När blev gäddan referensfisk?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När blev gäddan referensfisk??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Du vet att det är olagligt att publicera personnummer va?

Det borde dessutom vara olagligt att inte kunna räkna ut vilket av dom som stämmer.

Du ska dessutom inte uttala dig om onödiga/kränkade kommentarer.
    Lägg till olaga hot till den listan så har vi summerat inlägget ordentligt, en varning kanske är på sin plats?
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Raidlevel Visa inlägg
      Det är bra att du inte är arg...det ska man inte behöva bli när man skriver i forum. =)
      Men jag frågar mig varför det är så självklart att man ska ta hänsyn till 11-18års erfarenhet när man bevisligen inte har respekt för 40-45 års erfarenhet...både av fiske och livet i sin helhet...

Men det kanske är så det funkar när man är ung och odödlig... =)

Jack Nicholson från the Shining här ovanför...eller Rassie som han kallar sig är ju ett tydligt exempel...
      Likväl som vissa yngre är dåliga på att visa respekt mot äldre, är många äldre jävligt duktiga på att dumförklara yngre och hela tiden komma med sitt "jag har varit med länge". Så fort man kommer med specifika råd på detta forum verkar det som att vissa personer verkligen måste sätta sig emot och när man då kommer med sakliga motargument får man stämpeln "ung och odödlig". Förstår inte ens varför det alltid blir så. När jag skriver ett inlägg skiter jag ganska mycket i vad andra i tråden tycker och tänker, jag utgår ifrån mina erfarenheter och kunskaper. Sen kan jag vara 22 eller 50, för jag tänker fortsätta säga vad jag tycker och tänker. Skall försöka låta bli att sätta stämpeln på mig också att eftersom jag är mer än 40 har jag betydligt mer kunskap än alla 20åringar i hela världen inom alla saker.

Fajsen, du borde inte vara på detta forum om du inte kan hantera kritik och skall hålla på sådär. Helt onödigt och j*vligt dumt.

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
        Varför inte göra det enkelt för alla när man skriver ett inlägg, om man inte baserar det på ordentlig fakta så kan man ju börja inlägget tex med.
        Detta fungerar för mig.........
        Jag har hört att........
        Är inte säker men jag tror det är så här.............
        Enligt min farfar är det så här...............
        När jag fiskar ***xx så nappar det alltid bäst på ***xx..................
        Då har man klargjort var man står och då är det ju enklare för läsaren att sålla bland inläggen om dom är många.

Men... Så funkar det ju redan?

Allvarligt. Hur många här inne "brukar" skriva "så här är det" utan att ge en öppning för att dom kan ha fel?

Vad har du läst nu egentligen :P ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg

Allvarligt. Hur många här inne "brukar" skriva "så här är det" utan att ge en öppning för att dom kan ha fel?
          Jag kan skriva en lista men jag gör det inte. Det finns många besserwissrar här. Men det är bara kul för det ger utrymme för roliga diskussioner.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            Likväl som vissa yngre är dåliga på att visa respekt mot äldre, är många äldre jävligt duktiga på att dumförklara yngre och hela tiden komma med sitt "jag har varit med länge". Så fort man kommer med specifika råd på detta forum verkar det som att vissa personer verkligen måste sätta sig emot och när man då kommer med sakliga motargument får man stämpeln "ung och odödlig". Förstår inte ens varför det alltid blir så. När jag skriver ett inlägg skiter jag ganska mycket i vad andra i tråden tycker och tänker, jag utgår ifrån mina erfarenheter och kunskaper. Sen kan jag vara 22 eller 50, för jag tänker fortsätta säga vad jag tycker och tänker. Skall försöka låta bli att sätta stämpeln på mig också att eftersom jag är mer än 40 har jag betydligt mer kunskap än alla 20åringar i hela världen inom alla saker.

Fajsen, du borde inte vara på detta forum om du inte kan hantera kritik och skall hålla på sådär. Helt onödigt och j*vligt dumt.
            Men nu blev du lite arg?

