skarv och säl! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skarv och säl!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja hu vad folk som vet snackar...

Jag tror inte budskapet gått fram riktigt, klart att skarven kan ställa till med stor skada, det är inte det det handlar om! Utan vilket djur är nästa på tur till utrotning? Vi börjar med skarven och sälen, vad går vi på sen? Hmmm, kanske finns många som inte tycker att havsöring ska få finnas, den bara förstör för många fiskare genom stängda vatten, höga kortpriser, konstiga regler, skapar girighet och missunsamhet hos folk mm mm mm. Så jag vet, efter skarv och säl så försöker vi utrota havsöringen som ställer till det för så många människor...

Bara för att man gapar högst så betyder det inte att man har rätt! Man har inte rätt att utrota ett djur bara för att några tycker att den inte ska få finnas, det finns två sidor av myntet, kan tänka mig att de som vill ha kvar skarven är fler i Sverige än de som vill få bort den, just nu i alla fall!

Men kom ihåg, jag säger inte att det inte finns för många skarvar/sälar på några ställen, och att de klart kan ställa till med skada p g a mängden. Men att börja gapa att de tar fisken är bara ömkligt! Det finns inte för mycket skarv/säl, det finns för lite fisk!

Och Rilleguide, tro inte att du snackar med idioter som inget vet, inget ser och inget hör, det är dumt för folk kan veta mer än du tror...
    Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Heh. Den här diskusionen påminner lite om Vargens vara och inte vara snacket. De som är påverkade av vargen, typ bönder med fåruppfödning hatar dem och vill bli av med dem. Stockholmare som jag tycker självklart att vi ska ha varg i Sverige.

Nu är parallellen inte helt korrekt, eftersom ingen stockholmare här vill utrota sälen och i princip ingen vill bli av helt med skarven. Men de som inte bor i Stockholm med omnejd tycker att det bara är jätte bra att dessa bestånd expanderar och tycker att de som vill minska beståndet är hemska eller till och med rasistiska ??!!

Jag är själv ingen fanatisk havsöringsfiskare. Jag fiskar ändå havsöring relativt ofta och jag kan helt klart intyga att det blivit mycket, mycket sämre de senaste åren. Att sälens naturliga fångst, torsken, är utrotad gör att sälen nu finns på platser den inte fanns på tidigare. Jag pratar inte om någon enstaka säl, utan mängder med dem har flyttat in i innerskärgården, där de naturligt inte hör hemma.

För mig känns det tråkigt att havsörings stammen är decimerad. Men för dem som livnär sig på sportfiske i den här regionen är det en katastrof. Jag kan verkligen förstå att guiderna och redskapshandlarna blir helt förkrossade när de tappar havsöringsfisket. Det är en ohyggligt viktig del av deras verksamhet under perioder av året när det nästan inte fiskas något annat.

Deras verksamheter håller på att gå under för att yrkesfiskarna har sabbat den naturliga balansen. Jag tycker att man kan visa lite respekt för att de liv som de har byggt upp håller på att raseras; istället för att bara kalla dem idioter och rasister.

Kommentera

Jag har förstått att det är problem på vissa ställen, men du kan inte på fullaste allvar mena att bara för att några idioter (yrkesfiskare) fiskat slut på torsken så ska sälarna få betala det priset två gånger om? Och allt för att några snyftar om att de tar fisken från oss? Men observera återigen, jag vet att de kan ställa till skador om de är för många! Jag har aldrig påstått att det är bra att bestånden expanderar. Men det är inte fiskarnas sak att bedöma om de är för många eller ej.

Det är så att vilka djur som finns och ska finnas i Sverige berör HELA Sveriges befolkning, det finns en liten, liten värld utanför Stockholm också. Även om dessa djur enbart skulle finnas innanför stadsgränsen så berör det i alla fall resten av landet ändå.

Och samma gäller de som har butiker eller är guider som för alla andra i samhället, blir man arbetslös pga för lite jobb så får man söka nytt... Allt kan inte alltid vara som det alltid har varit, saker förändras med tiden och påverkas genom omstädligheter som man inte kan råda över.

