skarv och säl! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skarv och säl!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att naturliga predatorer tar del av våra "onaturliga" utsättningar får väl tas som en bieffekt av att vi tagit ut allt för mycket fisk från havet??
    Att man sedan sätter ut all fisk på en plats är ju som att lägga alla pengar på en aktie... Det kan gå bra men lika väl gå dåligt. Om man skulle sprida utsättningarna på fler ställen så skulle väl detta problem försvinna?

Men att fiskare ser rött när de ser en skarv är ju inget okänt även för oss som lever i inlandet.
    Senast ändrad av p_ander; 2003-12-20, 02:30.

Kommentera

Rille: så gärna så...

Kommentera

blev mycket intressant läsning det här..men förstår inte hur folk kan argumentera som inte fiskar i sthlm skärgårg och bara har gammla artiklar från nätet som försvar..?därför så har jag inte sagt något om det här!för jag har ingen koll..
        Senast ändrad av minken; 2003-12-20, 07:26.
        UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
        minken.bloggsida.se/

Kommentera

Att vi som inte bor i stockholm skriver är ju för konflikten finns även här, hornborgasjön,vänern och vättern. Är ju inte bara vid kusten som fiskarna vill bli av eller minska beståndet av skarv.
          Men principen är ju den samma, att skarven äter upp fiskarnas fisk!?

Kommentera

Suck! Vissa verkar inte förstå vad BigFish m.fl försökt förklara trettioelva gånger snart. Att sätta ut så mkt fisk på ett ställe är inte så smart, då alla (inklusive djuren) rätt lätt kan räkna ut vart fisken förr eller senare kommer att dyka upp dvs. återvända för lek. Sedan kan man tillägga att det är knappst sälens eller skarvens fel att lekåar förstörs.

Det där med "normalt" (om det nu finns något som kan definieras så?) fiske som Big Fish skrev om var en intressant aspekt. Kan inte i mitt liv förstå hur odlade fiskar kan utgöra ett normalt fiske. Ni får istället jämföra fångstera nu med hur det var innan HÖ sattes ut för att få en rättvis jämnförelse. Ungefär som att diskutera fisket i ett Put And Take vatten, som enbart beror på hur mycket fisk man "trycker i".

Ja, jag tar gärna kretik så länge den är befogad och inte ligger på en femårings nivå.
            Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Sälen tar öringen +andra fiskar för sin blotta överlevnads skull,vi
              så kallade sportfiskare,fritidsfiskare,ja kalla det vad fan ni vill fiskar o bonkar öringen samt andra fiskar för att vi finner NÅGOT slags tillfredsställelse i det hela. Fundera på det ett litet tag,och säg sedan vem som är i störst behov av fisken vi talar om...men det är klart,det är ju så jävla viktigt för oss att få visa upp våra stora laxar och öringar och så vidare,för att få denna livsviktiga BEKRÄFTELSE av andra kollegor...Vi kan ju knappast komma här och säga att vi spöfiskar för vår överlevnads skull!Vad fan,får vi ingen fisk så kan vi ju alltid köpa den hos vilken fiskhandlare som helst!Tror nog inte att ex.vis sälen har möjligheter till sån lyx...
              I REST MY CASE...

Kommentera

Originally posted by taimen
                Sälen tar öringen +andra fiskar för sin blotta överlevnads skull,vi
                så kallade sportfiskare,fritidsfiskare,ja kalla det vad fan ni vill fiskar o bonkar öringen samt andra fiskar för att vi finner NÅGOT slags tillfredsställelse i det hela.
                Jag vet inte om du får någon slags tillfredsställelse av att bonka fisk? jag får det då inte! däremot så finner jag det roade att fiska i en skön miljö på sjön. där jag försöker vara så human som möjligt mot eventuell fångad fisk dvs C&R. Och om du själv inte på något vis tycker det är kul att fiska så frågar jag dig... vad gör du här?

Kommentera

Lille Farben!Du måste helt ha missförstått mitt inlägg.När jag talade om bonkande osv så gjorde jag detta i rent allmänna ordalag.Självklart gillar jag att fiska,lika självklart tycker jag om att då och då ta hem en eller annan fisk till stekpannan.Mitt fiske sträcker sig över flera spektrum.Det du missade var själva frågan om vi sportfiskare,hobbyfiskare,fritidsfiskare har en större rätt till de fiskar jag tidigare nämnt än ex.vis sälen!Själv kan jag säga att:Nej,självklart inte!!!Om du utvidgar ditt tänkande åtminstone lite grann,så inser du säkert varför...

Kommentera

Jo jag är medveten om att diverse djur oxå har rätten att stilla sin hunger med fisken som vi gillar att fiska. konstigt vore ju annars! jag anklagar inte sälen eller skarven för att dom tar en lätt föda. Det ända jag försöker att göra är att informera folk om problemet så att de förstår. Men jag upprepar än en gång att det är den vilda havsöringen jag är rädd om inte den kassodlade! Vore väldigt tråkigt att fiska en fisk där man vet att all är odlad pga människans tabbar. Förstår ni mig nu?

Kommentera

Farb: Äntligen förstår du vad jag menar (tror jag...). Om man är rädd om den vilda fisken så ska man givetvis arbeta och argumentera för att utsättningarna upphör, istället för att attackera andra vilda djur som äter fisk och se dem som problemet! Klart att skarv och säl kan ställa till det, det är det ingen som förnekat, men om de ställer till det för att människan har varit så jävla dum att man vräker i fisk i närheten av åar som håller vild fisk, ja då vete fan... Och om man läser den länken som startade den här tråden så kan man väl säga att den inte är riktigt, hrmmmmm "nyanserad" kanske... Andas "rätt" mycket egoism tycker jag.
                      Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen