Oktober Gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oktober Gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

härligt pass då jensa vilket djup stog dom på då och vad fick du dom på ?? ahaaaaaa jaja nu förstår ja lite bätre tack för beskrivningen tobbe har aldrig tänkt på sånna saker, att dom spelar roll men kanske det gör de.. hehe.. man får börja hålla koll på det där då

Kommentera

Ursprungligen postat av JTL85 Visa inlägg
      Jag vet inte exakt vad det är med månfasen som påverkar fiskens vilja att hugga men forskning visar att under Nymånens och Fullmånens första dag äter fisken som allra mest, och 3-5 dagar framöver bör det också vara god chans till fiskelycka. Huggperioderna ska även infalla när månen står som högst respektive lägst på himlavalvet.

Månen står ju i olika lägen till jorden i förhållande till hur pass mycket den är belyst av solen. Vid dessa olika lägen påverkas vattnet med bland annat ebb och flod. Månens possition påverkar också lufttryck m.m. och ljuset är så klart också olika starkt under natte-tid, vilket kan påverka fiskens jaktmönster.

På http://www.klart.se/ kan man se månens fas genom att klicka på "utökad" information av vädret på din ort.

På http://www.fiskejournalen.se/ längst ner kan man se huggtabell för aktuell månad med bästa fiskedagar. Där kan man även se tider för när månen har sin högsta respektive lägsta placering, dvs "bästa" huggtiderna.

Jag har själv inte hunnit få en uppfattning om ifall mina egna resultat varit bättre vid desa månfaser men det lär man kanske märka med åren. Jag vill såklart även påpeka att man självklart kan ha en lyckad fisketur övriga dagar i månaden, det är bara att nöta på! =)

Ha de gott!
      //Tobbe
      En undersökning som visar att månens inverkan på gäddfisket är obefintlig:

Kommentera

haha vad ska man tro då ?? man får väll bilda sina egna uppfattningar kring månfaserna ock fisket då... ja tror inte heller att alla vatten påverkas precis likadant utan man måste få sina erfarenheter till det hela ..

Kommentera

Ursprungligen postat av pito89 Visa inlägg
          härligt pass då jensa vilket djup stog dom på då och vad fick du dom på ?? ahaaaaaa jaja nu förstår ja lite bätre tack för beskrivningen tobbe har aldrig tänkt på sånna saker, att dom spelar roll men kanske det gör de.. hehe.. man får börja hålla koll på det där då
          Tog dom på en westinsjätte i papegojfärg och djupet va ca 6,5 meter
          Gilla och följ oss på facebook
          www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
          Gädda 12.70 kg 117 cm
          Gös 5.70 kg 80 cm
          Abborre 1.32kg 46 cm

Kommentera

okej.. verkar fortfarrande vara det djupet som gäller... som det såg ut på ekolodet

Kommentera

Ursprungligen postat av fingret Visa inlägg
              En undersökning som visar att månens inverkan på gäddfisket är obefintlig:
              http://www.catchandreleaseproduction...en%20manen.pdf
              Tack för tipset! Det var en intressant studie =)
              Dock verkar det som att första dagen med nymåne Skulle kunna öka chansen en liten aning... Med "rätt" väderförhållanden då också förstås.
              Och jag instämmer också med slutet av detta citatet:

"– Det aktuella materialet om 1026 storgäddor torde kunna
              bjuda på statistiskt signifikanta slutsatser och styrker det
              som jag nog alltid har trott – att mån faserna inte har en
              avgörande betydelse. I varje fall inte på ett sådant sätt att
              en ”dålig månfas” skulle få mig att stanna hemma om jag
              hade lite tid och lust för fiske."
              http://teamgaddmuffins.blogg.se/

Kommentera

rapporter ??

Kommentera

nu kommer jag och förstör allting här...
                  Körde en snabbis i lördags, som resulterade i 11 gäddor och en skaplig kilos borre.
                  INGEN av dessa togs på djupet. Började jerka runt vassar på grundområden, och inom femton minuter var de tre första gäddorna landade. Då man är ganska klen och kaffesugen, så satte ja på en vit röd, helt sönderslagen och trasig zalt. som resulterade i 4 gäddor på bara några hundra meters "trolling". även dessa på ca 1-2 meters djup. sedan fortsatte det såhär i ca en timme.
                  slutade med NOLL fiskar på djupvattnet, 11gäddor på grunden (körde sönder motorn så grunt det var... )
                  Grälla färger och stora långsamrörande beten... lufttemp var 8c. vattentemp vet i fn...
                  blåste så in i vassen.. fiske skedde endast på lovartsidan

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxakungen Visa inlägg
                    nu kommer jag och förstör allting här...
                    Körde en snabbis i lördags, som resulterade i 11 gäddor och en skaplig kilos borre.
                    INGEN av dessa togs på djupet. Började jerka runt vassar på grundområden, och inom femton minuter var de tre första gäddorna landade. Då man är ganska klen och kaffesugen, så satte ja på en vit röd, helt sönderslagen och trasig zalt. som resulterade i 4 gäddor på bara några hundra meters "trolling". även dessa på ca 1-2 meters djup. sedan fortsatte det såhär i ca en timme.
                    slutade med NOLL fiskar på djupvattnet, 11gäddor på grunden (körde sönder motorn så grunt det var... )
                    Grälla färger och stora långsamrörande beten... lufttemp var 8c. vattentemp vet i fn...
                    blåste så in i vassen.. fiske skedde endast på lovartsidan
                    Får man fråga i vilken del av Sverige detta var...!? Sjö kanske!?

Kommentera

absolut!
                      Detta var i Halland , i en "hemlig" sjö.. skicka p ¨m om du ska fiska i halland, så får du vägbesk,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85