Någon som vet varför min flätade lina vill tvinna sig för jämnan? Har jag för tunn lina eller hur kommer sig detta fenomen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flätlinan tvinnar sig
Collapse
X
-
- Vad har du för rulle?
- Vad har du för spö?
- Vad har du för lina? (märket)
- Hur tjock är linan?
- Vilken typ av fiske bedriver du? (mete, spinn etc.)
- Hur tunga beten/sänken/flöten använder du?
Utan svar på ovanstående är det omöjligt att besvara din fråga...
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
- Vad har du för rulle?
-
hoppar in på tråden lite...
min lina tvinnar sig också. Men bara på ul-grejorna när jag kör spinnare. Jag köpte nyss nya beteslås, Hard Lock, men dom tvinnar linan ändå. Fast dom låsen har funkat bra till lite större spinnare på större spön.
Vad ska jag använda för beteslås till mitt ul-spö? Använder endast flätlina, dock så är märket osäkert på just den rullen."Old enough to know better, young enough to do it anyway."
Kommentera
-
Tvinn brukar enligt min erfarenhet bero på två saker:
1) Påspolningen, att man vänder spoler bakvänt eller att rullspolen är bra mycket mindre än linspolen.
2) Att sjäva betet vobblar. Det kan vara en en spinnare eller t.ex metebeten som i kombination ger spinneffekt. En klassiker är dubbla maskar, maggot eller majs.
Vissa linor har iofs lättare att tvinna än andra men de är sällan "grundproblemet".
För problem 1: Lägg spolen i en hink med vatten när du spolar på den. Personligen föredrar jag att sätta en linan i spolen och klämma på linspolen, eller rättare sagt pennans ändar, i kvävecken. Se bara till att linan spolar av i motsatt riktning som du spolar på linan på rullen. Man kan också släppa ut X antal meter av linan utan något på efter båten, längs en brygga eller på en stor gräsmatta efter påspolingen och sedan veva in den igen (hyfsat spänd).
För problem 2: En riktigt bra spinnare skall i teoring inte rotera runt sin axel. Men det flesta gör det. Man kan inte eliminera problemet med en spinnare som gör det men man kan se till att använda dubbel, trippel eller t.om fyrdubbla lekande med hake när man spinnfiskar. Det brukar se till att minska problemen.
När man metar får man se till att sätta på betena så att det inte blir en "spinneffekt". Man kan också ta dem lite lugnare när man verar in. Framför allt vid feederfiske då feedern i vissa fall kan wobbla.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Montera en Antikink före draget så löser det sig.
I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
http://www.sportfishinglovers.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 080 visningar