Kommentera

Bigfish. Så om en djurart är hotad till utrotning så ska människan som har skapat det problemet från första början bara låta det fortgå och inte försöka rädda den ens? eller? och även fast vi skulle vilja så skulle det vara en omöjlighet att utrota skarven, den är utbredd över nästan hela världen!
          Det verkar inte bättre än att du har fått det där lilla "jag är emot alla stockholmare syndromet" men du kanske bara är avundsjuk att du inte har så mkt säl och skarv i dina fiskevatten. vad vet jag?

Kommentera

Vilken art är det som är utrotningshotad? Havsöringen som det fullkomligen kryllar av runt Stockholm (i alla fall enligt alla fångstrapporter...), eller vilken art syftar du på? För kom inte och kalla en art som man sätter ut i mängder för att folk ska kunna fiska upp för utrotningshotad, framför allt inte när man sätter den i sånt vatten så det INTE är meningen att fiskens lek ska ge resultat. Är man rädd om den öringen som är vild i området så ska man ju givetvis sluta med utsättningar där, då skulle det nog inte vara ett problem längre...

Är det inte lite fel att hela tiden försöka bota symptomen på en sjukdom i stället för att försöka åtgärda orsaken? Det är precis samma sak här...

Och det är klart att man börjar undra vilka människor det är från Stockholm som debatterar när de helt enkelt tycker att bor man inte där så ska man hålla käften och inte lägga sig i, och faktiskt påstår att folk utanför inte vet, utan bara snackar en massa dynga som någon så fint uttryckte det. Jag har aldrig påstått att det finns för lite skarv/säl, utan hela tiden sagt att de OCKSÅ har rätt att finnas och att det KAN visst vara problem om det finns för många.

Jag har inte hört en enda av er komma med förslag på hur man kan lösa problemet, det enda jag har hört är att tar man bort säl/skarv så finns det inget problem längre... Tror ni på det?

Kommentera

Bigfish. Så du vet att det kryllar med havsöring i stockholms skärgård? vilka fångstrapporter säger det? Fråga alla som fiskar havsöring frekvent i stockholms området om deras åsikt istället för att sitta och lägga in kommentarer som du inte har fakta om ens.
              På vilket sätt skulle problemet vara löst genom att inte göra utsättningar? det handlar inte så stor del om den kassodlade fisken utan den vilda stammen i åvaån som går åt. I stockholm har vi inte så mycket naturliga lekåar och måste vara rädda om dom.
              Och jag har inte sagt att man ska utrota säl eller skarv men det måste kontrolleras i vissa former. Det är samma sak som jakt efter rådjur.
              Men du är mer än välkommen hit någon helg så ska jag visa dig åar och fisket så får du lite mera fakta på hand.

Kommentera

BigFish du är inte ensam om dina åsikter. Stå på dig. Somliga andra verkar ju helt "hemmablinda" och ser inte ut att förstå vad du menar ens.

Kommentera

Farb:

Ja om inte det bara är båg på dessa sidor så...

(inte så många här, men kan tänka mig att de som finns där inte är de enda tagna av de fiskare som finns med på listan...) + att man kan kolla tidigare års listor

Här talas det om att det ska finnas gott om stor öring... Vet ej sanningshalten i det

Han guidar för havsöring på flera ställen mellan S-holm och Trosa, och man kan väl inte guida på nåt som inte finns???

Här står det att de medverkar till utsättning av bl a havsöring

Där står var man satt ut havsöring

Där står var man ska fiska samt att mycket stora utsättningar har gjorts...

där kan läsa följande "Genom flerårig fiskevård och utsättning av havsöring har ett av mellansveriges bästaöringvatten etablerats runt Gålö."

Här är det rätt bra belyst hur mycket som är utsatta i år, vet inte om det är allt (toligtvis inte)

Här står hur mycket som satts ut i Strömmen + att det finns fångsrapporter från flera år tillbaka

Här handlar det om odlad lax kontar naturlig lax, kan tänka mig att det går att översätta rakt av med havsöring också. Har bara läst infon om undersökningen.

Ser inte havsöringen någonstans här...

Och då ska du veta att jag bara har tagit de länkar som jag direkt så hade någon anknytning till havsöring i Stockholm, alltså en väldigt grov sållning där jag med all säkerhet har missat en hel del...

