Lite sugen på en 253a, men vill först höra kommentarer från ägare som fiskat med rullen ett tag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ris/ros Daiwa Luna 253?
Collapse
X
-
Luna 253 är enl mig en mkt bra rulle, har du tänkt köpa en rulle i den prisklassen blir du inte missnöjd.Ursprungligen postat av prylis Visa inläggLite sugen på en 253a, men vill först höra kommentarer från ägare som fiskat med rullen ett tag.
Kastar långt, riktigt jämn o fin slirbroms, robust, som att veva i smör, snygg.
Jag har inte köpt min sista Luna!
Lycka till!
Kenneth
Kommentera
-
Hej.
Jag har både 253 och 300 och har fiskat med dem ett bra tag nu (jerk).
Likt de andra så finns det inget negativt att säga om denna uuuunderbara rulle.
Kanonköp helt enkelt.
Mvh Niklas
Kommentera
-
Har en nästan sprillans Luna 300L som jag kör med till jerkfisket. Kastar riktigt långt och är mjuk i gången. Dock är staget som är borrat med hål väldigt kallt att ha tummen på när man fiskar tidigt på våren. Den tummen vill man ju ha fri - även om man har handskar - för bromskänslan när man kastar. Dessutom är det staget ganska smalt vilket gör att tummen lätt hamnar så man känner linföraren! Bara att flytta tummen kan tyckas men ändå störande.
På mina ambassadeurer har jag helt enkelt tagit den gummerade tumplattan från Recordrullen och satt på både Pro Rocket- och Inshore Classicrullen jag har. Skönt när det bara är ett par plus ute!
Ett annat minus är att det krävs mer kraft på Lunan att "låsa" rullen med veven efter att den varit frikopplad vid ett kast.
Stjärnvredet till slirbromsen är inte direkt mjukt att skruva på heller även om bromsen i sig säkert är mjuk. Tycker vredet upplevs lite kärvt. Dessutom är slirbromsen rätt hård även på lättaste inställningen!
Tycker rullen får överdrivet bra kritik! Visst är den okej! Den kastar suveränt men saknar vissa detaljer för att bli fulländad, eller förtjäna alla rosor enligt mig!
Det hjälper inte med att man skryter om att spolen är tillverkad i flygplansaluminium...det är helhetsintrycket vid praktisk användning som är det avgörande!Senast ändrad av PederE; 2009-07-02, 12:13.
Kommentera
-
Ok, tack för synpunkter. Det var som jag trodde, de flesta är nöjda med sina Luna..
Jag har föregångaren Millionaire CV-Z som också är trevlig att fiska med. Särskilt nöjd med kastegenskaperna. Dock har jag tvingats byta några lager (rost) samt att jag inte är nöjd med bromsen. Den har alltid varit lite ojämn, men värre är att den har "släppt" vid helt fel tillfällen (mothugg) några gånger.
Hoppas det är saker som fixats till på Luna, i så fall lär det vara en kanonrulle..
Kommentera
-
Har en Mille 253 som är skitfin till vanligt spinn men som jag inte skulle jerka med...samma gäller för Lunan då IAR - lagret inte verkar hålla i längden (som på alla andra rullar) och den saknar klassisk backupspärrhake....källa till IAR rasen är www.muskiefirst.com om någon undrar..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar