Jagad av säl!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jagad av säl!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jagad av säl!!

Har det hänt er någon gång att ni blivit jagad av en säl?

Jag och min bror och hans polare var ute i loftahammar igår (Söndag)
    Blev inte så mkt fångst men innan vi drog hem skulle vi fiska lite strömming det gick väl ganska hyfsat.. När vi på kvällen rodde inn mot land röck det till som satan i min brors spö Gädda tänkte jag.. Då skrek brorsan fan en säl!! Den hade kommit upp ur djupet och fräste och hängde efter båten ngn meter sen så dök den ner för att senare dyka upp ca 50 - 100 m längre bort....

Tror ni han fastna i sälen med strömmings tackeln ??
    Team JMT fishing

Ja faktiskt, så sent som nu i söndags krokade en fiskekompis en säl vid havsöringsfiske vid Norra Lagnö, Ljusterö. Otroligt men sant. Sälarna har kanske tröttnat på oss sportfiskare och går till angrepp!

Kommentera

fan va cool det måste bli en riktig kamp man får ha mycket lina på rulle om man ska lyckas få in den till båten
      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Nu när malfisket är förbjudet får vi gå över till andra alternativ (säl)

Skulle inte förvåna mig om någon går och köper värsta grova utrustning med lina som tål 100kg och en öring som bete.
        ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

hehe fan att det händer ändå... måste ju vara en chans en gång i livet.. men han rom rodde, rodde lite snabbare efteråt
          Team JMT fishing

Kommentera

Jodå sälen kommer fram och kikar och ibland smakar på grejorna, förra året hade jag en som simmade efter och lekte med sidopulkan vid laxtrolling, var lite orolig att den skulle smaka på skedarna också för då hade det blivit besvärligt

Som mest hade vi 6 sälar uppe i ytan runt båten (mindre än 50m) samtidigt så chansen fanns men vi klarade oss, däremot en annan båt fick strax efter detta "sälhugg" och det gick inte bra, sälen tog ett bete ute på styrbordssidan och gick sedan tvärs igenom hela släpet och trasslade ihop alla linorna i en enda härva, slet så klart av linan och försvann efter detta.
            Kan lova att det var upprörda känslor ombord på den båten och tur att ingen bössa fanns ombord för då hade det gått illa för sälen

Kommentera

ofan det e så pass alltså med sälar som hugger på bete osv.. dom e väl nyfikna på vad det e för stollar som håller på
              Team JMT fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikebuster AB Visa inlägg
                Ja faktiskt, så sent som nu i söndags krokade en fiskekompis en säl vid havsöringsfiske vid Norra Lagnö, Ljusterö. Otroligt men sant. Sälarna har kanske tröttnat på oss sportfiskare och går till angrepp!
                Vad händer när en säl "kliver på"!? Sliter den sönder lina osv., tar man fram kniven och skär av linan så krokar och allt får sitta kvar i sälen, man får väl knappast in en krokad säl till båten, för att bedriva C&R antar jag!?

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
                  Vad händer när en säl "kliver på"!? Sliter den sönder lina osv., tar man fram kniven och skär av linan så krokar och allt får sitta kvar i sälen, man får väl knappast in en krokad säl till båten, för att bedriva C&R antar jag!?

Dra åt slirbromsen stumt så sköter sälen resten själv och sliter av linan, försök inte ens att drilla in den för skulle Du få in den till båten så kan det gå riktigt illa då sälar är stora, starka, snabba och har massa vassa tänder

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Dra åt slirbromsen stumt så sköter sälen resten själv och sliter av linan, försök inte ens att drilla in den för skulle Du få in den till båten så kan det gå riktigt illa då sälar är stora, starka, snabba och har massa vassa tänder
                    Jag har ett sälkranium i sommarstugan och det är riktigt elaka tänder på sälar. Ej heller att förglömma är att de luktar förskräckligt illa. Hjälpte till på en djurpark som grabb och lärde mig att det inte är kul då man kommer dem nära.

Hej, Tok-Torsten
                    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 518 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85