Kommentera

Sett i ett något längre perspektiv kan vi konstatera att sälpopulationen var större för ett sekel sen. Samtidigt fanns ett livskraftigt kustnära fiske efter alla skärgårdens arter. Av detta skulle man möjligen kunna dra slutsatsen att sälen kanske inte behöver vara ett stort problem för fisket. Jag skriver möjligen och kanske för i dag med dagens fångstmetoder är den utan tvekan det!

Vid förra seklets mitt hade sälbeståndet fortfarande en god utbredning men det tilltagande skärgårdslivet hade motat ut dem till utskärgårdens sälkobbar. Under 50- och 60-talen drabbades det av miljögifterna och beståndet gick ner till nära total kollaps. Samtidigt hade det traditionella kustnära småskaliga fisket på grund av en mängd strukturförändringar i samhället fått ekonomiska problem och är närmast att anse som utrotningshotat.

I dag har de få kustnära fiskarna stora problem med att sälarna vittjar detas nät och käkar på fångade fiskar. De kan vecka efter vecka få sina fångster fördärvade av sälbett. Ännu har forskningen inte hittat svaret på frågan: Hur kan vi hålla sälarna borta från fångstredskapen men samtidigt undvika att skrämma bort fisken? Lagen tillåter skyddsjakt på säl men reglerna har utformats så att den i praktiken är omöjlig att genomföra.

Sälarna är mycket mera rörliga än man tidigare trodde. Bestånden i norra Östersjön, Ålands hav och södra Bottenhavet simmar dagligen mellan kusterna på bägge sidor i sitt näringssök. Vissa individer har sina favoritkobbar på finska sidan och fångstplatser på den svenska och tvärt om. När de hittar ett givande ställe samlas de där. I och med att torsken fiskats bort har sälarna inte den stapelfödan att tillgå. Stömmingen har minskat. Antagligen är inte heller laxtäthen lika stor som förr. (min gissning) Detta medför att sälarna inte hittar föda utomskärs i samma omfattning som förr. Det blir alltså till att ge sig in i fjärdarna för dem och vår och höst är det numera fridfullt där sen den tidigare bofasta skärgårdsbefolkningen motats in till fastlandet av ekonomiska skäl, sommargästerna dragit upp sina båtar och endast hobbyfiskarna surrar runt sina speciella ”sockerbitar”.

Mellanskarvarna har funnits i små kolonier runt kusten i södra Sverige. 1970 fanns totalt ca 170 häckande par. Idag vet jag inte om man kan räkna dem alla! De lever vid insjöar, floder och skyddat bräckt vatten.

Havsöring har funnits i mängd utefter kusten men bland annat omstruktureringen av jordbruken under 50- 60- och 70-talen samt den allmänna miljöförstöringen och kulverteringen av vattendrag har förstört många av deras lekåar. De utsättningar av odlad fisk som sker i dag är en blygsam ersättning för de öringar som de tidigare smååarna hade kunnat producera om de funnits kvar.

Finns det för många sälar och mellanskarvar? Eftersom arterna växer till finns det än så länge föda för dem! De är ungefär för fisken, vad skabben var för rävarna under förra seklet: En svår prövning med kraftig påverkan av populationen men när den blivit tillräckligt gles upphörde den lokalt och smittfronten flyttades till mera individtäta områden. Det lär skarvar och sälar också göra men under tiden får vi finna oss i att naturen begränsar vår möjlighet att utöva vår hobby.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bigfish. Många av sidorna är turistinformation, guidesida och gammal info! Inte tror du väl själv att en turistsida skriver bo på härliga gålö fisket efter havsöring har blivit betydligt sämre här?
                      Sen att det fångas mycket öring i stockholms ström går inte att jämföra. (va nog ganska länge sen en säl eller skarv var där)

Tro vad du vill men jag vet fortfarande! Vore ju konstigt om jag inte hade sett den här utvecklingen eftersom jag fiskat i dessa vatten i över 15 år.

Tror dock att vi inte kommer så mycket längre med den här disskutionen, alla har vi olika åsikter och tråkigt vore det väl annars

Mvh / Farb

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen