C&R vs Döda fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R vs Döda fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker väl personligen att man kan ta upp både en och annan fisk. Har inget emot klubbad fisk. Dock tycker jag att man lika gärna kan släppa tillbaka dom om man inte vill äta dom. Jag tror att de flesta på fiskesnack har samma åsikt.

De jag absolut inte förstår är de "hardcore" gäddkramarna. Dom som går upp i ramaskrik om dom ser en klubbad gädda och nästa dag sitter dom och fiskar med XX antal mört.

Kommentera

Jag röker en abborre då och då. Jag tycker även att gös är en av de finaste matfiskar som finns, därför tar jag gärna hem någon sådan efter en fisketur. Gädda återutsätter jag alltid (om jag inte anser att den är för skadad) p.g.a. att jag inte äter gädda.

Kommentera

...Riktigt känligt ämne!
        Klockrent i semestertider - när "svensson" fiskar abborre och slänger till vitfågeln...

Vilken rubrik - C&R vs döda fisk!

Är du ute efter trubbel!?!?!? -I like!

Kan man klaga på folk som tar upp fisk som dom sedan använder?
        Oavsett fiskemetod?

Om fisken används som mat så är det väl inte okynnes, eller?
        Klart att det flesta av oss har råd att köpa falukorv, men viss fisk Är ju gott!
        Ja köpte själv kolja idag...179:- kilot... sen drog ja två tre kilos gäddor efter middagen!

Jag tar aldrig upp Gädda...
        Vill inte äta Gädda.
        Det finns folk som äter gädda -om dom tar upp gädda så kan jag inte bry mig!
        Men folk som tar upp massa fisk utan att använda den?!?!?!? IDIOTER! -min åsikt...

Folk metar med mask som bete och ungarna som publik hela sommrarna.... klart som fan att det inte finns abborre i stockholms skärgård!
        Tusentals ligger döda på bryggnocken!

Samma med stora fina gäddor och gösar... napp, visa familjen, fisken dog, släng den i komposten...

Får jag en fin matgös eller tillräckligt med abborre så att det räcker till en middag åt familjen - då tar jag upp dom...
        Gäller att ha sump med sig....
        Vart det inte tillräckligt? -släpp tillbaks dom du fångat!

Gädda kan ingen tycka om att äta - men ALLA gillar att fiska gädda... släpp tillbaks dom!
        Om du skall fiska gädda i sommar - ta med en våg, en tumstock och en kamera, det skulle ge oss massor med gädda i sjön!

Kommentera

Jag har C&R samma gädda 4 gånger nu.
          Ena gången blödde den riktigt mycket men han lyckades simma iväg för egen motor efter lite hjälp och en gång satt owner kroken illa i ryggen på honom men han ville hem igen....

fick honom på kroken får 2 timmar sen.... ärr i ryggen men han verka må fint kämpa på bra gjorde han i alla fall.

C&R fungerar det är inget snack om saken. Och plocka upp fisken man fångar har väll folk gjort i årtusenden.
          Jag fiskar för att fiskandets skull och inte maten då jag har gott om mat i kylen hemma, så allt som kan får simma tillbaka.

Det är upp till var och en vad dom vill göra med sin fisk så länge inget dödas i onödan eller mass-slakt förekommer är det ok.
          För att släppa tillbaks fisken är inget min pappas generation höll på med och det fungerade bra på den tiden och fisk får man fortfarandei samma sjöar.
          www.brinksfiske.blogg.se

Kommentera

Det pratas mycket om sunt förnuft.

Svenssonfiskare har inget sådant, det går ju inte att sticka under stolen med.

Att påstå att det finns lika mycket fisk i alla våra vatten nu som för 50 år sedan håller ju inte heller, det är bara att öppna ögonen och läsa rapporter som finns i överflöd.

Självklart vill man kunna plocka hem en fisk eller två att äta om man känner för det men så tänker endast en minoritet av alla fiskare i vårt långa land. De flesta är Svenssonfiskare som inte förstår innebörden av att släppa tillbaks större exemplar för att sportfisket ska kunna hållas på en acceptabel nivå.

Vill man så gärna äta fisk och endast får större exemplar så finns alltid disken i närmaste ICA-butik. Dessa fiskar ligger där oavsett ifall man köper dem eller inte, yrkesfiskarna plockar upp sina kvoter (och ofta mer ändå ) så man ska inte tro att man håller nere yrkesfisket genom att själv ge sig ut och fiska upp fiskarna i sin lokala sjö.

Kommentera

vem bryr sej om nån tar upp en matfisk? det som kan reta upp folk med lite vett är ju att slå ihjäl en massa fisk o slänga eller ta upp stora fiskar till kräftmat och annat hjärndött.

jag tycker gädda smakar skit, borre smakar inget alls, lax får man till jul o gös e tråkiga o rensa/filéa.
              annars hade säkert jag med tagit upp lite fisk o käkat.

grymt onödig tråd by the way....har för mej att jag sett nån sån tidigare...
              -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Gädda är gott, abborre är godaste fisken! Äter ofta helt benfri gäddfilé.

Kommentera

Det är mycket bättre att ta hem hem fisk för mycket än att köpa fisk, yrkesfisket är det som verkiligen skadar ett bestånd.
                  C&R är kanon(för mig självklart) på de fiskar som inte tänkts äta eller inte fått för grova skador.
                  http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Äter endast inlagd sill och lax på jul och midsommar och fiskar inte efter ditto överhuvudtaget. Kan ju hända att man tar med matabborre hem till frugan som är förtjust i dem men då jag mest metar efter sutare och annan vitfisk så händer det inte ofta. Tvärtom så ser jag till att alltid sätta ut fisken igen så att den har en chans att växa till sig och göra massor med nya småfiskar. Visst har det hänt en eller två gånger att fisken varit så illa krokad att det inte varit möjligt att ta ur kroken utan ett operationsrum med kirurger till hands, så man varit tvingad att avliva fisken så den slipper plågas, men det hör till de absoluta undantagen.
                    [FONT="Times New Roman"]In war, truth is the first casualty.[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
                      grymt onödig tråd by the way....har för mej att jag sett nån sån tidigare...

Jag har ett vagt minne av att jag sett nått liknande med ;D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34