Nytt ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt ekolod!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MiNiFiSKARN Visa inlägg
    jag måste ha det portabelt därför att när jag inte åker båt så ligger den uppdragen på en slip, på stranden i svärtinge.. där det är massa sjöbodar o lite mer båtar, saker kan bli stulna + att om jag skulle haft ett annat portabelt ekolod så skulle jag också fått göra en sådan lösning som PederE ungefär, väldigt bra idé! jag tyckte också finnessen med ekolodet var smart att man har det sittande på sidan och då vill säga inte störas av sladdar eller att det är ivägen eftersom jag inte har så väldigt stor båt.
    okey då är det väl ganska bra med ett portabelt lod men det går ju att ha en grejj så att man kan ta av givaren utan problem och så kan man ju ta med sig själva lodet hem en sånn grejj till givaren har jag till min båt, gå in på linders hemsida och kolla
    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

jag vet men jag har inget bra ställe att sätta givaren på. därför tyckte jag den andra var parktisk (:
      Go Fish!

Kommentera

Hej,
        utan att veta vilken båt du har gissar jag ändå att en portabel givare med sugkopp hade funkat - se min bild.
        Syns kanske lite dåligt men jag (och många fler med mig) har alltså satt fast djup- & fartgivarna på ett rör och sedan limmat fast röret inuti ena halvan av ett avsågat sugkoppshandtag (används för att bära glasskivor.)

Enkla att göra och funkar kanon - bara att suga fast vid akterspegeln.

Mvh Hejan
        Bifogade filer

Kommentera

smart konstruktion, !
          Go Fish!

Kommentera

Mycket lik min konstruktion!
            MiNiFISKARN: Jag har som sagt ett billigt, portabelt ekolod från Humminbird och är jättenöjd.
            Det uppfyller MITT behov av ett ekolod. Jag är inte ute efter att se själva fisken jag fiskar efter, utan jag vill veta djup, temperatur och kunna se stim med betesfisk, vilket syns mycket tydligt på lodet. Man ser tunna växter från botten (men visst, du kan inte räkna bladen på naten).
            Ställer man ner känsligheten lite så får man en jättetydlig bild av hur botten ser ut, ojämnheter, hård / mjuk, fiskstim, slingrande växter på grynnor m.m.
            Med dina krav (som låter som mina) blir du nog helnöjd. Som jag förstått det har du beställt ett där du slipper tillverka egen konstruktion med sugkopp, så det blir säkert kanon.
            Senast ändrad av PederE; 2009-05-31, 17:27.

Kommentera

äntligen en som förstår mig, tack för tipsen, !
              Go Fish!

Kommentera

En trenger inte tilverke sin egen sugekoppskonstruksjon. Portable Eagle/Lowrancelodd leveres med sugekoppsats, og alle andre Eagle/Lowrance kan gjøres portable ved å kjøpe denne sugekoppsatsen og et lite batteri fra ex Biltema.

Støtter 100% de som rekomenderar Eagle Cuda for de som vil ha et billig lodd. Vet ikke hva de koster i Sverige, men en kan få Eagle Cuda 168 for 650 NOK i Norge. Vil anbefale Cuda 300 siden denne har mye bedre skjermoppløsning.

Testet mitt nye HDS-5 som portabelt på kanoten i går, fungerte suverent. Ser fisk som står så høgst som 0,7m under vattenoverflaten.

Kommentera

Hej, lite sent sådär kanske men undrar om du blev nöjd med ditt ekolod? Har beställt ett likadant som kommer i mitten på veckan. Är ingen värsting fiskare utan gillar bara att fiska så mina krav är små!

Kommentera

Jag hade ett fisherbuddy innan. Inte så imponerad!
                    Köp ett riktigt ekolod och en pelagiskhållare. Då har du inget problem med att ta upp den när de behövs.

Kommentera

Ursprungligen postat av MiNiFiSKARN Visa inlägg
                      ska beställa ekolod, undar om ngn har några bra tips på portabla ekolod?
                      Sådana som ni haft eller vet är bra, (inte för dyra)
                      Jag har tittat på Humminbird's:
                      vad tycks?

peace out!
                      Hej Felix Frey;

Till höger på min bild här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ser du mitt första portabla ekolod från tidigt 1960-tal "Lowrance Little Green Box". Det Carl Lowrance-ekolodet har sedan dess hjälpt mig att hitta tusentals "Hot Spots" för både Gädda och Gös samt hundratusentals stora fiskar. Tro det om du vill eller inte men min "Lowrance Little Green Box" fungerar lika bra än idag om jag tar med det ut i båten...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 580 visningar
                      0 gillar