Det var inte meningen att reta upp dig med inlägget. Självklart har du helt rätt i att bristen på respekt många gånger saknas åt andra hållet också.
            Då kanske det är fråga mer om prestige. Jag har generaliseringar åt andra hållet också...
            Gubbar på 50+ (ofta snickare av någon konstig anledning) är jäkligt noga med prestigen och kan absolut inte ta råd/tips/kommentarer från någon som är 10-20 år yngre...och skulle man vara 20 år kan jag bara tänka mig att de dumförklarar en... tråkigt.
            Jag har varit med om det åtskilliga gånger. Inte att blivit dumförklarad, utan bevittnat hur de alltid vet bäst.
            Kanske skulle vi ha en post för yrke i profilen så man kan se och undvika just snickare på 50+...

Kanske beror det i det här fallet på forumet...alltså inte forumet=fiskesnacks forum utan forumet=medlet vi delar för att kunna kommunicera, internet.

Det är lätt att tolka inlägg efter sin egen sinnesstämning och egna erfarenheter. Någon som försöker vara lite lustig kan uppfattas som sur eller förbannad utan att mena det. Det finns ju ganska gott om sådana exempel.
            Ironi är inte speciellt lyckat via text till exempel, där man vid avsaknad av minspel, blick och betoning helt kan missa det ironiska och bara se en förolämpning.

Kan ju vara en generationsgrej annars. Många unga (killar framförallt) har ett uttryck idag som nästan grundar sig på att man ska vara respektlös och ful i munnen. Det är naturligt att snacka skit om allt man inte tycker är lika bra som ens eget material. Många gånger för att man är så "anonym" på internet och inte ser personen framför sig. Tror inte det är lika vanligt att man uttrycker sig så face-to-face...
            Äldre generationen blir förolämpad pga egen uppfostran med respekt för äldre och förväntar sig att yngre ska veta hur man beter sig och skickar tillbaks en sur kommentar om "torr bakom öronen" eller nåt sånt...
            Värsta kulturkrocken...
            Bara en tanke...

En sak som jag måste nämna förresten. Jag upplevde aldrig det första inlägget som provocerande eller surt... såg att någon typ 2:a eller 3:e hade svarat att trådskaparen verkade ha någon typ av problem eller så... eller tog det personligt...men jag upplevde inte alls samma sak när jag läste första inlägget.
            Jag tolkade det som ett ganska sakligt, absolut inte surt eller provocerande, inlägg i ett försök att få mer fakta i trådsvar...och mindre gissningar.
            Blev faktiskt riktigt förvånad över att man ens kunde tolka det som att trådskaparen var sur och tog något personligt.
            Det är väl ett ganska tydligt exempel på att man upplever samma sak väldigt olika beroende på vem man är och att en god intention kan missuppfattas och bli till en förolämpning.

Kommentera

Instämmer i mycket av ovanstående

Kommentera

Håller också med Raidlevel i mycket.
                Men en annan sak som också speglas i svaren här är tex att man skriver följande: "Ännu en gång har du startat en sanslöst värdelös tråd"
                Vem skall bedömma om den är värdelös andra kanske har intresse av den, varför inte bara klicka förbi trådar man tycker är värdelösa.
                För mig är tex trådar med att man tagit en gädda 10+ helt ointressant för ofta står det inte var så allt det innebär är ju en till 10+ fångad, hade det däremot stått var man fått den eller bra fångstplats för gädda så skulle den bli intressant för mig.
                Men inte klankar jag ner på den som skriver för det, varför hela tiden klanka ner på alla som inte gör som man själv vill, här är vi åter till det som andra påpekat respekt för andra.
                Det lutar lite åt hållet där jag skrev om C&R hulliganer i annan tråd, verkar som vi har lite forumhulliganer här också som bara vill att det skrivs som dom vill och gör det inte det så kan man inte ge sakliga argument utan kör med nervärdering och brist på respekt för andra.
                Sedan kanske man skall tänka på att på forumet är man ju gäst hos den som ställt det till förfogande så vi kan använda det, undrar hur många som tråkar andra här, som tråkar gäster och bekanta till den dom blir hembjudna till tex fest hos.
                Så varje gång man inte visar respekt mot andra här så visar man heller ingen respekt mot den som har forumet.
                Vill man göra som man vill så har man ju det fria valet att starta eget forum.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

