C&R vs Döda fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R vs Döda fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
    Jag tycker väl personligen att man kan ta upp både en och annan fisk. Har inget emot klubbad fisk. Dock tycker jag att man lika gärna kan släppa tillbaka dom om man inte vill äta dom. Jag tror att de flesta på fiskesnack har samma åsikt.

De jag absolut inte förstår är de "hardcore" gäddkramarna. Dom som går upp i ramaskrik om dom ser en klubbad gädda och nästa dag sitter dom och fiskar med XX antal mört.
    men det är klart dom går i taket! Vi ska ju bevara våra stora gäddor! alla gäddor över 3-4 kg är honor som behövs för att vi skall behålla vårt bestånd av gäddor! En gädda som ligger över 5 kg är något som skall återutsättas! Det är inte ens lönt att ta upp den som matfisk för den hade inte ens varit god! Tyvärr är det oftast så att våra gäddvatten är otroligt dåliga och vi tar inte hand om våra fiskar, de är förjävligt! Därför borde och enligt mig skall en gädda som väger så pass mycket återutsättas!

Kommentera

Själv tillämpar jag C&R, det är en riktigt skön känsla att släppa tillbaks den där gäddan tycker jag! Såvida fisken inte är såpass skadad att den inte skulle klara sig själv i vattnet. Jag kan inte se vad man tjänar på att dra upp 4-5 gäddor och döda för att sen låta ligga för att ruttna?

Dock så tycker jag att det är OK om plockar med sig "måttliga" mängder fisk som man har till syfte för att äta!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lennartsson Visa inlägg
        Brukar oftast bonka mina fiskar och sen lägga dom på bryggan så att näste man får slänga i dom om han/hon vill. Är väl upp till var och en tycker jag
        Nu ska vi se om jag förstår dig rätt. Du avlivar din fisk och låter den ligga kvar, eller? Det tycker jag är ganska fel. Varför skulle näste men vilja sätta tillbaks en död fisk? Och ingen skulle ta hem den fisken som matfisk. Jag är fullt för att ta upp fisk som matfisk. Det händer ofta att jag gör det. Men att döda en fisk och sen låta den ligga anser jag är fel.

Kommentera

om man fiskar med spö kan man aldrig få så mycket fisk så att man förstör ekosystemet. det som är faligt för ekosystemet är väl trålar och miljö utsläpp så det är väl det man ska klaga på i första hand. men jag menar inte att man ska ta upp all fisk man får. man tar ju upp det som är lagom att äta.
          och det är ju inte så förskräkligt med klubbad fisk bara den är död.

tycker att ändel i den här tråden inte vet vad dom pratar om.

Kommentera

Ursprungligen postat av joakim_94 Visa inlägg
            om man fiskar med spö kan man aldrig få så mycket fisk så att man förstör ekosystemet. det som är faligt för ekosystemet är väl trålar och miljö utsläpp så det är väl det man ska klaga på i första hand. men jag menar inte att man ska ta upp all fisk man får. man tar ju upp det som är lagom att äta.
            och det är ju inte så förskräkligt med klubbad fisk bara den är död.

tycker att ändel i den här tråden inte vet vad dom pratar om.
            Nu är du väl ändå ute på väldigt hal is och svamlar? Finns ju massvis med exmpel på känsliga småvatten som blivit fiskade i spillror genom för stort upptag vid spöfiske, det är ju bara att kika på mindre fjällvatten där fisketrycket ökat via turismen och se hur en del av de mår i dagsläget.. Att enbart skylla på trålare och miljöförstöring är som jag ser det både fegt och oansvarigt.
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Angående att spöfiskare inte kan utrota ett bestånd kan stämma, men d
              äremot kan spöfiske påverka storleken på fiskarna i vattnet.
              Vi har ett bra exempel från en fjärd i Näsijärvisystemet som heter Paloselkä.
              Där fångades det stora mängder 10+ gäddor på 80talet.På den tiden bonkades alla gäddor och när man kom till 90talet så blev det plötsligt väldigt glest mellan storfiskrapporterna,storgäddbeståndet hade fiskats ut.Orsaken till det fina gäddbeståndet var pappersbruken uppströms som skitade ner vattnet på 60-70talen och gjorde fisken otjänlig som människoföda.Det gjorde att det inte fiskades på flera år och gäddorna trivdes.Då kom trollingboomen på 80talet och sk sportfiskare kom på att det fanns lättfångade storgäddor i mängd.Och eftersom fisken inte gick att äta så slängdes de på land .Det finns gädda än i dag,men väldigt få 10+:are.
              Senast ändrad av Jester Burk II; 2010-01-02, 19:13.

Kommentera

ja visst kan man fiska slut på fisk med spö i mindre små vatten men jag menar i det stora hela det är ju ingen fisk art som är utrotad eller nästan utrotad pågrund av spö fiske. man kan få slut i en sjö men man kan inte få slut på arten helt med spö fiske.

jag informerade lite dåligt.

Kommentera

i första hand ska man ju skylla på trål och utsläpp. om några små sjöar blir utfiskade är ju inte bra. men hela östersjön då. trålar som slänger tillbaka tonvis med död torsk och annan fisk.

Kommentera

Skylla på trål och utsläpp? I mitt tidigare inlägg var det faktiskt tvärtom.
                    Utsläppen orsakade indirekt storgäddornas tillväxt då fisken smakade fan och ingen fiskade efter den.Sedan kom SPÖFISKARNA och fiskade slut på storgäddorna.Gäddan fanns kvar men medelvikten rasade.Då antalet stora exemplar är begränsat,måste vi vara försiktiga med uttaget.Det är MYCKET roligare att fighta en 10:a än en halvkilosgurka.

Kommentera

Jag tycker det är att få en färsk fisk du fått upp själv är själva grejen med fiske. Sitta å äta finare fisk än du kan köpa dig. Den smakar väldigt så mycket godare om man fiskat ett långt pass i ruskväder. Visst är det kul att få en stor, enorm firre på kroken, men kan jag inte servera den så blir jag besviken. Jag och min familj ÄLSKAR att äta fisk. Sen att gå ut och fiska makrill (som jag älskar) och åka hem till farfar som är över 90 år och se hans min när man ger honom 4-5 makrillar är obetalbar.
                      En nystekt aborre går inte av för hackor det heller.
                      Det som är för smått åker i samma som alldeles stora gäddor som ändå smakar illa. Samma gäller saltvattenfisk. tjing tjong

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34