 0.10-0.12mm fireline i verkligheten)

Jag fiskar med ett riktigt snabbt 7' Team Dragon Pro Selection upp till -35 gram med en riktigt snabb klinga.

Min kollega Johan Wallin fiskar flugorna med framgång med ett Berkley Signa Pike -65 gram (som för övrigt är ett av marknadens bästa "gäddspön" för haspel upp till 65 gram!) och han är kanonnöjd!

När det sedan kommer till tafsmaterial så beror det mycket på hur du vill presentera flugan. Självklart kastar du den längre med en wiretafs eller titaniumtafs (mer kastvikt) men presentationen blir kraftigt lidande av detta. Jag har fiskat alla flugorna utom Bosse Carlssons (dessa funkar faktiskt bäst med wolfram tafsar i stil med Fishmanias Spinwal-tafsar eller tunnare Drennan 7-strand) med framgång med fluorcarbontafsar i dimensioner mellan 0.60-0.95mm. Går man ner i dimension klarar man mindre gäddtänder men i vissafall bättre presentation. Vid fiske med mindre/lättare modeller som du vill fiska extra grunt och långsamt, knyt fluorcarbontafsen direkt i huvudlinan eller använd ett extra lätt lekande som inte stör gången. Nu till efterleken/försommaren är det ju inte längre superlångsamt fiske som gäller och då man tar hem flugan lite snabbare så påverkar ju inte valet av tafs lika mycket, mjuk titantafs i lite tunnare dimension funkar bra.

Gäddspinnflugorna är en riktig hit och jag ser fram emot att få testa dem i helt andra förhållanden än de först var "tänkta" - dvs vid långsamt fiske i kallare vatten. Jag ser utan tvivel stora blyade modeller eller t.ex förtyngda Bosse Carlsson's framför mig i betesasken tillsammans med stora snabbsjunkande gummibeten osv till fisket efter pelagiska sommargäddor på 5-10 meters djup. Är helt övertygad om att det kommer skörda...för er som fiskar gädda under sommaren alltså! Själv ser jag fram emot sommarpremiär på abborre om ett par-tre veckor..
                Senast ändrad av mascot; 2009-05-07, 19:23.
                Min blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
                  Vi har nu äntligen fått in samtliga modeller/färger av I-FISH flugorna på Wallins Fiske, och jag tror vi nu är störst i Sverige på gäddspinnflugor..? www.wallinsfiske.se - Frakt 19:- vid köp av flugor!

Exclusive Baits/Lake Hornborga flugorna kommer påfyllning på närsomhelst igen. Vi har även Bosse Carlssons suveräna handbundna flugor med förtyngda skallar för djupare fiske och inom kort även ABU's billigare flugor som är på väg i skrivande stund!)

Det viktigaste att tänka på för att kasta och fiskaflugorna smidigt är gå ner lite i lindimension (0.15-0.20 jag kör själv 0.17mm Fireline Crystal på Shimano Technium 1500 MgS som jag annars fiskar abborre med, då med 0.16 mm Sufix (som motsvarar kanske 0.10-0.12mm fireline i verkligheten)

Jag fiskar med ett riktigt snabbt 7' Team Dragon Pro Selection upp till -35 gram med en riktigt snabb klinga.

Min kollega Johan Wallin fiskar flugorna med framgång med ett Berkley Signa Pike -65 gram (som för övrigt är ett av marknadens bästa "gäddspön" för haspel upp till 65 gram!) och han är kanonnöjd!

När det sedan kommer till tafsmaterial så beror det mycket på hur du vill presentera flugan. Självklart kastar du den längre med en wiretafs eller titaniumtafs (mer kastvikt) men presentationen blir kraftigt lidande av detta. Jag har fiskat alla flugorna utom Bosse Carlssons (dessa funkar faktiskt bäst med wolfram tafsar i stil med Fishmanias Spinwal-tafsar eller tunnare Drennan 7-strand) med framgång med fluorcarbontafsar i dimensioner mellan 0.60-0.95mm. Går man ner i dimension klarar man mindre gäddtänder men i vissafall bättre presentation. Vid fiske med mindre/lättare modeller som du vill fiska extra grunt och långsamt, knyt fluorcarbontafsen direkt i huvudlinan eller använd ett extra lätt lekande som inte stör gången. Nu till efterleken/försommaren är det ju inte längre superlångsamt fiske som gäller och då man tar hem flugan lite snabbare så påverkar ju inte valet av tafs lika mycket, mjuk titantafs i lite tunnare dimension funkar bra.

Gäddspinnflugorna är en riktig hit och jag ser fram emot att få testa dem i helt andra förhållanden än de först var "tänkta" - dvs vid långsamt fiske i kallare vatten. Jag ser utan tvivel stora blyade modeller eller t.ex förtyngda Bosse Carlsson's framför mig i betesasken tillsammans med stora snabbsjunkande gummibeten osv till fisket efter pelagiska sommargäddor på 5-10 meters djup. Är helt övertygad om att det kommer skörda...för er som fiskar gädda under sommaren alltså! Själv ser jag fram emot sommarpremiär på abborre om ett par-tre veckor..

Du använder alltså samma utrustning till både Abborre och Gädda?
                  sigpic

Kommentera

Du använder alltså samma utrustning till både Abborre och Gädda?
                    Nja... till gäddspinnflugorna använder jag samma utrustning som till mitt abborrfiske (Team Dragon Pro Selection -35 gram Technium 1500 MgS fast med 0.17 Fireline istället för den tunnare Sufix jag körtill abborre)

Till jerkfisket i övrigt kör jag två utrustningar. GLoomis Muskie Jerkbait 7'2"upp till 3 oz med Ambassadeur Revo Toro och 0.28mm Strikewire Extreme till lite lättare beten och GLoomis Muskie Jerkbait 6'3" upp till 3 oz (kastar i praktiken 200-250 gram) med en Ambassadeur Predator med 0.36mm strikewire extreme.

Den lättare utrustningen kastar de lättare flugorna hyfsat men det blir ändå lite klumpigt. Det optimala skulle väl vara ett Berkley Signa Pike med haspel i 2500-3000 storlek laddad med 0.17 mm lina till flugorna men blir lite många utrustningar.
                    Min blogg

Kommentera

Köpte ett savagegear mp pro 20-60g 9 fot och nya Penn Sargus och är skitnöjd över det till gäddspinnflugor ! Skall testa I-fish flugorna i helgen och uttalar mig då om dem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85