I've been reading through this thread, and heard a lot of what I believe is nonsense, and a lot of good stuff. In regards of C&R then my stand is clear. Fish over a certain size should be released back into the wild. In nature it is such that the largest and strongest survive. the way we anglers always try and hunt the big ones down we are reversing natures elemental principals. we are in fact encouraging the development of our fish to grow to smaller sizes, and spawn at a younger age.
                  Nature is analogue, not digital, and we anglers often look at our fishing lakes digitally, believing that releasing a pike that's 3-4 kg or larger is the right thing to do. Now, what if that lake you are fishing in has an extremely large breed of pike where the female pike grow to 10-15 kg, and the males to 4-5 ? or a small lake where the pike seldom get over 5 kg, even for the females ??
                  For trout the difference between small size populations and large size populations very different. Many lakes on the west coast of Norway have an average size of trout that seldom or never gets over 500g, while others have an average of 2-3 kg.
                  Using one species of fish as reference is just stupid. It may be a reference for that one lake or river, but more than that.
                  I believe that the owners of the lakes and rivers should be checking what average size of fish, and species of fish they have in their waters, and set their own references either the reference is used to measure quality of habitat, average size of fish, or any other analysis that needs a reference in fish species.
                  ><)))(°>

www.aurebu.com
                  www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Jag kan skriva en lista men jag gör det inte. Det finns många besserwissrar här. Men det är bara kul för det ger utrymme för roliga diskussioner.
                    det stavas inte "besserwissrar"...
                    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                      Så du tycker jag skall ändra mig från att försöka vara saklig till att skriva saker jag hört eller kanske tror är på ett visst sätt, eller bara hitta på för att få vara med i debatten.

Nu har jag ju den turen att det jag brukar söka på forumet går ofta lätt att kontrollera sakligheten i. Men jag tänker mest på nya användare, tänk om någon skriver ett inlägg och får tre svar där man säger att en sak är på ett visst vis, men ingen av dom vet men skriver inte att dom bara hört det. Då har ju majoriteten skrivit fel och det gör ju inte svaret riktigt. Men skriver man då innan att man har hört så får ju läsaren ta ställning om det kan vara sant.

Eller vill du inte ha denna typ av kommentar för att det visar at du själv inte har många av svaren utan gissar eller använder dig av hörsägen och det kan tolkas som du är en sämre fiskare, då skulle jag förstå att man inte vil ha tillägg i komentaren. Fast då är det ju enklare att bara svara när man kan tillföra något även om det innebär att man syns i färre trådar.

Själv är jag ju inte speciellt aktiv i rena fisketrådar här då det till 95% handlar om sötvattenfiske och där finns det många som svarar bättre än mig på frågor. Men det intressanta är att jag via mail får 5-10mail i månaden på sommaren fler om frågor gällande saltvattensfisket och lite om mina gummibåtsprojekt. Det finns ju trådar om detta på flera forum men ändå är många av dom som skriver just användare på forumen. Men frågan är ju varför använder dom inte forumen för många av frågorna skulle säkert många vilja läsa och få svaren. Kanske skriver man istället för att få massa vaga svar. Men tyvärr blir det ju också så att jag kan inte besvara alla frågor då jag inte her kunskapen för det men hade dom legat på ett forum kanske någon kunnat svara.

Forumen är ju en enorm tillgång för alla så varför förvandla dom från en bra faktakälla till rena gissningsleken. Den samlade kunskapen slår ju vilken annan informationskälla som helst. Tänk dig att du planerat fisketurer med båten på släp och får veta att vissa ramper är ur bruk. Tänk dig då att kunna surfa ut och antingen hitta var närmaste alternativ är eller så ställa frågan och få korrekta svar, istället för att få svar att det kanske finns en lite längre norrut. Och det visar sig att den ligger några mil söderut. Men jag kanske är fel ute och forumen skall inte vara för att söka fakta och bra hjälp dom kanske skall vara till för att mest sitta och tjafsa om det mesta. Ironiskt nog heter ju kategorin vi skriver i ljugarbänken.
                      Det enda jag menar är att det du försöker uppnå troligtvis är omöjligt. Alla har inte den insikten att INTE skriva om dom inte vet något. Tyvärr. Jag är med helt på vad du pratar om men ibland får man se lite mellan fingrarna också.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 451 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline