Ursprungligen postat av Skruttapan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Turbojerk"
Collapse
X
-
Klart det funkar. Men av min erfarenhet i riktigt grumliga sjöar, så fiskar jag hellre lite närmare botten än uppe i ytan, speciellt på gädda. Samt med beten som hörs och syns bra, beten som har ledade kroppar och rasselkulor kan vara effektiva. Men 1,5 meter siktdjup är inte så överdrivet grumlig sjö... Dom flesta insjöarna på sommrarna med lägre medeldjup håller väl runt det..
-
Mmmm...under vårens fiske har jag några gånger (bla igår)konstaterat att jag fått fisk och fler påslag än "kollegorna" i samma båt....skillnaden....jag hetsjerkar medan de kör lååångsamt och försiktigt. Känns som en bra teknik men jag skulle vilja få ned mina Busters en aning...kanske blytråd...eller tror ni att de kommer gå ytligt ändå pga jerkhastighet?
Häpp!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Antevanten Visa inläggMmmm...under vårens fiske har jag några gånger (bla igår)konstaterat att jag fått fisk och fler påslag än "kollegorna" i samma båt....skillnaden....jag hetsjerkar medan de kör lååångsamt och försiktigt. Känns som en bra teknik men jag skulle vilja få ned mina Busters en aning...kanske blytråd...eller tror ni att de kommer gå ytligt ändå pga jerkhastighet?
Häpp!
Har också märkt det.. Bland annat när jag och pappa har varit ute ett par pass nu, han spinner in lite wobblers i medeljämn fart medans jag jerkar hem mina beten i relativt hög fart. Gäddor som får syn på mitt bete måste bestämma sig snabbt, skita i betet eller ta det, och ofta så smäller det. Tycker bara det blir en jävla massa efterföljare hela tiden om man kör för segt, gäddan får mer tid att undersöka betet och kanske blir lite misstänksam om att det är en "bluff" ?
Kommentera
-
"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Per Hyenstrand, resonerade likadant i början på 90-talet, i ett par reportage i FFA. Då gällde det dock fiske med uteslutande Zalt-wobbler.Ursprungligen postat av Nilsson Visa inläggHar också märkt det.. Bland annat när jag och pappa har varit ute ett par pass nu, han spinner in lite wobblers i medeljämn fart medans jag jerkar hem mina beten i relativt hög fart. Gäddor som får syn på mitt bete måste bestämma sig snabbt, skita i betet eller ta det, och ofta så smäller det. Tycker bara det blir en jävla massa efterföljare hela tiden om man kör för segt, gäddan får mer tid att undersöka betet och kanske blir lite misstänksam om att det är en "bluff" ?Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
-
Sätt på ett 5-8gr katerinesänke längst fram på tafsen så kommer du ner.Ursprungligen postat av Antevanten Visa inläggMmmm...under vårens fiske har jag några gånger (bla igår)konstaterat att jag fått fisk och fler påslag än "kollegorna" i samma båt....skillnaden....jag hetsjerkar medan de kör lååångsamt och försiktigt. Känns som en bra teknik men jag skulle vilja få ned mina Busters en aning...kanske blytråd...eller tror ni att de kommer gå ytligt ändå pga jerkhastighet?
Häpp!I näst kast så .....
Kommentera
-
Jag ska testa turbojerk nu, fiskar i en nästan ofiskad sjö som är lång, djup (max 60m) och klar.
Tog en gädda på abborrfiske igår (körde "trolling" med ett spö, skulle byta sida på sjön och den högg mitt på), 4,2kg, som dog i fighten eftersom det helt enkelt inte gick att stoppa den med den utrustningen jag hade.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 125 visningar