Vad är fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är fiske?

Tjena!

I mitt lokala vatten finns en 100m-regel, vilket förbjuder allt fiske inom en 100m-zon från en dammlucka. Fisketillsynsmännen i mitt vatten säger att om jag skulle få på en stor fisk som rusar uppåt och in i denna zon så är detta olagligt fiske. Är detta verkligen sant?

Min fråga är helt enkelt: Vad är egentligen fiske? Är det där du sitter eller är det där ditt bete befinner sig?

Tack på förhand.

Låter ju väldigt konstigt, om du sitter 50 -100 meter utanför gränsen o fisken gör en illrusning in på området, då kommer fisketillsynen o tar grejerna o hela baletten? njaeee tror nog på din placering.

Kommentera

Låter lite skitnödigt, du bestämmer ju inte var fisken ska simma. Men om du står precis på gränsen och kastar uppströms kan du förstås räkna med att torska, då är det ju avsiktligt.

Å andra sidan är jaktlagen sån, att om man skjuter ett djur och det springer in på grannens mark innan det faller, så är köttet grannens egendom. Kanske tillämpas samma princip inom fiske? I så fall har tillsyningsmännen rätt.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Kan nog tänka mig att det beror på när tillsyningsmannen ser dig. För ser denne när du får hugget så vet personen att den tog på lagligt vatten. Kommer personen när du drar in och det tydligt syns att fisken är på förbjudet vatten så kan dom säkerligen bötfälla dig.

Men ett överklagande på detta skulle nog med stor säkerhet fria dig, det enda som borde fälla dig är om det finns en regel som säger att du skall stå så fisken inte kan komma in på förbjudet vatten.

Detta är nog som mycket annat öppet för tolkning av den som kontrollerar och sedan ditt uppsåt m.m.
        Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
        Nu även blog på gylta.blogspot.com
        Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Detta är alltså inte något som hänt mig, utan det jag undrar är bara om platsen man fiskar på är där ditt bete är eller om det är där du sitter.

Kommentera

det är olika för när man står i strömmen och fiskar så är det där draget är men om du står i gästhamnen så fiskar du där du står och inte där draget är och för er som inte vet det här så är det bara 500meter mellan de två ställena
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Allmänt räknas platsen där betet är som platsen du fiskar på inte där du står. Men om fisken drar in betet på olagligt eller begränsat vatten så blir det mer otydligt. För räcker det med att man räknar platsen där man står så kan jag stå med fötterna i vattnet på laglig sida en udde här i närheten men utan problem kunna fiska på andra sidan där fiskekort krävs. Jag skulle ju också kunna stå utanför ett fredningsområde och kasta in på fredat område.

Dit du kastar betet är avgörande men som sagt drar fisken in det så kan det ju bli problem om fel person ser det vid fel tillfälle och ser det som du fiskat på förbjudet vatten fast den högg på lagligt vatten.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 586 visningar
              0 gillar